6.763 lest ·
51 svar
7k lest
51 svar
Hvor er muggen? Lukter veldig mye men synes ikke.
Tok over huset okt, så har det regnet ganske mye. Vi tenkte å rive ut gulvet i slutten av måneden. Ble bare så forbløffet når det så så tørt, fint og muggfritt ut.G g.kraft skrev:Akkurat nå er jo den tørreste perioden så at det er tørt og fint nå er kanskje ingen overraskelse. Kan meget vel være problem med fukt og muggvekst som skjer under sensommer/høst som fortsatt lukter.
Har det først satt seg i platene tror jeg ikke man lufter det ut innen et par tiår når det ligger mot betongen
Ja, inspeksjonen viste fukt, men kjenner flere med dette problemet uten at det lukter mugg. De kjører bare med avfukter. Lukta ikke ved kjøp men det var sommer og godt luftet.GregerRil skrev:
Det går sikkert å tette og fikse, men til slutt vil materialet gi etter eller lukt komme opp uansett.
Jeg ville i hvert fall ha begynt å planlegge en renovering, sammenligne forskjellige løsninger. Det er en risikokonstruksjon, inspeksjonsrapporten fra da dere kjøpte burde tydelig ha vist det.
Det enkleste er å sette inn ventilert gulv, typ Nivell eller annet. Best, spesielt om man har lavt under taket osv som ofte er tilfelle i kjellere, er å pigge opp og støpe ny plate med korrekt isolasjon og kapillærbrytende lag under. Men betydelig større og mer rotete jobb.
Vi tenkte rive i slutten av januar. Så man kan ikke bare rive ut alt og legge fliser direkte på platen?
Pappa la frigolit typ, så betong og fliser på det i huset vi bodde i da jeg var tenåring. Han pigget ikke hvis jeg har forstått det riktig. Han var dessuten betongarbeider. Forresten drenerte han rundt huset med i samme slengen, husker jeg.
Tenkte bare rive bort alt og legge fliser direkte på betongplaten men trenger vel noe isolasjon og beskyttelse mot fukt antar jeg?
Tenkte mest på om man kan gjenbruke parkettgulvet på overetasjen etter det har fått lufte seg? Eller vil det da lukte også der?
Kan fortelle at det trengs ikke mye for å luktmessig forpeste et helt hus!Back83 skrev:
Lukter mugg fra kjellergulvet som sprer seg i hele huset. Tok bilde i hullet for å se hvor ille det er, men ser ingenting. Muligens øverst til høyre på det første bildet, mellom bjelke og yttervegg? Sponplatene ligger direkte på betongplaten og ser fuktige ut. Kan det være det?
Hadde forventet meg enorme mengder mugg. [bilde][bilde][bilde][bilde]
Vårt første hus hadde kjeller med "luktproblemer" (dvs mugg).. vi drenerte om og så skulle vi jo forsøke å lokalisere muggen på innsiden.. det var trestendere på vegger og gulv (blandede overflater.. men gulvet først og fremst tregulv samt våtromsbelegg).
Alle rom luktet ikke likt og man kunne etter hvert identifisere i hvilke rom det faktisk var mugg.
Det komiske var at vi rev to rom (to boder typ) og åpnet opp vegger og gulv.. og det viste seg å være HELE 10 CM mugg/ødelagt gulvbjelke langs med en yttervegg.. resten var kjempefint.. ikke en "prikk" noe sted!
Kjentes både tragisk og komisk at så lite skade forårsaket så mye lukt og problemer..
MEN man skal huske at skaden hadde jo vært der en stund.. fukten hadde eksistert.. og alt materiale rundt om (som isolasjon osv) hadde jo sugd til seg av lukten.. også betongplaten.
Vi solgte imidlertid huset før vi rakk å renovere/kontrollere alle rom.. men de nye eierne måtte blåse ut alt før innflytting så det kunne stå og lufte seg et par måneder.. Da passet vi på å titte litt når vi var der.. (før de skulle få offisiell innflytting) og det var ikke mye dårlig altså! (det vi nå kunne se)
Så lærepengen er.. at det er ikke alltid noe stort man leter etter og det gjør det veldig vanskelig å "bare rive litt" for det er jo veldig vanskelig å finne ut hvor den lille skaden er...
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Om parketten ikke er angrepet kan det sikkert gjenbrukes, det vil du se når du tar opp det - men det kanskje må luftes/ozonbehandles.Back83 skrev:
Ja besiktningen viste på fukt men kjenner flere med dette problemet uten at det lukter mugg. De kjører på med avfukter bare. Luktet ikke ved kjøp, men det var sommer og godt utluftet.
Vi tenkte å rive i slutten av januar. Så man kan ikke bare rive ut alt og legge fliser direkte på platen?
Pappa la isopor typ, så betong og fliser på det i huset vi bodde i når jeg var tenåring. Han bilte ikke om jeg har forstått riktig. Han var dessuten betongarbeider. For øvrig drenerte han rundt huset i den perioden har jeg for meg.
Tenkte bare rive bort alt og legge fliser direkte på betongplaten, men det trengs vel noe isolering og beskyttelse mot fukt antar jeg?
Tenkte mest på om man kan gjenbruke parkettgulvet i andre etasje etter det har fått luftet seg? Eller lukter det også der?
Fliser direkte på platen er ok i seg selv, fliser og fuger er jo fuktgjennomtrengelige så det fanger ikke noe fukt, og det er uorganisk så ingen vekst bør kunne skje. Det gir jo et ganske kaldt gulv dog antagelig
Ikke gjenbruk noe treverk som har ligget i "lukten" i kjelleren igjen.. ville ikke risikere det noe sted med tanke på hvordan luktene setter seg og muggsoppsporer lever..Back83 skrev:
Ja besiktigelsen viste fukt, men kjenner flere med dette problemet uten at det lukter mugg. De bruker bare avfukter. Det luktet ikke ved kjøp, men det var sommer og godt luftet.
Vi tenkte å rive i slutten av januar. Så kan man ikke bare rive ut alt og legge fliser direkte på platen?
Pappa la isopor, så betong og fliser på det i huset vi bodde i da jeg var tenåring. Han brukte ikke hammer om jeg har forstått rett. Han var dessuten betongarbeider. For øvrig drenerte han rundt huset med i den tiden, har jeg for meg.
Tenkte bare å rive bort alt og legge fliser direkte på betongplaten, men det må vel være noe isolering og beskyttelse mot fukt antar jeg?
Lurte mest på om man kan gjenbruke parkettgulvet i andre etasje etter at det har luftet seg? Eller da lukter det også der?
Fliser direkte på platen er best.. det lufter seg selv i fugene og lar derfor gulvet "puste".. du skal ikke ha noe fuktbeskyttelse.. du vil at fukten skal "vandre" og ikke sette seg under MEN.. alternativ to (som kan anbefales hvis man har store luktproblemer) er at man bygger opp hele gulvet.. og har mekanisk ventilasjon på det/gulvet (altså ventilerer platen og fjerner fukt og lukt)..
Uansett må du se over det opprinnelige problemet.. altså hvorfor det har blitt mugg og hvor! For det er ikke verdt å gjøre noe innvendig.. før man har fikset eventuelle utendørsproblemer relatert til problemet (klassiske problemer er nedløpsrørene.. altså hjørnene på huset.. yttervegger hvis helningen på bakken utenfor er litt feil.. mangel på takrenner osv osv - så selvfølgelig dreneringen i seg selv..)
En kjeller vil alltid være litt fuktig og den vil alltid lukte kjeller.. men det er stor forskjell på den sterke "mugglukten" vs en litt småfuktig jordkjeller..
Det viktige er å få i gang en ventilasjon som fungerer.. og sette i gang varmen (hvis man nå har en innredet kjeller).. ventilasjon er alfa og omega.
Kan tenke meg at det ikke trengs mye. Vet jo hvordan søppelposen kan lukte etter noen timer hvis man har kastet noe muggete der.Snigla skrev:
Kan fortelle at det trengs ikke mye for å luktmessig forpeste et helt hus!
Vårt første hus hadde kjeller med "luktproblem" (dvs mugg).. vi drenerte om og så skulle vi jo prøve å lokalisere muggen på innsiden.. det var trebjelker på vegger og gulv (blandede overflater.. men gulvet først og fremst tregulv samt våtromsmatte).
Alle rom luktet ikke likt og man kunne etter hvert identifisere i hvilke rom det faktisk fantes mugg.
Det komiske var at vi rev to rom (to boder typ) og åpnet opp vegger og gulv.. og det viste seg å være HELE 10 CM mugg/råtten gulvbjelke langsmed en yttervegg.. resten var kanonfint.. ikke en "prikk" noe sted!
Følte både tragisk og komisk at så lite skade forårsaket så mye lukt og problemer..
MEN man skal ha i tankene at skaden hadde jo vært en stund.. fukten hadde vært der.. og alt materiale rundt om (som isolasjon osv) hadde jo sugd til seg av lukten.. også liksom betongplata.
Vi solgte dog huset før vi rakk å renovere/kontrollere alle rom.. men de nye eierne måtte blåse ut alt før overtakelse så det kunne stå og lufte noen måneder.. Da passet vi på å kikke litt når vi var der.. (før de skulle få offisielt overtakelse) og det var ikke mye dårlig altså! (det vi nå kunne se)
Så lærdomen er.. at det er ikke alltid noe stort man leter etter og det gjør det veldig vanskelig å "bare rive litt" for det er jo veldig vanskelig å finne hvor den der lille skaden er...
Så selv selve plata kan lukte? 😭 da forstår jeg hvorfor man trenger å pigge opp. Usj for et arbeid! Hadde håpet på å rive ut alt, tørke og bare legge fliser direkte på plata.
Tenkte å begynne å rive i et rom der vi kan lukke døren og kaste ut gjennom vinduet. Da kan man se hvordan alt ser ut under uten å måtte spre dritten i resten av huset. Resten av gulvet ligger åpent mot resten av huset.
Ja, vi tenkte å kjøre ozon-rengjøring også. Dog er det mest åpen planløsning, så da får man bo et annet sted akkurat da.klaskarlsson skrev:
Om parketten ikke er angrepet kan det sikkert gjenbrukes, det vil du se når du tar det opp - men det kan trenge lufting/ozonbehandling.
Flis direkte på platen er ok i seg selv, fliser og fuger er jo fuktgjennomtrengelige så det fanger ikke noen fukt, og det er uorganisk så ingen vekst bør kunne skje. Det gir jo et ganske kaldt gulv dog sannsynligvis.
1/4 av kjelleren er fliser og kaldt så inn i. Fyrrommet er ganske ok og der er det bare betong og maling. Kanskje man bare skal slipe og male? Blir ikke så pent dog. Får kjøre tepper på fliser ellers.
Man må ta det litt steg for steg..Back83 skrev:
Kan tenke meg at det ikke trengs mye. Vet jo hvordan søppelposen kan lukte etter noen timer om man har kastet noe mugnet der.
Så selv selve plata kan lukte? 😭 da forstår jeg hvorfor man må pigge opp. Usj, for et arbeid! Hadde håpet på å rive ut alt, tørke og bare legge fliser direkte på plata.
Tenkte å begynne å rive i et rom der vi kan lukke døra og hive ut gjennom vinduet. Da kan man se hvordan alt ser ut under uten å måtte spre rundt dritten i resten av huset. Gjenværende gulv ligger åpent mot resten av huset
Først rive ut alt dårlig.. og så rydde / tørke av plata.. og la det luftes (ikke bare en dag..). I mellomtiden må man være litt oppmerksom.. og se om lukten blir bedre eller ikke (kan jo være et problem om man har mugg et annet sted også.. vanskelig å avgjøre hva som lukter hvor liksom)
I de aller fleste tilfeller så pleier det ikke ha rukket å sette seg i plata (spesielt ikke om det er små skader) og da går det utmerket å gjøre som du selv har foreslått (fliser direkte på).
For om du nå gjør om og gjør rett.. dvs utbedrer problemets kjerne (grunnen til at muggen oppsto fra begynnelsen) og sørger for at du har fungerende ventilasjon.. så vil luften byttes ut i rimelig takt og evt innesperrede dufter forsvinner liksom av seg selv
Perfekt å kunne lukke til rommet og begynne i ett rom..!
Husk å ta av/skifte klærne før du springer rundt til resten av huset hehe (iallfall i begynnelsen. når man skal kaste ut alt "drit")
Bra forklart, takk!Snigla skrev:
Gjenbruk ikke noe tre som har ligget i "lukten" i kjelleren i huset igjen.. ville ikke risikere det noe sted med tanke på hvordan luktene fester seg og muggsporer lever..
Klinker direkte på platen er det beste.. det lufter seg selv i fugene og lar dermed gulvet "puste".. du skal ikke ha noe fuktsikring .. du vil at fukten skal "vandre" og ikke stoppe opp under MEN.. alternativ to (som kan anbefales noen ganger hvis man har store luktproblemer) er at man bygger opp hele gulvet.. og har mekanisk ventilasjon på det/gulvet (dvs ventilerer platen og tar ut fukt og lukt )..
Uansett må du se over det opprinnelige problemet.. dvs hvorfor det har blitt mugg og hvor! For det er ikke verdt å gjøre noe innvendig.. før man har utbedret eventuelle utendørsproblemer relatert til problemet (klassiske problemer er takrennene.. dvs hjørnene på huset typ.. yttervegger hvis fallet på bakken utenfor er litt feil.. mangel på takrenner osv osv - så er det selvfølgelig dreneringen i seg selv.. )
En kjeller vil alltid være litt fuktig og den vil alltid lukte kjeller.. men det er stor forskjell på den skarpe "muggduften" vs litt smått fuktig jordkjeller ..
Det viktige er å få i gang en ventilasjon som fungerer.. og sette i gang varmen (hvis man nå har en innredet kjeller).. ventilasjon er alfa og omega.
Ikke noe tre eller levende materiale i vegger på kjellerplan, bygget i betong, uten bør være det som ligger PÅ betongplaten som forårsaker lukten.
Fortsatt ingen mening i å fikse gulvet før drenering ute rundt huset? Hvis vi velger klinker da vil si.
Dårlig ventilasjon i huset. Bare selvtrekk og fantes ingen åpningsbare vinduer eller engang ventilasjonshull i den halvdelen av kjelleren som lukter. Ingen fyrt opp på minst 10 år i kassetten og så byttet til bergvarmepumpe 2013. Så dårlig ventilasjon det går med andre ord. Ikke rart det lukter.
Tenkte sette mekanisk ventilasjon på loftet men dårlig økonomi og lukten av mugg gjør at vi må velge rive gulvet og nye vinduer foran.
Stort hus så alt koster ekstra. Over 50 kvm gulv som skal rives så klinker direkte på gulv føles rimeligere enn å bygge opp ventilert gulv.
Vi har aldri hatt hus før så vi lyttet mest til venner og så falt vi for dette huset men forsto ikke omfanget av renoveringsbehovet da alt så utrolig velstelt ut.
Ja mugglukt kan jo dessverre sette seg utrolig i forskjellige materialer. Vi har en kontinentalseng (fjærmadrass + kaldskumsmadrass) som først ble oppbevart et par år i en fuktskadet kjeller hos en gammel slektning (men ingen fuktskader på selve sengen altså), og deretter et par år inne i en frisk og godt ventilert leilighet. Etter dette flyttet den inn i huset vårt, og jeg (men ikke kjæresten min) ble da direkte plaget av mugglukt som jeg virkelig ikke tålte. Løsningen ble akkurat ozonrensing - teipet igjen soverommet og leide en aggregat som fikk gå der inne noen dager. Det luktet ikke godt i huset den tiden heller, og det tok ytterligere et par uker før ozonlukten var ordentlig luftet ut - men det løste problemet!Back83 skrev:
Ja vi tenkte å kjøre ozon-rengjøring med. Dog er det meste åpen planløsning så da får man bo et annet sted akkurat da.
1/4 av kjelleren er klinkers og kaldt så inni. Fyrrommet er ganske ok og der er bare betong og maling. Kanskje man bare skal slipe og male? Blir ikke så pent dog. Får bruke tepper på klinkers ellers.
(topplaget i lateksgummi måtte vi dog kaste - det tok skade av ozonet og begynte å lukte kraftig av "gammelt gummi" etterpå)
Så en omgang med ozon i kjelleren etter å ha ryddet ut alt skadet materiale høres ut som en utmerket idé!
Selv hadde jeg en mindre vannsamling i et WC i kjelleren, som kom av et mindre rørbrudd. Tørket opp alt ble en halv bøtte. Hel flislagt wc, men litt vann lette seg ned ved døren, senere refleksjon. Mugg Lukten kom etter ca 2 uker. Begynte å lete og lukte, men det var veldig vanskelig å finne kilden. Tok bort terskelen etter en stund, terskelen sto på 12 mm sponplate 45 mm bred, som deretter lå på, en 45x70 lekt. Den var helt intakt og tørr. Men når jeg tok bort den, var det muggflekker mot den siden som vendt ned mot lekt 45x75. Det hadde vel kommet ned litt vann i den ene enden ved terskelen. Det var ikke mange mugge prikker (kanskje som 20 tall flue dritt) men det luktet bra….
Jo absolutt det er en løsning! Blir kaldt på gulvet da, tenkte dere ville ha parkett om det skal være soverom eller lignende.Back83 skrev:
Tenk på at klinker direkte på platen (er verken isolert eller oppvarmet) blir iskaldt. Er kanskje en selvfølge, men da du/dere ser ut til å stole på hva andre sier og så skylder på dem om alt ikke blir som dere hadde tenkt dere er det like godt å være overtydelig.Back83 skrev:
Bra forklart, takk!
Ingenting av tre eller levende materiale i vegger på kjellerplan, bygd i betong, så det bør være det som ligger PÅ betongplaten som forårsaker lukt.
Fortsatt ingen mening i å fikse gulvet før drenering ute rundt huset? Hvis vi velger klinker da vil si.
Dårlig ventilasjon i huset. Bare selvtrekk og fantes ingen åpnbare vinduer eller til og med ventilasjonshull i den halvdelen av kjelleren som lukter. Ingen fyring på minst 10 år i kassetten og så byttet til bergvarmepumpe 2013. Så dårlig ventilasjon det går med andre ord. Ikke rart det lukter.
Tenkte å sette mekanisk ventilasjon på loftet men dårlig økonomi og lukten av mugg gjør at vi må velge rive gulvet og nye vinduer foran.
Stort hus så alt koster ekstra. Over 50kvm gulv som skal rives så klinker direkte på gulv virker rimeligere enn å bygge opp ventilert gulv.
Vi har aldri hatt hus før så vi lyttet mest til venner og så falt vi for dette huset men forstod ikke omfanget av renoveringsbehovet da alt så utrolig velholdt ut
Jeg vet ikke hvorfor det er akutt å bytte vinduer, hvor avhengige dere er av kjelleren eller i hvilken utstrekning "duften" sprer seg i huset. Jeg hadde dog valgt å iverksette tiltak for å bli kvitt påtagelig mugglukt innendørs og utsatt litt vindusbytte, om ikke byttet av en eller annen grunn er akutt.
Om pengene ikke strekker til (eller man ikke tør stole på håndverkere) kan man behøve å lære nytt og brette opp ermene.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Om du har fuktproblemer så skal du absolutt se på drenering, men kjører du uorganiske materialer i kjelleren, og særlig om du bruker det som kjeller og ikke boligareal så kan nok dreneringen vente en stund (før bygde man kjeller som nettopp kjeller, ikke som "rom").Back83 skrev:
Bra forklart, takk!
Ingenting tre eller levende materiale i vegger på kjellerplan, bygd i betong, uten bør være det som ligger PÅ betongplaten som forårsaker lukten.
Fortsatt ingen mening i å fikse gulvet før drenering ute rundt huset? Om vi velger klinker da vil si.
Dårlig ventilasjon i huset. Bare selvtrekk og det fantes ingen åpningsbare vinduer eller engang ventilasjonshull i den halvdelen av kjelleren som lukter. Ingen fyrt på minst 10 år i kassetten og så byttet til bergvarmepumpe 2013. Så dårlig ventilasjon det går med andre ord. Ikke rart det lukter.
Tenkte å sette mekanisk ventilasjon på loftet men dårlig økonomi og lukten av mugg gjør at vi må velge å rive gulvet og nye vinduer først.
Stort hus så alt koster ekstra. Over 50kvm gulv som skal rives så klinker direkte på gulv føles rimeligere enn å bygge opp ventilert gulv.
Vi har aldri hatt hus før så vi lyttet mest til venner og endte opp med dette huset men forstod ikke omfanget av renoveringsbehovet da alt så utrolig velstelt ut.
Ventilasjon i huset er også viktig å se på for deres egen helse.
Nye vinduer: Er det akutt?
Om de gamle ikke er helt råtne så burde de holde litt til.
Om det i det hele tatt er dobbeltglass så kan du redusere trekken med nye lister og la dem sitte litt til. Selvfølgelig kan det forbedre isoleringen i huset å bytte vinduer, men det er mye annet som kan gjøres før (og isolering på loftet gir enda bedre resultat enn nye vinduer). Dessuten går det, om vinduene er bra men gamle, å sette inn en innerute (for eksempel Grundels gjør dette) så får man bedre isolering til en lavere pris og mye mindre inngrep enn nye vinduer.