6.763 lest ·
51 svar
7k lest
51 svar
Hvor er muggen? Lukter veldig mye men synes ikke.
Ja ventilasjon er dårlig, bare selvtrekk, så vi satte inn åpnebare vinduer det første vi gjorde.klaskarlsson skrev:
Om du har fuktproblem så skal du absolutt kikke på drenering, men kjører du uorganiske materialer i kjelleren, og særlig om du bruker det som kjeller og ikke oppholdsrom så kan nok dreneringen vente et stund (før bygget man kjellere som nettopp kjellere, ikke som "rom")
Ventilasjon i huset er også viktig å se på for deres egen helse.
Nye vinduer: Er det akutt?
Om de gamle ikke er helt råtne så burde de holde litt til.
Om det iallfall er tolags glass så kan du redusere trekken med nye lister og la dem sitte en stund til. Selvfølgelig kan det forbedre isoleringen i huset å bytte vinduer, men det finnes mye annet som kan gjøres før det (og isolering på loftet gir enda bedre resultat enn nye vinduer). Dessuten går det, om vinduene er bra men gamle, å sette inn en innerrute (f.eks. Grundels gjør dette) så får man bedre isolering til en lavere pris og mye mindre inngrep enn nye vinduer
Vi skal bruke kjelleren som oppholdsrom. Soverom og kjellerstue vil bli brukt daglig.
Vi rev ut alt materialet og det så tørt og fint ut. Alt bortsett fra sponplater som lå direkte mot betongplaten. De hadde stilt opp bjelkene med dette. Lukter mye bedre nå. Har kjørt avfukter men ikke en dråpe i den etter et døgn i gang i hvert rom. Kan tyde på bra drenering?
Fliser blir jævla kaldt det vet jeg da vi har det i resten av kjelleren. Hadde foretrukket det da det ville blitt enklere, jeg er god på å legge dette men fremfor alt ikke noe som suger til seg fukt fra bakken.K Kardan79 skrev:Tenk på at fliser direkte på platen (blir verken isolert eller oppvarmet) blir svinekaldt. Er kanskje en selvfølge, men da du/dere ser ut til å stole på hva andre sier og deretter skylde på dem om alt ikke blir som dere har tenkt, er det like greit å være overtydelig.
Jeg vet ikke hvorfor det er akutt å bytte vinduer, hvor avhengig dere er av kjelleren, eller i hvilken grad "duften" sprer seg i huset. Jeg ville imidlertid valgt å ta grep for å bli kvitt tydelig mugglukt innendørs og utsatt vindusbytte litt, med mindre byttet av en eller annen grunn er akutt.
Hvis pengene ikke strekker til (eller man ikke tør stole på håndverkere), må man kanskje lære noe nytt og brette opp ermene.
Vinduene byttet vi direkte da vi vil kunne åpne når vi fyrer og for å kunne lufte skikkelig ut på tenåringsguttens rom. Ellers hadde et ventilasjonshull vært nok.
Duften av mugg forsvant da vi rev ut gulvet. Lå sponplater direkte på betongplaten for å stable opp bjelkene så det var disse som luktet.
Nå er bare spørsmålet hvilket gulv vi legger?
Er det godt drenert så pleier man å legge
platonmatte - celleplast (XPS, den er formstabil) for isolasjon (om det trengs) - fuktbarriere (om man ikke får platon tett, noe man ikke alltid får) - sponplate - gulv.
Så gjorde jeg selv i halve vår underetasje etter en vannskade i fjor (ingen byggfirma hadde tid til å gjøre det med en gang). Så har jeg bestilt ett byggfirma for å gjøre resten av etasjen nå til våren (jeg har ikke tid).
platonmatte - celleplast (XPS, den er formstabil) for isolasjon (om det trengs) - fuktbarriere (om man ikke får platon tett, noe man ikke alltid får) - sponplate - gulv.
Så gjorde jeg selv i halve vår underetasje etter en vannskade i fjor (ingen byggfirma hadde tid til å gjøre det med en gang). Så har jeg bestilt ett byggfirma for å gjøre resten av etasjen nå til våren (jeg har ikke tid).
Ja, helt sprøtt å bygge opp gulvet solid men så bruke små sponplater nederst.T Totte56 skrev:
Vi kjørte avfukter i minst 1 døgn i hvert rom, men ikke en dråpe, selv om det kanskje heller skyldes tørr årstid enn at dreneringen er god?
Har sett på Japegulv men betongplaten er utrolig ujevn så da må vi først flytsparkle og da er vel niveller det beste?
Hadde en firma her i går, og de legger niveller eller eps(?) med betong over, tror jeg de sa. Kommer et nytt byggefirma i dag. Føles luksuriøst å ha tregulv, og fint å få ut dårlig luft, fukt osv. under gulvene, men er det verdt det?
Selv har jeg i kjelleren lagt gulvvarme. Aller først en platon matte. Deretter 50 mm sporet isopor, varmeplater og så vannbåren gulvvarme.
Deretter 7,5/mm tregulv… ikke Pergo. Luftet gulvlist. Nå har jeg fyrrommet på andre siden av veggen, så det var ganske lett å dra ut sløyfene gjennom aktuell vegg.
Blir jo litt pusling mot tilstøtende rom, med å sage av dører og heve terskler. evt.
Deretter 7,5/mm tregulv… ikke Pergo. Luftet gulvlist. Nå har jeg fyrrommet på andre siden av veggen, så det var ganske lett å dra ut sløyfene gjennom aktuell vegg.
Blir jo litt pusling mot tilstøtende rom, med å sage av dører og heve terskler. evt.
Ja, de firmaene som vi skal få pristilbud fra nå, kan ikke før etter ferien så jeg hadde ønsket å fikse det selv.pacman42 skrev:
Er det godt drenert så pleier man å legge
platonmatte - celleplast (XPS, den er formstabil) for isolasjon (om det trengs) - fuktspærre (om man ikke får platon tett noe man ikke alltid får) - sponplate - gulv.
Så gjorde jeg selv i halve vår sokkeletasje etter en vannskade i fjor (ingen byggefirma hadde tid til å gjøre det direkte). Så har jeg bestilt av et byggefirma å gjøre det i resten av etasjen nå til våren (jeg har ikke tid).
Ikke en dråpe i avfukteren, men kanskje det skyldes årstiden? Er ikke drenert siden -76.
Stor forskjell i pris mot mekanisk ventilert gulv å gjøre som deg?
Ikke eps-betong da (frigolitkulor i betong)?Back83 skrev:
Ja helt sprøtt å bygge opp gulvet kanon, men så bruke små sponplater nederst.
Vi kjørte avfukter minst 1 døgn i hvert rom men ikke en dråpe, men kanskje skyldes det snarere tørr årstid enn at drenering er bra?
Sett på Japegulv men betongplaten er utrolig ujevn så da trenger vi først flytsparkle så da er vel nivell det beste?
Hadde firma her i går og de legger nivell eller eps(?) med betong over mente jeg de sa. Kommer en til byggefirma i dag. Føles luksuriøst å kunne ha tregulv og deilig å få ut dårlig luft, fukt osv under gulvene, men er det verdt det?
Mitt gulv kostet i prinsippet ingenting egentlig. Parketten vi la over var det dyreste. Platon fra Biltema. XPS fra Hornbach. Fuktspærre og sponplate fra Byggmax. Og deretter parkettgulv på det. Sjekk prisene selv da tykkelser mm varierer, også prisene.Back83 skrev:
Ventilasjon i gulvlistene og du har et tørt gulv så lenge dreneringen er OK.
Edit: Jeg gjorde to rom selv på to dager (nesten, svogeren hjalp meg en stund, men jeg hadde blitt ferdig på to dager uansett). Trengte ikke engang ta fri fra jobb...
Er 15cm opp fra betongplaten så hadde nok vært god plass men føles unødvendig med gulvvarme i disse rommene. Har tross alt bergvarme så kanskje hadde vært verdt det. Fyrrommet ligger vegg-i-vegg med kjellerstua også 🤔T Totte56 skrev:Selv har jeg i kjelleren lagt gulvvarme.
Aller først en Platon matte
Deretter 50 mm sporad frigolit, varmeplater og så vannbåren gulvvarme.
Så 7,5/mm tregulv...ikke Pergo.
Luftet gulvsokkel.
Nå har jeg fyrrommet på andre siden av veggen, så det var ganske lett å trekke ut sløyfene gjennom aktuell vegg.
Hadde virkelig ønsket å ha det på vaskerommet der dusjen står og vi har helfliselagt. Ikke hyggelig å sette føttene uten matte. Men får bli fremtidig prosjekt.
Men legg inn gulvvarme i dette rommet da, du legger den oppå XPS-en men under gulvsponet.Back83 skrev:
Er 15cm opp fra betongplaten så hadde nok vært god plass men føles unødvendig med gulvvarme i disse rommene. Har for så vidt bergvarme så kanskje vært verdt det. Fyrrommet ligger vegg-i-vegg med peisestuen også 🤔
Hadde virkelig ønsket å ha det i vaskerommet der dusjen står og vi har helfliset. Ikke trivelig å sette føttene uten matte. Men får bli fremtidig prosjekt.
Sitér:K Kardan79 skrev:Tenk på at klinker direkte på platen (lær verken være isolert eller oppvarmet) blir iskaldt. Er kanskje en selvfølge, men da du/dere virker å stole på hva andre sier og så skylder på dem om alt ikke blir som dere har tenkt dere er det like bra å være overtydelig.
Jeg vet ikke hvorfor det er akutt å bytte vinduer, hvor avhengig dere er av kjelleren eller i hvilken utstrekning "duften" sprer seg i huset. Jeg hadde dog valgt å iverksette tiltak for å bli kvitt påtagelig mugglukt innendørs og utsatt litt på vindusskiftet, om ikke skiftet av en eller annen grunn er akutt.
Om pengene ikke strekker til (eller man ikke tør å stole på håndverkere) kan man trenge å lære nytt og brette opp ermene.
"men da du/dere virker å stole på hva andre sier og så skylder på dem om alt ikke blir som dere har tenkt dere er det like bra å være overtydelig."
Hvorfor skriver du slikt? Vil du starte krangel eller hva da?
Trenger det ikke være ganske jevnt før man legger platon? Det er veldig ujevnt så 5 cm minst å jevne ut gulvet før.pacman42 skrev:
Mitt gulv kostet i prinsippet ingenting egentlig. Parketten vi la oppå var det dyreste. Platon fra Biltema. XPS fra Hornbach. Fuktspärr og sponplate fra Byggmax. Og så parkettgulv oppå det. Sjekk prisene selv da tykkelser mm varierer, også prisene.
Ventilasjon i gulvlistene og du har et tørt gulv så lenge dreneringen er OK.
Edit: Jeg gjorde to rom selv på to dager (nesten, svogeren hjalp meg en stund, men jeg hadde blitt ferdig på to dager uansett). Trengte ikke engang ta fri fra jobben...