Hei alle byggere, jeg vil henge opp TV-en og benken på veggen men til tross for alle mine forsøk har jeg ikke lykkes med å treffe stenderen bak gips+treplaten. Bak den veggen er det fyrrom, jeg har boret med 3 mm bor og 5 cm inn... jeg tok en veldig tynn og lang spiker og kjørte inn i hullet til det ble stopp og kom fram 8 cm før det tok stopp. Kan det være at det ikke finnes noen stender i det hele tatt og at søkeren viser feil?

• Studfinder på en gipsvegg med to små hull under, brukt til å finne stender for å montere TV og benk.
J
Søkeren viser nok feil, kan du ikke banke frem hvor regelen er med f.eks. baksiden av en skiftenøkkel, det pleier å bli mer dempet lyd der regelen er..

• Liker
Nissens og 2 andre
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Søkeren viser nok feil, kan du ikke banke fram hvor regelen er med f.eks. baksiden av en skrutrekker det pleier å bli stummere lyd der regelen er..
Hei, det er nok det eneste som er igjen å gjøre, banke og prøveborre... Men vil også legge til at avstanden mellom to punkter søkeren viste var 45 cm, noe som er normalt om det er bærende vegg... Derav min frustrasjon.

B Build101 skrev:
Hei alle byggere, jeg vil henge opp TV-en og benken på veggen, men til tross for alle mine forsøk har jeg ikke klart å treffe en stender bak gips+treplaten. Bak den veggen er det fyrrom, jeg har boret med 3 mm bor og 5 cm inn... jeg tok en veldig tynn og lang spiker og kjørte inn i hullet til det ble stopp og kom fram 8 cm før det stoppet. Kan det være at det ikke er noen stender i det hele tatt og at søkeren viser feil?
Blikkstendere?
Ta en magnet og let etter skruene som gipsen sitter med, så finner du stenderne.

• Liker
Peter787 og 5 andre
  • Laddar…
K Kane skrev:
Stålstender?
Ta en magnet og let etter skruene som gipsen sitter med så finner du stenderne.
Jeg har en stendersøker som er magnetisk og den fester seg bare der skruehodene er... Jeg tenker at hvis det var stålstender så ville søkeren vel festet seg hele vertikale lengden og ikke bare ved enkelte punkter.

J
B Build101 skrev:
Hei, det er nok det eneste som er igjen å gjøre, banke og prøvebore... Men vil også legge til at avstanden mellom to punkter søkeren viste var 45 cm, noe som er normalt hvis det er bærende vegg... Derav min frustrasjon.
Er den bærende så er det nok tre i stenderne..
Bank og kjenn etter..

• Liker
Festlund og 1 annen
  • Laddar…
B Build101 skrev:
Jeg har en regel søker som er magnetisk og den fester seg bare til der skruhoder er... Jeg tenker om det var metallregel da hadde søkeren vel festet seg hele vertikale lengden og ikke bare ved enkelte punkter
Men om du har funnet skruene så har du jo funnet reglen! Bor bare inn 13 mm (om du har enkelgips) så skal du jo kunne kjenne reglen.

• Liker
globaljuggler og 3 andre
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men om du har funnet skruvene så har du jo funnet lekten! Bor bare inn 13 mm (om du har enkelgips) så skal du jo kunne kjenne lekten.
Fra det som kommer ut fra hullet virker det som gipsplate + treplate. Jeg har boret litt under der indikatoren pekte på skruen og dessverre så er det bare tomt for jeg kan gå inn 8 cm med en lang spiker....

• Liker
Attitudeswe
  • Laddar…
B Build101 skrev:
Fra det som kommer ut fra hullet ser det ut som gipsplate + treplate. Jeg har boret litt under der viseren pekte på skruen, og dessverre er det bare tomt for jeg kan gå inn 8cm med en lang spiker....
Da er det vel skruen som man festet gipsen i treplaten du har funnet. Leter videre.

• Liker
Cheesen
  • Laddar…
om du har gips+plywood så trenger du ikke stendere, fest TV-en med molly for dobbel gips

• Liker
Nissens og 1 annen
  • Laddar…
Det er et av alternativene jeg har også vurdert, men da tenker jeg at tv-en veier 57 kg .. ville 6 stk m8 med molly kunne holde den på plass uten at den velter?

B Build101 skrev:
Det er et av alternativene jeg har også vurdert men da tenker jeg at tv-en veier 57 kg .. ville 6 stk m8 med molly kunne holde den på plass uten at den tipper?
Selv uten Molly. Benken da, hvor tung er den?

P
B Build101 skrev:
kommer ut fra hullet virker det som gipsplate + treplate
Hvis det er en treplate bak gipsen er det ganske vanskelig å finne stendere med søkeren, da den finner en "stender" som er like stor som veggen, dvs treplaten. Men en stor fordel blir det for veggen tåler mye mer enn hva du tror.

Bruker du molly, sørg for å bruke monteringsverktøyet. Bruker du skruen for å dra sammen pluggen vil du sannsynligvis skade gipsen.

• Liker
ansgar46
  • Laddar…
K Kane skrev:
Selv uten Molly. Benken da, hvor tung er den?
P PappasHammare skrev:
Hvis det er en treplate bak gipsen er det ganske vanskelig å finne stendere med søkeren da den finner jo en "stender" som er like stor som veggen, dvs. treplaten.
Men en stor fordel er at veggen tåler mye mer enn du tror.

Bruker du molly, sørg for å bruke monteringsverktøyet. Bruker du skruen for å trekke sammen pluggen vil du sannsynligvis ødelegge gipsen.
Søkeren er magnetisk så hvis de som satte opp platen gjorde det riktig, burde spiker/skruer være omtrent i midten av stenderne?

P
B Build101 skrev:
Søkeren er magnetisk så om de som har satt opp platen har gjort det riktig, så burde spiker/skruer være omtrent i midten av stenderne?
Gjort det riktig? Hmm..
Du kan treffe gipseskruene som kanskje er litt ved siden av stenderen.
Eller så har de skrudd gipsen litt her og der.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.