Går i tanker om en vaskesjakt.
Nede i kjelleren, i vaskerommet, munner det ut en skorsteinskanal (helt rett hele veien opp) som ikke brukes mer. I overetasjen passerer den bak badet.
Tanken har slått meg at et hull i baderomsveggen ville gi en veldig praktisk vaskesjakt. Kanalen er cirka 300x180mm, noe som burde funke.
Hvordan fikser man best et godt indre rør for en slik sjakt? Spontant føles det enklest å finne et perfekt rør (plast eller metall), 5 meter i riktige dimensjoner, og slippe det ned i kanalen ovenfra og ta det derfra. Alternativt kanskje en variant der man prøver å blåse ut plast på veggene (type stamme av hønsenetting med plastfolie limt fast inni, lim utenpå, ned i kanalen og skape overtrykk
) Eller er noen form for glidestøping med plast en mulighet? Målet er jo selvfølgelig å få et glatt rør som kan utstyres med en stabil start og sluttpunkt (slutt og vanlig søppelsjakt i toppen, 45° rør i bunnen). Kanalen i seg selv kan kanskje bare tettes etterpå (?).
Noen ideer eller råd? Den nærmeste kanalen det fyres i er over en meter unna (flere kanaler imellom).
Nede i kjelleren, i vaskerommet, munner det ut en skorsteinskanal (helt rett hele veien opp) som ikke brukes mer. I overetasjen passerer den bak badet.
Tanken har slått meg at et hull i baderomsveggen ville gi en veldig praktisk vaskesjakt. Kanalen er cirka 300x180mm, noe som burde funke.
Hvordan fikser man best et godt indre rør for en slik sjakt? Spontant føles det enklest å finne et perfekt rør (plast eller metall), 5 meter i riktige dimensjoner, og slippe det ned i kanalen ovenfra og ta det derfra. Alternativt kanskje en variant der man prøver å blåse ut plast på veggene (type stamme av hønsenetting med plastfolie limt fast inni, lim utenpå, ned i kanalen og skape overtrykk
Noen ideer eller råd? Den nærmeste kanalen det fyres i er over en meter unna (flere kanaler imellom).
Kul idé men noe kronglete og vil koste en slant. Om du skal følge bygningsregler for baderom vette fuglene om en luke vil bli godkjent, du kan kanskje ikke få en håndverker til å bygge slik. Risikoen for vannskade er minimal om den sitter høyt, men likevel.
Takk for innspill! Hva tenker du vil gjøre det dyrt?Jonatan79 skrev:
Så på denne tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettnedkast-i-badrum.452241/page-2#post-4762406
For å tydeliggjøre, så ville altså luken sitte høyt oppe på veggen. Ingenting går gjennom gulvet.
Er helt med på at aspekter som tettesjikt i badet, ventilasjon i kjelleren, brannsikkerhet osv. også må vurderes - finnes masse andre aspekter enn det jeg spurte om så klart. Med det sagt er jeg veldig nysgjerrig på om noen har noen tanker rundt gjennomføringen i selve skorsteinen?
Du vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å finne rør eller lignende som passer i kanalen. Hvor dyrt eller ikke det er å montere/bygge om kanalen. Luken/åpningen i badet blir mer arbeid, osv osv...W Weston skrev:Takk for input! Hva tenker du ville gjort det dyrt?
Kikket på denne tråden: [lenke]
For å presisere så ville altså luka sitte høyt oppe på veggen. Ingenting går gjennom gulvet.
Er helt med på at aspekter som tettesjikt i badet, ventilasjon i kjelleren, brannsikkerhet osv må vurderes også - finnes massevis av andre aspekter enn det jeg spurte om såklart. Med det sagt er jeg veldig nysgjerrig på om noen har noen tanker rundt gjennomføringen i selve skorsteinen?
Klikk her for å svare