Hei
Prøvde å få med alt i en overskrift..
I vårt 70-tallshus er vaskerommet i kjelleren, innredet med tette tapeter som tynn plastmatte på veggene og linoleumsbelegg på gulvet.
Har dratt ned all tapet nå, og bak er det gipsplater på 3 av veggene. En vegg vender mot ytterverdenen, jeg tror at det på den fra utsiden er dreneringsgrus, asfaltbetong, isolasjon, plast så gips, men jeg kan ta feil. På de andre innerveggene er det bare gipsplater og på den siste veggen er det betong med puss?!? Det ser fint ut overalt bortsett fra der ytterveggen møter den indre betongveggen der det ser ut som det har vært en fuktskade tidligere, det kan ha vært gammelt fra da takrennen gikk rett ned i bakken der, den ledes utover nå. Den gamle fuktskaden var bak plastmatten på veggen, det var nok litt tett der. Nå er matten borte og jeg vil ha avfukter i vaskerommet, dels for å tørke klærne men også fordi jeg tror det er bra for kjellerrommet.. hva tror dere?
Helst skulle jeg ønske å legge på gypsum gipsplaster direkte på veggene og så male hvitt.
Kan man ha gypsum i vaskerommet i kjelleren?
Trenger jeg fuktsperre eller primer? Fungerer det uten at man låser inn fukt i veggene, er det ikke slik at det beste er om veggene får puste? Gypsum uten fuktsperre og med en god gjennomslippelig maling burde vel være best?