V varga skrev:
Ja, meget riktig, vann rant "baklengs" i sporene på plasten og ned i veggen.

Hvis jeg forstår deg riktig skulle de aldri ha åpnet opp i taket langs med arkveggen, uten latt takfoten være igjen helt inn til arkveggen, og deretter bygget balkongen oppå taket? Men da hadde balkonggulvet kommet ca. 40 cm opp på skyvevinduet....
Jeg mener la taket gå helt ned. Da spiser det opp en del av balkongen som den er. Det blir en mindre balkong.

• Liker
varga
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sen er små balkonger som disse ekstremt sjelden brukt. Så jeg ville heller anbefale dere å bygge bort denne risikoen i stedet for å forsøke å løse den på en masse måter som risikerer å bli bra.
Er ikke enig. Den kan bli en liten fin framsk balkong.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Bruk flexitak som avrenningssystem for balkongen. Dette finnes hos REMM AB.

V varga skrev:
Hei
Vi har laget en Attefalltibynning ved å bygge ut en eksisterende kvist. Den nye kvistdelen skulle ha en liten balkong på sørsiden. Byggmesteren foreslo at balkongen (som bare er 70 cm bred) skulle bæres opp av bjelken for kvisten i ytterenden og festes i husets takbjelkelag der den møter husveggen.

Det hele resulterte imidlertid i en vannskade der regnvann fra taket rant rett ned i husveggen under balkongen og fosset inn på tregulvet inne i huset. Heldigvis er det ikke en hel veggdel der under balkongen, men en dobbeltdør, men ecoullen over dobbeltdøren ble våt og øvre dørkarmer inne ble vannskadet.

Det viste seg da at de hadde gjort en vanvittig konstruksjon (som bildene avslører). Avrenning fra taksteinene ved balkonginnfestingen skulle renne rett ned på balkongens terrassebord, gjennom sprekkene og ned på en kanalplast de hadde bygget inn langs hele balkongens lengde (med viss helling), og renne ut gjennom en sprekk i den andre balkonggavlen.
Bare at vannet i stedet rant baklengs og fosset rett inn i den åpne uskyttede veggen inn i ecoullen (de hadde lagt inn balkongen og terrassebordene inn i husets hjertvegg ca 12 cm (hvorav 3 av disse helt inn i isolasjonen).

Det store spørsmålet er nå hvordan man utbedrer det, om det i det hele tatt går...byggeren ser ikke ut til å ha noe akseptabelt forslag.
Slik jeg ser det er det 2 problemer:
1. Hvordan fikser man trygg avrenning fra taket når man har fjernet hele takfoten og gått 12 cm inn i hjertveggen?
2. De har som bildene viser tettet igjen under balkongen med fasadeplanker, så også regn og snø på balkongen må kunne renne trygt på deres spesialløsning (kanalplasten) som de har skruet i balkongbjelkenes kanter og tettet med en masse silikon. Som synlig er den også skjøtet på et sted og der tettet kun med silikon. Det er en åpenbar risiko for at om 2 år har regn, fuktighet og is knust silikonen og undertaksbordene råtner, det finnes jo ingen ventilasjon eller avrenning siden de har skruet kanalplasten direkte på balkongbjelkene.

Min lille hjerne sier at hele løsningen er absurd - finnes det en løsning for disse 2 problemene?

V varga skrev:
Hei
Vi har laget en Attefalltibynning ved å bygge ut en eksisterende kvist. Den nye kvistdelen skulle ha en liten balkong på sørsiden. Byggmesteren foreslo at balkongen (som bare er 70 cm bred) skulle bæres opp av bjelken for kvisten i ytterenden og festes i husets takbjelkelag der den møter husveggen.

Det hele resulterte imidlertid i en vannskade der regnvann fra taket rant rett ned i husveggen under balkongen og fosset inn på tregulvet inne i huset. Heldigvis er det ikke en hel veggdel der under balkongen, men en dobbeltdør, men ecoullen over dobbeltdøren ble våt og øvre dørkarmer inne ble vannskadet.

Det viste seg da at de hadde gjort en vanvittig konstruksjon (som bildene avslører). Avrenning fra taksteinene ved balkonginnfestingen skulle renne rett ned på balkongens terrassebord, gjennom sprekkene og ned på en kanalplast de hadde bygget inn langs hele balkongens lengde (med viss helling), og renne ut gjennom en sprekk i den andre balkonggavlen.
Bare at vannet i stedet rant baklengs og fosset rett inn i den åpne uskyttede veggen inn i ecoullen (de hadde lagt inn balkongen og terrassebordene inn i husets hjertvegg ca 12 cm (hvorav 3 av disse helt inn i isolasjonen).

Det store spørsmålet er nå hvordan man utbedrer det, om det i det hele tatt går...byggeren ser ikke ut til å ha noe akseptabelt forslag.
1. Hvordan fikser man trygg avrenning fra taket når man har fjernet hele takfoten og gått 12 cm inn i hjertveggen?
2. De har som bildene viser tettet igjen under balkongen med fasadeplanker, så også regn og snø på balkongen må kunne renne trygt på deres spesialløsning (kanalplasten) som de har skruet i balkongbjelkenes kanter og tettet med en masse silikon. Som synlig er den også skjøtet på et sted og der tettet kun med silikon. Det er en åpenbar risiko for at om 2 år har regn, fuktighet og is knust silikonen og undertaksbordene råtner, det finnes jo ingen ventilasjon eller avrenning siden de har skruet kanalplasten direkte på balkongbjelkene.

Min lille hjerne sier at hele løsningen er absurd - finnes det en løsning for disse 2 problemene?

V varga skrev:
Hei

Hkhg

• Liker
varga
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hemmapularen er dessuten inne på rett spor. Dette er en "risikokonstruksjon". Da ville jeg la noen som kan dette med konstruksjon se på det.

At du og "byggeren" gjetter der fram kommer bare til å føre til en dårlig løsning mest sannsynlig.

Så er små balkonger som disse ekstremt sjelden brukt. Så jeg ville heller anbefale dere å bygge bort denne risikoen istedenfor å forsøke å løse den på en masse måter som risikerer å bli bra.
Spesielt med din og byggerens manglende kompetanse.

Må dessuten spørre igjen. Hvorfor fortsetter du å jobbe med denne ukyndige byggefirmaet? Kan det være sånn at du bor i Oslo og det er vanskelig å finne byggefirma og enda vanskeligere å finne noen som vil bygge dette risikable?
Ikke i Oslo men Skokloster, 6 mil vest for Oslo, og ja, det er ekstremt vanskelig å få tak i en byggefirma som vil gjøre et så lite jobb her ute i ødemarken... vi er 45 km fra Uppsala og 60 fra storbyen som sagt. Det var t.o.m. vanskelig å få noen for hele Attefallsbygnnaden, men nå å få en som tar over et sånt bygg og fikser en balkong, det kan man glemme.
Har i dag meddelt byggefirmaet at om de ikke har tilgang til en erfaren Byggingeniør og/eller Blikkenslager som kan løse dette så må vi selv søke å få hit en slik og trekke fra den kostnaden på fakturaen senere. Ikke engang det er særlig lett, bare å få en Byggingeniør til å komme og se på det... virker som alle kategorier i den bransjen kan velge og vrake jobber så hvorfor ta et lite oppdrag.
Nei, man skulle ha utdannet seg til Byggingeniør, elektriker og VVS:er, og gjort alt selv.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
N nelle06 skrev:
Bruk flexitak som avløpssystem for balkongen. Dette finnes på REMM AB. Hkhg
OK, takk, skal sjekke det ut!

De fleste balkonger i landet brukes sjelden eller aldri, særlig den typen som bygges ovenpå inngangspartier eller tilbygg. Så det klokeste er å erstatte den med et lite skråtak. Alternativt kan man ansette en skikkelig byggmester og gjøre det om og riktig. Og selv da vil det føre til problemer og kreve vedlikehold. Jeg har tre balkonger.

En av alle håndverkerne vi har brukt, var en blikkenslager som plutselig forsvant. Etter tre dager ringte jeg, og han lovet å komme med en gang. Etter en uke kom en regnskur og det rant rett inn i et garderobeskap - han hadde avbrutt midt i en renne! :D Jeg orket ikke å krangle med ham heller. Fant en blikkenslager som faktisk fungerte i stedet.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Plåttak krever vel en minste helling rundt 6 grader om jeg ikke tar feil? Men det kanskje får plass derunder?
Ellers pleier man jo å bruke seg av papptak når det bare er noen graders helling... og da som tidligere nevnt, et papptak av bedre kvalitet. En gummiduk som helsveises og går godt opp bak panelet osv rundt omkring!

Deretter normal takavrenning fra pannene som takrenner, nedløpsrør osv for å lede bort vannmassene som kommer derfra!

• Liker
varga
  • Laddar…
Sjekk med noen som legger industritak. Vi har en balkong/terrasse med 1 grads helling og der har vi doble lag helsveiset takpapp av robustere type for at det skal holde lenge så vi ikke trenger å bryte opp terrassen oppå for å inspisere pappen. Konstruktøren hadde anbefalt EPDM duk som første lag og så papp oppå det. Takleggeren avviste dette fordi papp og gummi beveger seg forskjellig, men først og fremst fordi sveisingen av pappen risikerte å skade gummiduken.

• Liker
varga
  • Laddar…
V varga skrev:
Ikke i Stockholm men Skokloster, 6 mil vest for Sthlm, og ja, det er ekstremt vanskelig å få tak i et byggefirma som vil gjøre en så liten jobb her ute i ødemarken... vi er 45 km fra Uppsala og 60 fra storbyen som sagt. Det var t.o.m. vanskelig å få noen for hele Attefallsbygnnaden, men nå å få en som tar over et sånt her bygg og fikser en balkong, det kan man fetglømme. Har i dag meddelt byggefirmaet at om de ikke har tilgang til en erfaren Byggingeniør og/eller Blikkenslager som kan løse dette så må vi selv søke få hit en slik og trekke av den kostnaden på fakturaen seinere. Ikke engang det er særlig lett, bare å få en Byggingeniør til å komme og se på det... virker som alle kategorier i den bransjen kan velge og vrake jobb så hvorfor ta en bitteliten jobb. Nää, man skulle ha utdannet seg til Byggingeniør, elektriker og VVS:er, og gjort alt selv.
Jeg tror at du burde ha fortsatt å lete etter en entreprenør som hadde oversikt. Spesielt etter det du så i din forrige tråd.

Nå virker det likevel som om de her prøver å jobbe med deg for en løsning. Vil du da begynne å krangle om fakturaer og trekke fra kostnader for de konstruktørene du skulle ha tatt inn selv fra begynnelsen av? Føler du ikke at de kanskje da ganske enkelt sier "ok, drit i det da. hadebra". Og så kommer håndverkerne i bygda til å vite at dere er vanskelige?

Attefallshus gir en forenklet prosedyre, men en tilbygging skal man ikke bare skyte fra hofta uten jeg hadde ansatt et fornuftig arkitektfirma for å få tilgang til dets tegning og konstruktørkompetanse. Og så en entreprenør som kan bygge etter det.

Som en sidenotering. Gått og sett ved Middelhavet på balkongkonstruksjoner denne uken, og det er en veldig markant helning fra huskroppen på alle nybygg (6 graders helning altså). Måtte spørre og fikk svaret "ahh, it is the winter rains. They destroy walls otherwise". Så kanskje kan være noe å sikre? Dere kan jo legge terrassebord i vater oppå hvis dere vil ha det slik.

Du får gjerne skrive om et per år når dette er klart hvor mye balkongen ble brukt...

J Jehu skrev:
De fleste balkonger i landet brukes sjelden eller aldri, spesielt den typen som bygges oppå entreer eller tilbygg. Så det klokeste er å erstatte den med et lite skråtak. Alternativt ansette en skikkelig bygningsarbeider og gjøre det om og riktig. Og selv da vil den medføre problemer og kreve vedlikehold. Jeg har tre balkonger.

En av alle håndverkerne vi har brukt opp var en blikkenslager som plutselig forsvant. Etter tre dager ringte jeg, og han skulle komme straks. Etter en uke kom det et regnskyll og det rant rett i et skap - han hadde avbrutt midt i et renndal! :D
Jeg orket ikke krangle med ham, heller. Fant en blikkenslager som faktisk fungerte i stedet.

Jeg tror rett og slett at de riktige bygningsarbeiderne ikke ville komme til TS. Enten ville TS ikke betale eller så syntes de at det var for virrende.

De fleste bygningsarbeidere som jobber med tilbygg vil jo at en konstruktør allerede har tatt alle beslutninger om hvordan det skal se ut.

Appendix Appendix skrev:
Jeg tror rett og slett at de ekte byggherrene ikke ønsket å komme til TS. Enten ville ikke TS betale eller så syntes de at det var for rotete.

De fleste byggherrer som jobber med utvidelser vil jo at en konstruktør allerede har tatt alle beslutninger om hvordan det skal se ut.
TS??? Hva står det for?

TS = trådstarters dvs du

buspojken buspojken skrev:
TS = trådskaparen dvs du
OK, Det er nok sant at "de riktige" byggarna ikke ville komme... det var et for lite men likevel slitsomt prosjekt for å holde på og reise til Skokloster. Sier det igjen, man skulle ha utdannet seg til byggingejør, snekker, elektriker, rørlegger og blikkenslager og ta hånd om hele molevitten selv, slippe å jakte på håndverkere...med stadig angst og mareritt.

Dropplaten under skyvedøren er feilmontert.
Skruet utvendig, skjøten er ikke fals, og det mangler oppbrett i endene.
Har de gjort det samme under alle vinduer?

• Liker
Lars48 og 1 annen
  • Laddar…
K
P Patrik Friberg skrev:
Dropplåten under skyvedøren er feilmontert.
Skrudd utvendig, skjøten ikke falset samt mangler oppbrett i endene.
Har de gjort det samme under alle vinduer?
Hvordan skrur du platen fra innsiden? Det er en godkjent måte å skru på, alle plater for formålet som selges på trelastlageret har dessuten forborede hull... likeledes pleier man vel ikke å false skjøtene under vinduer?

Derimot er det dårlig at de ikke har brettet opp kanten ordentlig, mye vann kommer til å renne inn der.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.