Dråpenese gjør forskjell. Men bare om den er nøyaktig 17 grader...

• Haha
  • Liker
  • Elsker
Workingclasshero og 13 andre
  • Laddar…
Mats-S
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Droppnese er en myte, det fungerer like bra uten.
Det er ingen myte, det er en fysikalsk lov at vannet slippes direkte da, i stedet for at kapillærkreftene drar det inn i perleens endekant, hvor det sitter fast til det har lufttørket.

Men som jeg skrev så er det viktigste at endetreverket er malt/behandlet, jeg skrev også at droppnese var litt avansert, men det er absolutt ingen myte, det er fysikalsk fakta. Men du kanskje følger andre fysiske lover siden du kaller det en myte 😉

• Liker
MetteKson og 17 andre
  • Laddar…
Den nedre har sannsynligvis vokst på en næringsfattig nordhelling. Den øvre på et annet sted. Disse forskjellene kan finnes innenfor samme område. Det ser ut som at den nedre har blitt tørket for raskt og sprukket. For en panel ville jeg faktisk foretrukket den øvre. Sprekkene innebærer en risiko for at vann presser inn. A&O er at de grunnes med olje og males godt. At de ikke blir satt opp og får sitte ubehandlet og bli våte.

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det er ingen myte, det er en fysisk lov at vannet slipper direkte da, i stedet for at kapillærkreftene trekker det inn i brettets endekant, der det sitter fast til det har lufttørket.

Men som jeg skrev så er det viktigste at endeveden er malt/behandlet, jeg skrev også at dryppnese var litt overkurs, men det er absolutt ingen myte, det er fysisk fakta. Men du kanskje lyder under andre fysiske lover siden du kaller det en myte 😉
Les og vurder:

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1435055&dswid=6222

• Liker
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
[lenke]

Apropos myter om tettvokst.[bilde]
Men, kunne du ikke bare hatt med to setninger til i utdraget... You'll never guess what happens next...

• Haha
  • Liker
lars_stefan_axelsson og 2 andre
  • Laddar…
H hellem skrev:
Men, kunne du ikke bare hatt med to setninger til i utdraget... You'll never guess what happens next...
Lenken finnes jo der. Bare å lese. Tettvokst er definitivt ingen garanti for at treet er bra. Blir tåleligere gulvbord muligens.

• Liker
hellem
  • Laddar…
Lenken finnes jo der. Bare å lese. Tetvokst er definitivt ingen garanti for at treet er bra.
Blir muligens mer slitesterke gulvplanker.
Jeg vet, jeg vil ikke lese hele artikkelen, bare få et komplett sitat. Det jeg prøvde å belyse var at det blir som clickbait. Den eneste grunnen jeg hadde til å klikke var for å lese neste setning. Resten orker jeg ikke. Det var et utmerket dårlig sted å kutte av sitatet, det er alt jeg sier, no offense og forstår at det sannsynligvis ikke var med vilje. Vil man lese mer og fordype seg er det bra og nødvendig med lenken, men det krevdes bare resten av siste setningen for at sitatet skulle føles helt komplett. Grunnen til dette er...

• Liker
TobbeP
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jeg vet, jeg vil ikke lese hele artikkelen, bare få et komplett sitat. Det jeg prøvde å belyse var at det blir som clickbait. Den eneste grunnen jeg hadde for å klikke var for å lese neste setning. Resten orker jeg ikke. Det var et usedvanlig dårlig sted å klippe av sitatet, det er alt jeg sier, no offense og skjønner at det sannsynligvis ikke var med vilje. Vil man lese mer og fordype seg er det bra og nødvendig med lenken, men det krevdes bare resten av siste setningen for at sitatet skulle føles helt komplett. Grunnen til dette er...
Tenk å ha deg på en arbeidsplass....

Stykket var langt og jeg klippet inn det jeg ville belyse.

Tenk å ha deg på en arbeidsplass....

Stykket var langt og jeg klippet inn det jeg ville belyse.
Ja, tenk hvor mye bedre arbeidsplassen blir når man kommuniserer effektivt uten å sløse andres tid ved å kreve at de klikker på lenker for å bli overbevist av det du vil belyse. Stykket hadde bare ti flere ord. De ti siste ordene var det som underbygget det du ville belyse. Med ti ord til blir lenken en kildehenvisning i stedet for noe man må klikke på og lete seg til riktig avsnitt for å forstå hvordan det du belyser er mulig. Lykke til på jobben😀

Det var et riktig godt innlegg i diskusjonen

• Figur 25 viser virkets årsringsbredde og geografiens påvirkning på trefasthet i Sverige, med fokus på forskjeller mellom sør og nord i Sverige.
Sist redigert:
  • Liker
  • Haha
Jörn Gamst og 11 andre
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Byggmax? 😉
Tror du Byggmax sagede trevarer skiller seg fra andre forhandleres?

• Liker
Fredrik.aa og 4 andre
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Endeviret skal ALLTID males ved ommaling av fasaden. Også mange nye hus med stående fasadepanel mangler behandling av endeviret, dette bør fikses ASAP hvis man vil unngå fremtidige problemer.
Skal man være riktig pirkete, så skal stående fasadepanel dessuten være skråskåret i enden ("dråpeform") for å unngå at vannet setter seg i underkanten på panelet.
Jeg har et enkelt nordnorsk fritidshus fra 1800-tallet med ubehandlet stående bordfasade som er så gammel at spikrene er ugalvanisert, slipper jeg fremtidige problemer hvis jeg maler fasaden mener du?

• Haha
  • Liker
Anonymiserad 405730 og 3 andre
  • Laddar…
@
F Fluxor skrev:
Tror du Byggmax sagede trevarer skiller seg fra andre forhandleres?
Det er et stort "Ja!" på det spørsmålet! I alle fall her er det oftest bare søppel igjen.....

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det er et stort "Ja!" på det spørsmålet! I alle fall her er det oftest bare skrot igjen.....
Byggmax kjøper sitt trevirke fra samme leverandører som konkurrentene. O/S på Byggmax er samme sortering som O/S på Beijer.

Ser du derimot på utskott på Byggmax for 7:-/meteren og sammenligner med Beijers O/S for 49:-/meteren så er det klart det er forskjellig, men det har ikke med navnet på skiltet å gjøre, det er ulike produkter.

• Liker
TobbeP og 3 andre
  • Laddar…
Blir gjerne veldig variasjon som det sages i dag når det skal fram størst mulig kvantiteter.

Når man jobbet på sagbruk så kjørte vi på helt annen måte.

Sagede alltid planker på 50-75 mm enten med midt-ex (stokken sentreres så all marg/kjerne havner i en planke) eller inner-ex hvor to planker tas fra sentrum og deler på marg/kjerne.

Så tok man ytter-ex utenfor disse MX eller IX.
Så utenfor disse tok man bord.

Fantes ikke en sjanse for at bordene skulle ha kjerne eller sprekker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.