Lukter mugg fra kjellergulvet som sprer seg i hele huset. Tok bilde i hullet for å se hvor ille det er, men ser ingenting. Muligens øverst til høyre på 1. foto, mellom balk og yttervegg? Sponplatene ligger direkte på betongplaten og ser fuktige ut. Kan det være det?
Hadde ventet meg enorme mengder mugg. Isolasjon og treverk i et trangt hjørne av en kjeller, med tegn på fuktighet og noe betongstøv på gulvet. Isolasjon på fuktig treverk og betonggulv sett gjennom et hull, mulig mugg mellom bjelker og yttervegg øverst til høyre. Fuktig isolasjon og spånplate i kjellergulv med spor av mugg, med betongoverflate synlig i bakgrunnen. Under golvbjälklag, nära yttervägg, med trä och isoleringsmaterial. Mögliga spånplattor misstänks ligga på betongplatta. Fukt och smuts synlig.

Back83 Back83 skrev:
Lukter mugg fra kjellergulvet som sprer seg i hele huset. Tok bilde i hullet for å se hvor ille det er, men ser ingenting. Muligens øverst til høyre på første bildet, mellom bjelken og ytterveggen? Sponplatene ligger direkte på betongplaten og ser fuktige ut. Kan det være det?
Hadde forventet meg enorme mengder mugg. [bilde][bilde][bilde][bilde]
Det der synes jeg ser relativt tørt og fint ut.

Sponplater som er fuktige kan absolutt mugne og lukte mye, og er definitivt ikke egnet som underlag direkte mot betong på den måten. Men det holder jo at det er på ett sted for at det kan oppstå en ganske stor lukt, så dessverre må man nok rive ut for å se omfanget.

• Liker
Anna_H og 3 andre
  • Laddar…
Stikk inn en arm med en tang og klyp av en bit som ligger inn mot betongen, stopp den i en plastpose. Gå utendørs et kvarter og lukt deretter i posen.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 5 andre
  • Laddar…
Har du sjekket om det er i nesen? :)

Spøk til side, iblant kan lukten komme utenfra. Vi kan få slik lukt når det har regnet og vinden ligger på fra en retning. Ikke mugg i huset, bare jordlukt utenfra.
I InsidersUnited skrev:
Stikk inn en arm med en tang og kutt av en bit som ligger inntil betongen, legg den i en plastpose. Gå utendørs en kvart og lukt deretter i posen.
Et tips jeg fikk fra en takstmann var å fukte prøven en anelse, og deretter kjøre i mikrobølgeovnen i ca. 10 sekunder, og deretter lukte.

• Liker
Kijen123 og 3 andre
  • Laddar…
Har et 60-tallshus der jeg var bekymret for muggproblemer. Det var en sterk lukt som lett satte seg i klærne. Når jeg byttet alle overflatene viste det seg at pappskivene i taket hadde sugd til seg røyk fra den åpne peisen i 60 år. Nytt innertak og all lukt var borte. Min poeng er at det trenger ikke alltid å være mugg.

• Liker
Kijen123 og 4 andre
  • Laddar…
Sponplatene..

Hadde et par igjen i garasjen (tørt) som tidligere var hyller i et fuktig lager.
De stinker virkelig flere år senere. Ser helt uskadde ut, men lukten er der fortsatt.
Så det er nok at de har vært fuktpåvirket, selv etter at de tørker opp lukter det lenge.

• Liker
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
Sponplater direkte mot betonggulv er antakelig synderen i dramaet. Oppforet gulv direkte på betongplate er en risikokonstruksjon, et tidsspørsmål før det blir dårlig. Riv opp og gjør det riktig, ventilert gulv eller pigg opp dritten.

• Liker
Anna_H og 4 andre
  • Laddar…
Akkurat nå er jo den tørreste perioden så at det er tørt og fint nå er kanskje ingen overraskelse. Det kan veldig godt være problemer med fukt og muggvekst som skjer under sensommer/høst som fortsatt lukter.

Har det først satt seg i platene tror jeg ikke man lufter det ut innen et par tiår når det ligger mot betongen.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det der synes jeg ser relativt tørt og fint ut.

Sponplater som er fuktige kan absolutt mugne og lukte ganske mye og er definitivt ikke egnet som mellomlegg direkte mot betong på den måten. Men det holder jo med at det er på ett sted så kan det oppstå en nokså stor lukt så dessverre må man nok rive opp for å se omfanget.
Tror du man trenger å rive alle gulv, gjelder 3 rom på ca 50kvm som er oppforet på denne måten? Ligger svindyr parkett på 27kvm men går vel ikke an å gjenbruke i andre rom etter å ha ligget slik i 50 år?

• Liker
larsalbin
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Stikk inn en arm med en tang og klyp av en bit som ligger mot betongen, putt den i en plastpose. Gå utendørs en kvart og lukt deretter i posen.
Smart! Skal be mannen min for tør nok ikke selv 😅

• Liker
JudgeDredd
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Har du sjekket om det er i nesen? :)

Spøk til side, noen ganger kan lukten komme utenfra. Vi kan få slik lukt når det har regnet og vinden blåser fra en viss retning. Ikke mugg i huset, bare jordlukt utenfra.

Et tips jeg fikk fra en inspeksjonsmann var å fukte prøven litt, og så kjøre den i mikroen ca 10 sekunder, og så lukte.
Lukter veldig mye fra hullet i gulvet og når vi teipet igjen alle sprekkene rundt om så ble det bedre. Så min mann hadde glemt at det var ventilerte lister så teipet igjen disse også mens jeg først tok bilder og blitt litt bedre lukt nå 👍

S Shylst skrev:
Har et 60-tallshus hvor jeg var bekymret for muggproblemer. Det var en sterk lukt som lett satte seg i klærne. Da jeg byttet alle overflatene, viste det seg at pappskivene i taket hadde sugd til seg røyk fra peisen i 60 år. Nytt innertak, og all lukt var borte. Min poeng er at det ikke alltid trenger å være mugg.
Uff da, godt du fikk kontroll på det.
Lukten er veldig karakteristisk for mugg. Møtte en som byttet vinduer i huset for mange år siden som sa at det luktet mugg allerede da. Dessuten lukter det nettopp fra gulvet og sprekker der

Back83 Back83 skrev:
Tror du man behöver rive alle gulv, gjelder 3 rom på ca 50kvm som er oppbygd på denne måten? Ligger svindyr parkett på 27kvm men vil nok ikke kunne gjenbrukes i andre rom etter å ha ligget slik i 50 år?
Det går sikkert an å tette og fikse, men til slutt vil materialet gi etter eller lukt komme opp uansett.

Jeg hadde iallfall begynt å planlegge en renovering, sammenligne ulike løsninger. Det er en risikokonstruksjon, inspeksjonsrapporten fra da dere kjøpte burde ha vist det tydelig.

Det enkleste er å sette inn ventilert gulv, typ Nivell eller annet. Det beste, spesielt om man har lav takhøyde som ofte er tilfellet i kjellere, er å bryte opp og støpe ny plate med korrekt isolering og kapillærbrytende lag under. Men betydelig større og mer rotete arbeid.

• Liker
Sigfrid og 1 annen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Sponplatene..

Hadde et par igjen i garasjen (tørt) som tidligere var hyller i et fuktig lager.
De stinker virkelig flere år senere. Ser helt uskadd ut, men lukten er fortsatt der.
Så det holder at de har vært fuktpåvirket, selv etter at de tørker opp lukter det lenge.
Lukter disse mugg da? Kan vel iof mugne inne i disse kanskje med tanke på at det er spon og ikke massivt tre. Kjente ingen lukt når vi så på huset i sommer utenom det kom når vi tok over det i okt. Talte med en som byttet vinduer i huset for typ 15 år siden og han kjente mugg­lukt allerede da. Ingen drenering gjort siden huset ble bygget i 1976 så har nok rukket å suge opp fukt og tørket mange ganger.

GregerRil GregerRil skrev:
Sponplater direkte mot betonggulv er antakelig skurken i dramaet. Oppforet gulv direkte på betongplate er en risikokonstruksjon, et tidsspørsmål før det blir dårlig. Riv opp og gjør rett, ventilerte gulv eller pigg opp dritten.
Ja vi tenkte rive bort det i slutten av januar. Får stå og tørke en måned så fliser og drenere om rundt huset til sommeren.
Hvorfor pigge opp? Er det ikke nok å rive bort alt materialet oppe på betongplaten og legge fliser?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.