Jeg har et 1-planshus med kjeller, bygd i 1968. Har fundert litt på isolering av kjellergulv. Som jeg har forstått det, isolerte man ikke under platen på den tiden. Nå er det første vinteren i dette huset vi har merket at det er stor forskjell på temperaturen på gulvene i enkelte rom.

Plantegning av kjeller med markeringer i ulike farger; blå, brune og oransje prikker indikerer temperaturforskjeller på gulvene i ulike rom.
I kjellerstuen har vi et oppforet gulv som skal erstattes med et ventilert gulv etter årsskiftet. I omkledningsrommet før badstuen er det varmeslynger i betongen.
I de øvrige rommene, merket med oransje farge, er gulvene ikke varme men heller ikke like iskalde som i rommet merket med blå farge.

I teknisk beskrivelse fra 1967 står det følgende

Kjellerplan beskrivelse med detaljer om bygningsmaterialer, drenering og isolasjon av gulv, inkludert spesifikasjoner for forskjellige kjellerrom.

Kan det være sånn at gulvene er delvis isolert under? I så fall med hva? Finnes det noen annen forklaring?

Vi bor i et jevngammelt hus, også med kjeller. Dog er vårt et Gullringshus.
Hva har dere for varmesystem?
Vi har et vannbårent ett-rørssystem (i to sløyfer) der rør går i kjellergulvet. Derav har vi gulvvarme i enkelte områder, og kaldt i andre.
På de stedene hvor jeg har fjernet platen (ved bytte av gulvsluk) har det ikke vært noen isolasjon under. Bare tykk plast, direkte oppå pukk.

GoForIt GoForIt skrev:
Vi bor i et jevngammelt hus, også med kjeller. Dog er vårt et Gullringshus.
Hva har dere for varmesystem?
Vi har et vannbåret ett-rørssystem (i to sløyfer) der rørene går i kjellergulvet. Dermed har vi gulvvarme i visse områder, og kaldt i andre.
På de stedene der jeg har fjernet platen (ved bytter av gulvsluk) har det ikke vært noen isolasjon under. Bare tykk plast, rett oppå pukk.
Vi har vannbåret system med radiatorer i alle rom. I garderoben før badstuen har man trukket ned rørene i platen men ingen andre steder.

B bobman skrev:
Vi har vannbåret system med radiatorer i samtlige rom. I garderoben før badstuen har man dratt ned rørene i platen men ingen andre steder.
Hvordan er det enklest å dra ned rørene i betongen? feste en plastslange tett tett frem og tilbake over hele gulvet og blande sement og heve opp gulvet deretter? Og fliser på det da...?

Enklest å lime/legge f.eks. Lk sporskrivesystem EPS16. Deretter legges fliser direkte oppå. Bygger kun ca. 30 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.