Huddingebo Huddingebo skrev:
[lenke]

Apropos myter om tettvokst.[bilde]
Jeg er kluven.

Det er veldig kult å få lære seg noe helt nytt!

Men, kjenner også litt på at "faen da, skal ingen gamle sannheter stemme"...

• Haha
Fario og 2 andre
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Plukket virke selv. Samme batch og selges som samme kvalitet. Hvorfor er det så forskjellig?

[bilde]
Litt usannsynlig men være samme tre, 75cm stammediameter nederst og 13cm i toppen.

80 årringer = 4,6mm brede i bunnen, 0,8mm i toppen. Ikke alt har å gjøre med hvor treet vokser, vil man ha tette årringer bør man bare kjøpe tretopper.

• Liker
cbrolin
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
En del må byttes på huset på grunn av råte, umalt endeved. Hadde dette ikke skjedd på tettvokst virke?
Før malte man aldri endeved. Maler man endeved så stenges fuktigheten inne.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Før i tiden malte man aldri endeved. Maler man endeved så stenges fuktigheten inne.
Nei, fuktigheten transporteres ut via luftspalten.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Endeved skal ALLTID males ved ommaling av fasaden. Også mange nye hus med stående fasadpanel mangler behandling av endeveden, det skal fikses ASAP om man vil unngå fremtidige problemer.
Skal man være skikkelig nøye så skal stående fasadepanel dessuten være skråsaget i enden ("dråpenese") for å unngå at vannet setter seg i underkanten på panelet.
Dette er helt feil. Panelet skal kappes i rett vinkel ellers øker arealet på det eksponerte endeveden.

• Liker
surris
  • Laddar…
A August.E skrev:
Lite usannsynlig men være samme treet, 75cm stamdiameter nederst og 13cm i topp.

80 årsringer = 4,6mm brede i bunnen, 0,8mm i toppen. Ikke alt har å gjøre med hvor treet vokser, vil man ha tette årsringer bør man bare kjøpe tretopper.
Ja det høres jo sannsynlig ut at man sager ut margbrett i overgrovt stammeblokk. 😆

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
M Mikael Thalin skrev:
Dette er helt feil. Panelet skal kappes i rett vinkel ellers så øker arealet på det eksponerte endetreverket.
Din konklusjon er helt sann.
Men den flaten som eksponeres for vann minsker likevel drastisk.
Altså er dryppnese å foretrekke alle dager i uken.
Vannet får mye vanskeligere for å holde seg fast.

• Liker
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Din konklusjon er helt sann.
Men den overflaten som eksponeres for vann reduseres likevel drastisk.
Altså er droppnese å foretrekke alle dager i uken.
Vannet får mye vanskeligere for å holde seg fast
Ikke ifølge treforskningsinstituttet

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
M Mikael Thalin skrev:
Ikke ifølge treforskningsinstituttet
Du kan gjerne linke

• Liker
Hasse Sandin
  • Laddar…
TRJBerg
Vann renner av skrånende overflater. Vann har en tendens til å forbli på vannrette overflater.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det blir gjerne stor variasjon når det sages i dag når det skal fram størst mulig kvantiteter.

Da jeg jobbet på sagbruk kjørte vi på en helt annen måte.

Saga alltid plank på 50-75 mm enten med midt-ek (stokken sentreres så all marg/kjerne havner i en planke) eller inner-ek hvor to planker tas ut av sentrum og deler på marg/kjerne.

Så tok man ytter-ek utenfor disse MX eller IX.
Deretter utenfor disse tok man bord.

Det var ikke en sjanse for at bordene skulle ha kjerne eller sprekker.
TS har jo vært nøye med å påpeke at han har et akademisk høyavlønt yrke. Jeg gjetter at dine ord er ren gresk for ham.

Stokken der bordet med marg er tatt kunne jo blitt riktig fine veggregler om det ble postet annerledes og margen ble saget bort.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
TS har jo vært nøye med å påpeke at han har et akademisk høytlønnet yrke. Jeg gjetter at dine ord er ren gresk for ham.

Stokken der bordet med marg er tatt kunne jo blitt virkelig skikkelige veggregler om det ble postet annerledes og margen saget bort.
Eller så reagerte TS på at han ble idiotforklart for at han hadde dratt hjem panelbitene på bildene. Avhenger litt av hvordan man ser på saken.

• Liker
lbs129 og 7 andre
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Eller så reagerte TS på at han ble idiotforklart fordi han hadde slepet hjem panelbitene på bildene. Kommer litt an på hvordan man ser på saken.
Pleier man å påpeke at man har en godt betalt akademisk yrke hvis man fremstår som lett uvitende om trevirke?

• Haha
  • Liker
  • Elsker
MONTREAL og 3 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Pleier man å påpeke at man har godt betalt akademisk yrke hvis man fremstår som lett uvitende om virke?
Kanskje påpekes det hvis man blir idiotforklart? Jeg er gjerne "lett uvitende innen virke", men jeg vil ikke bli idiotforklart for det. Tolker den kommentaren jeg fikk som en machogreie for å hevde seg mann mot mann, kjempelatterlig og infantilt, men sikkert viktig blant machomenn i deres miljøer som kan være på et trelasthandleri. Noen ganger senker man seg til motstanderens nivå, og siden han virker å være en machomann som hevder seg mot andre med å kunne slenge seg med termer om planker, så blir han sikkert også provosert av en kommentar om høy lønn og akademikere. Kanskje lever han også i villfarelsen om at den som med sine uvitenheter gjør bort seg ved ansettelse på et sagbruk ikke duger til annet, så da kan han jo få vite at det ikke stemmer. Besøker du meg på jobben min kan jeg snakke slik at du ikke forstår, og idiotforklare deg flere ganger om. Men det gjør jeg ikke, for det er uhøflig å idiotforklare mennesker fordi de ikke kan alt om alt.

• Liker
  • Elsker
  • Haha
MONTREAL og 21 andre
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kanskje påpekes det hvis man blir idiotforklart? Jeg er gjerne "lett ukyndig innen virke", men jeg vil ikke bli idiotforklart for det. Tolker den kommentaren jeg fikk som en machogreie for å hevde seg mann mot mann, kjempeløye og infantilt, men sikkert viktig blant machomenn i deres miljøer som kan være på et høvleri. Noen ganger senker man seg til motstanderens nivå, og siden han virker som en machoman som hevder seg mot andre med å kunne svenge seg med termer om bord, så blir han sikkert også provosert av en kommentar om høy lønn og akademikere. Kanskje lever han også i villfarelsen om at den som med sine ukunnskaper dummer seg ved ansettelse på et sagbruk ikke heller duger til annet, så da kan han jo få vite at det ikke stemmer. Besøker du meg på mitt jobb kan jeg snakke så du ikke forstår, og idiotforklare deg flere ganger om. Men det gjør jeg ikke, for det er uhøflig å idiotforklare mennesker for at de ikke kan alt om alt.
Men ditt svar på hvorfor du valgte 2 bord av dårligere kvalitet begynte med at du er høyt utdannet og høyt lønnet. Man kan jo lure på hvorfor.....
For meg er det det motsatte av en akseptabel unnskyldning så jeg lo litt om det ironiske innlegget angående om du forstod noe innlegg.
Du har jo ikke bokstavelig talt blitt idiotforklart. Men du må gjerne tenke på at mange ikke er særlig imponert av en akademisk høytlønnet jobb. Enda mindre når det brukes som grunn til å mangle kunnskap.

Sist redigert:
  • Liker
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.