B Build101 skrev:
Søkeren er magnetisk så om de som satt opp platen har gjort det riktig, så burde spiker/skruer være omtrent i midten av stendere?
Omtrent ja... Når jeg setter gips på plater så treffer ikke mange skruer på noen stender. Gipsplaten trenger jo ikke å skrus i noen stender, så det finnes ingen grunn til å tegne opp nøyaktig hvor de er før man skrur. Langs kantene skrur man et par cm inn i sparkelforsenkningen og midt på platen blir det litt som det blir.

• Liker
tergo
  • Laddar…
Cheesen
B Build101 skrev:
Det er et av alternativene jeg også har vurdert, men da tenker jeg at TV-en veier 57 kg ... skulle 6 stk m8 med molly kunne holde den på plass uten at den tipper?
Om jeg ikke husker feil så regnet vi med 60kg/6 mm skruv når vi monterte kjøkken... Molly er vel 25kg/ skruv.

B Build101 skrev:
Søkeren er magnetisk så hvis de som har satt opp platen har gjort det riktig, burde spiker/skruer være omtrent i midten av stenderne?
Forskjell på burde og er.

• Liker
Foliehatten3
  • Laddar…
BirgitS
Men om du har en treplate f.eks. OSB så går det jo kjempebra å skru opp TVen i den med treskrue. Det skal jo rekke bra til for en TV som festes med noen skruer. Nå husker jeg ikke sikkert, men har for meg at OSB tåler typ 100 kg med en eneste skrue.

• Liker
Thomas59 og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men om du har en treplate f.eks. OSB så går det jo kjempefint å skru opp TV-en i den med treskrue. Det skal jo holde godt nok for en TV som festes med noen skruer. Nå husker jeg ikke sikkert, men mener å huske at OSB tåler typ 100 kg med en enkelt skrue.
Jeg har disse skruene som fulgte med veggfestet, har også kjøpt treskruer.

• En hånd som holder en metallskrue med sekskantet hode og gjenger, sannsynligvis brukt til veggmontering eller trearbeid.
  • En hånd som holder en metallskrue med stjerneformet hode foran en arbeidsflate.
B Build101 skrev:
Jeg har disse skruene som fulgte med veggfester, har også kjøpt treskrue.
Hyfsat overdimensjonerte om du skal ha 6 st.....

Cheesen Cheesen skrev:
Molly er vel 25kg/ skrue
Diagram som viser tekniske spesifikasjoner for SAM metall ekspander med lastkapasitetstabell for enkelgips. Inkluderer ESSVE-logo.
Teknisk info for Essve SAM metallekspander med praktisk lasttabell for dobbeltgips, inkludert draglast og tverrlast i kilogram.

Sist redigert:
Litt oppdatering, har nå funnet en trekantlist og spikret meg frem til der jeg tror er sentrum, nå gjenstår neste problem, jeg har tatt mål på både 45 cm og 60 fra kjente listen, men fant ikke noen annen list på den avstanden? Kan det være 30 cm da burde jeg likevel truffet list på 60...

Redigering: huset er fra 70-tallet og jeg begynner å mistenke nå at det bare er en frittstående list og ingen flere..

Sist redigert:
K
Slutt å lete etter stendere.
Har du gips og osb eller plyfa kan du uten problem henge opp den største tv-en du finner på Elgiganten (eller et annet sted) uten å måtte skru i stender.

• Liker
Farstatjej90 og 2 andre
  • Laddar…
B Build101 skrev:
Litt oppdatering, fant nå en trelekt og spikret meg fram til der jeg tror er sentrum, nå gjenstår neste problem, jeg har tatt mål på både 45 cm og 60 fra kjent lekt men fant likevel ingen annen lekt på den avstanden? Kan det være 30 cm, da skulle jeg uansett ha truffet lekt ved 60...

Redigering: huset er fra 70-tallet og jeg begynner å mistenke nå at det bare er en frittstående lekt og ingen flere..
Slutt å lete. Du har jo treplate bak gipsen som vil holde.
Prøv på 30 også, men rimeligvis er neste da på 60 og der har du jo vært?

Alright, tenkte feste 2 med treskrue i regel og resten med molly burde være stabilt 😅

Takk for hjelpen alle, settes virkelig pris på ♥️

B Build101 skrev:
Alright, tenkte feste 2 med treskrue i regel og resten med molly burde være stabilt 😅

Takk for hjelpen alle, settes virkelig pris på ♥️
Du trenger ikke Molly med din treplate.

• Liker
Thomas59 og 1 annen
  • Laddar…
Har man borret hull kan man ta en bøyd ståltråd og tre inn, så snurrer man til den tar i reglen merker opp vinkelen og så kan man enkelt se eksakt hvor reglen går.

BirgitS
B Build101 skrev:
Alright, tenkte feste 2 med treskruer i bjelken og resten med molly burde være stabilt 😅

Takk for hjelpen alle, setter virkelig stor pris på det ♥️
Treskruer i treplaten er vel bedre enn molly.

• Liker
elmont og 5 andre
  • Laddar…
B Build101 skrev:
Det er et av alternativene jeg også har vurdert, men da tenker jeg at TV-en veier 57 kg .. ville 6 stk M8 med molly kunne holde den på plass uten at den tipper?
Hvis TV-en veier 57 kg, kan den henges på en skrue. Skal du derimot ha en stand som flytter den bort fra veggen og kan vinkles, er det nok klokt å skru i stenderne eller bruke 4 stk Molly eller noen passende skruer som tar godt i OSB/Plywood bak gipsplaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.