Bygger NF Talltitan spesial (2-etasjes) med LB-hus og vurderer om vi skal ta vedovn som tilvalg. Det er i så fall en Contura C 450, "komplett med skorstein, vifte, gulvplate samt friskluftsinntak" til prisen 49350:-
Noen som vet hva det finnes av fordeler/ulemper med friskluftsinntak i platen alternativt i veggen?
Det eneste vi vet er at om den sitter i veggen så kommer den høyere opp med tanke på snøen.
Det er ikke sånn at vi har valgmulighet, da friskluftsinntaket har havnet feil da de støpte grunnen må det bli veggen...
Noen som har latt installere denne vedovnen i ferdig hus og har ca pris arbeid+materialer (for å sammenligne)?
Noen som vet hva det finnes av fordeler/ulemper med friskluftsinntak i platen alternativt i veggen?
Det eneste vi vet er at om den sitter i veggen så kommer den høyere opp med tanke på snøen.
Det er ikke sånn at vi har valgmulighet, da friskluftsinntaket har havnet feil da de støpte grunnen må det bli veggen...
Noen som har latt installere denne vedovnen i ferdig hus og har ca pris arbeid+materialer (for å sammenligne)?
Det er passende å velge friskluftinntaket i platen. Men o`key om dere velger å ha vedovnen mot en yttervegg, så går det naturligvis å ha inntaket på veggen, det kommer et stykke opp da på veggen. Når dere velger vedovn, så husk at den ikke magasinerer noe varme, mer enn noen time etter at ilden har sloknet.
Har selv en Handöl 10 (vedovn) som står midt i rommet/huset, den har vi mye glede av da vi fyrer hver dag under vinterhalvåret (Skåne). Nå skal vi bygge nytt igjen, og da kommer vi til å satse på en ordentlig klebersteinsovn som holder varmen i halve døgnet.
Har selv en Handöl 10 (vedovn) som står midt i rommet/huset, den har vi mye glede av da vi fyrer hver dag under vinterhalvåret (Skåne). Nå skal vi bygge nytt igjen, og da kommer vi til å satse på en ordentlig klebersteinsovn som holder varmen i halve døgnet.
Klikk her for å svare