Y
Skal jo gjøre om et fyrrom til vaskerom, gipsplatene skal byttes ut.

Men så husker jeg at våtromsgips viste seg å stå imot dårligere, og at kravet til og med ble fjernet etter en kort periode.

Men spørsmålet er - har jeg rett eller feil. Hvilken type gips skal det være?

P
En vaskerom regnes ikke som våtrom og reglene gjelder derfor bare for gulvet, så du kan bruke vanlig gips. Gulvet skal ha tettesjikt + en 50 mm oppbrett på veggen.

Y
Hva innebærer tettesjikt... det er jo en støpt plate i dag, den nåværende gipsen går ned i et spor et stykke ned i platen, ser ut til at det er 50mm dog...
-må man ha en matte på gulvet som svinger opp på veggene, hvordan fungerer det hvis jeg nå skal flislegge alt - må man ha matte likevel?

En maler foreslo at jeg skulle ta kniven og snitte den gamle gipsen langs gulvnivået og la det være, men det føles ikke særlig seriøst, er jo ikke hele verden å stikke ned ny gips hele veien ned mener jeg...

T
Vanlig flytende membran på spann som du ruller på gulvet samt 5 cm opp på vegg med membranremser i gulv/veggvinkelen.

B
er det over eller under mark??

Y
er i en garasje, bunnplaten over bakken

B
oki. hva slags overflatebehandling vil du ha på gulv og vegg?

En liten avstikker... er det noen som har erfaring med å lime opp våtromsgips på pussede vegger? Det virker jo som at gipsens formstabilitet ville gjøre gipsen mer hensiktsmessig enn for eksempel wediplater av samme tykkelse. Beklager om jeg kapret tråden ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.