3.773 lest ·
34 svar
4k lest
34 svar
Hvorfor treffer jeg ikke regel
Hei alle byggere, jeg vil henge opp TV-en og benken på veggen men til tross for alle mine forsøk har jeg ikke lykkes med å treffe stenderen bak gips+treplaten. Bak den veggen er det fyrrom, jeg har boret med 3 mm bor og 5 cm inn... jeg tok en veldig tynn og lang spiker og kjørte inn i hullet til det ble stopp og kom fram 8 cm før det tok stopp. Kan det være at det ikke finnes noen stender i det hele tatt og at søkeren viser feil?
Hei, det er nok det eneste som er igjen å gjøre, banke og prøveborre... Men vil også legge til at avstanden mellom to punkter søkeren viste var 45 cm, noe som er normalt om det er bærende vegg... Derav min frustrasjon.J Jansson69 skrev:
Blikkstendere?B Build101 skrev:Hei alle byggere, jeg vil henge opp TV-en og benken på veggen, men til tross for alle mine forsøk har jeg ikke klart å treffe en stender bak gips+treplaten. Bak den veggen er det fyrrom, jeg har boret med 3 mm bor og 5 cm inn... jeg tok en veldig tynn og lang spiker og kjørte inn i hullet til det ble stopp og kom fram 8 cm før det stoppet. Kan det være at det ikke er noen stender i det hele tatt og at søkeren viser feil?
Ta en magnet og let etter skruene som gipsen sitter med, så finner du stenderne.
Jeg har en stendersøker som er magnetisk og den fester seg bare der skruehodene er... Jeg tenker at hvis det var stålstender så ville søkeren vel festet seg hele vertikale lengden og ikke bare ved enkelte punkter.K Kane skrev:
Er den bærende så er det nok tre i stenderne..B Build101 skrev:
Bank og kjenn etter..
Men om du har funnet skruene så har du jo funnet reglen! Bor bare inn 13 mm (om du har enkelgips) så skal du jo kunne kjenne reglen.B Build101 skrev:
Fra det som kommer ut fra hullet virker det som gipsplate + treplate. Jeg har boret litt under der indikatoren pekte på skruen og dessverre så er det bare tomt for jeg kan gå inn 8 cm med en lang spiker....K Kane skrev:
Da er det vel skruen som man festet gipsen i treplaten du har funnet. Leter videre.B Build101 skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.415 innlegg
Hvis det er en treplate bak gipsen er det ganske vanskelig å finne stendere med søkeren, da den finner en "stender" som er like stor som veggen, dvs treplaten. Men en stor fordel blir det for veggen tåler mye mer enn hva du tror.B Build101 skrev:
Bruker du molly, sørg for å bruke monteringsverktøyet. Bruker du skruen for å dra sammen pluggen vil du sannsynligvis skade gipsen.
K Kane skrev:
Søkeren er magnetisk så hvis de som satte opp platen gjorde det riktig, burde spiker/skruer være omtrent i midten av stenderne?P PappasHammare skrev:Hvis det er en treplate bak gipsen er det ganske vanskelig å finne stendere med søkeren da den finner jo en "stender" som er like stor som veggen, dvs. treplaten.
Men en stor fordel er at veggen tåler mye mer enn du tror.
Bruker du molly, sørg for å bruke monteringsverktøyet. Bruker du skruen for å trekke sammen pluggen vil du sannsynligvis ødelegge gipsen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.415 innlegg