Jeg har et 1-planshus med kjeller, bygd i 1968. Har fundert litt på isolering av kjellergulv. Som jeg har forstått det, isolerte man ikke under platen på den tiden. Nå er det første vinteren i dette huset vi har merket at det er stor forskjell på temperaturen på gulvene i enkelte rom.
I kjellerstuen har vi et oppforet gulv som skal erstattes med et ventilert gulv etter årsskiftet. I omkledningsrommet før badstuen er det varmeslynger i betongen.
I de øvrige rommene, merket med oransje farge, er gulvene ikke varme men heller ikke like iskalde som i rommet merket med blå farge.
I teknisk beskrivelse fra 1967 står det følgende
Kan det være sånn at gulvene er delvis isolert under? I så fall med hva? Finnes det noen annen forklaring?
Vi bor i et jevngammelt hus, også med kjeller. Dog er vårt et Gullringshus.
Hva har dere for varmesystem?
Vi har et vannbårent ett-rørssystem (i to sløyfer) der rør går i kjellergulvet. Derav har vi gulvvarme i enkelte områder, og kaldt i andre.
På de stedene hvor jeg har fjernet platen (ved bytte av gulvsluk) har det ikke vært noen isolasjon under. Bare tykk plast, direkte oppå pukk.
Vi bor i et jevngammelt hus, også med kjeller. Dog er vårt et Gullringshus.
Hva har dere for varmesystem?
Vi har et vannbåret ett-rørssystem (i to sløyfer) der rørene går i kjellergulvet. Dermed har vi gulvvarme i visse områder, og kaldt i andre.
På de stedene der jeg har fjernet platen (ved bytter av gulvsluk) har det ikke vært noen isolasjon under. Bare tykk plast, rett oppå pukk.
Vi har vannbåret system med radiatorer i alle rom. I garderoben før badstuen har man trukket ned rørene i platen men ingen andre steder.
Vi har vannbåret system med radiatorer i samtlige rom. I garderoben før badstuen har man dratt ned rørene i platen men ingen andre steder.
Hvordan er det enklest å dra ned rørene i betongen? feste en plastslange tett tett frem og tilbake over hele gulvet og blande sement og heve opp gulvet deretter? Og fliser på det da...?