26.443 lest ·
64 svar
26k lest
64 svar
Vannskade pga feilaktig innfestet balkong
Hei
Vi har gjort en Attefallstibynnad ved å bygge ut en eksisterende kvist. Den nye kvistdelen skulle ha en liten balkong på sørsiden. Byggmesteren foreslo at balkongen (som bare er 70 cm bred) skulle bæres av bærende bjelke for kvisten i ytterenden og festes i husets takbjelkelag der den møter husveggen.
Det hele resulterte imidlertid i en vannskade der regnvann fra taket rant rett ned i husveggen under balkongen og fosset inn på tregulvet inne i huset. Heldigvis er det ikke en hel veggdel der under balkongen, men en pardør, men trefiberen over pardøren ble våt samt at øvre dørkarmen inne ble vannskadet.
Det viste seg da at de hadde laget en vanvittig konstruksjon (som bildene avslører). Avrenning fra taksteinene ved balkonginnfestningen skulle renne rett ned på balkongens terrassebord, gjennom sprekkene og ned på en kanalplast de hadde bygd inn etter hele balkongens lengde (med viss helling), og renne ut gjennom en sprekk i den andre balkonggavlen.
Bare det at vannet i stedet rant baklengs og fosset rett inn i den åpne ubeskyttede veggen inn i trefiberen (de hadde lagt balkongen og terrassebordene inn i husets hjertevegg ca 12 cm (hvorav 3 av disse helt inn i isolasjonen).
Det store spørsmålet er nå hvordan man utbedrer det, om det i det hele tatt går...byggmesteren ser ikke ut til å ha noe akseptabelt forslag.
Som jeg ser det er det 2 problemer:
1. Hvordan fikser man pålitelig avrenning fra taket når man har fjernet hele takfoten og gått 12 cm inn i hjerteveggen?
2. De har som bildene viser tettet igjen under balkongen med fasadebord, så også regn og snø på balkongen må renne av trygt på deres spesialløsning (kanalplasten) som de har skrudd i balkongbjelkenes kanter og tettet med masse silikon. Som det fremgår er den også skjøtt på ett sted og der tettet kun med silikon. Åpenbar risiko for at om 2 år har regn, fukt og is knust silikonen og undertaksbordene råtner, da det ikke finnes ventilasjon eller avrenning ettersom de har skrudd kanalplasten direkte på balkongbjelkene.
Min lille hjerne sier at hele løsningen er vanvittig - finnes det noen løsning for disse 2 problemene?
Vi har gjort en Attefallstibynnad ved å bygge ut en eksisterende kvist. Den nye kvistdelen skulle ha en liten balkong på sørsiden. Byggmesteren foreslo at balkongen (som bare er 70 cm bred) skulle bæres av bærende bjelke for kvisten i ytterenden og festes i husets takbjelkelag der den møter husveggen.
Det hele resulterte imidlertid i en vannskade der regnvann fra taket rant rett ned i husveggen under balkongen og fosset inn på tregulvet inne i huset. Heldigvis er det ikke en hel veggdel der under balkongen, men en pardør, men trefiberen over pardøren ble våt samt at øvre dørkarmen inne ble vannskadet.
Det viste seg da at de hadde laget en vanvittig konstruksjon (som bildene avslører). Avrenning fra taksteinene ved balkonginnfestningen skulle renne rett ned på balkongens terrassebord, gjennom sprekkene og ned på en kanalplast de hadde bygd inn etter hele balkongens lengde (med viss helling), og renne ut gjennom en sprekk i den andre balkonggavlen.
Bare det at vannet i stedet rant baklengs og fosset rett inn i den åpne ubeskyttede veggen inn i trefiberen (de hadde lagt balkongen og terrassebordene inn i husets hjertevegg ca 12 cm (hvorav 3 av disse helt inn i isolasjonen).
Det store spørsmålet er nå hvordan man utbedrer det, om det i det hele tatt går...byggmesteren ser ikke ut til å ha noe akseptabelt forslag.
Som jeg ser det er det 2 problemer:
1. Hvordan fikser man pålitelig avrenning fra taket når man har fjernet hele takfoten og gått 12 cm inn i hjerteveggen?
2. De har som bildene viser tettet igjen under balkongen med fasadebord, så også regn og snø på balkongen må renne av trygt på deres spesialløsning (kanalplasten) som de har skrudd i balkongbjelkenes kanter og tettet med masse silikon. Som det fremgår er den også skjøtt på ett sted og der tettet kun med silikon. Åpenbar risiko for at om 2 år har regn, fukt og is knust silikonen og undertaksbordene råtner, da det ikke finnes ventilasjon eller avrenning ettersom de har skrudd kanalplasten direkte på balkongbjelkene.
Min lille hjerne sier at hele løsningen er vanvittig - finnes det noen løsning for disse 2 problemene?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Det er vanskelig å se på bildene hvordan det best skal utbedres.
Men jeg skjønner ikke helt hvordan dette har skjedd. I den tidligere tråden om ditt bygg har det jo kommet frem at din byggmester er lykkelig befriet fra det meste i kunnskapsvei, både om byggteknikk og allment sunt fornuft. Men da var balkongen ikke bygget. Hvordan kan han nå ha fått fortsette med en ny katastrofe?
Men jeg skjønner ikke helt hvordan dette har skjedd. I den tidligere tråden om ditt bygg har det jo kommet frem at din byggmester er lykkelig befriet fra det meste i kunnskapsvei, både om byggteknikk og allment sunt fornuft. Men da var balkongen ikke bygget. Hvordan kan han nå ha fått fortsette med en ny katastrofe?
Jo det er sant, det kan man lure på, men balkongen var inkludert fra starten og vi hadde jo skrevet avtale og kontrakt med denne byggfirmaet på hele jobben. Dessuten har de gjort om og utbedret de andre katastrofene - plinter og takstoler - i henhold til våre krav som vi har kunnet stille med hjelp av kloke råd i den forrige tråden, så det var "bare" balkongen igjen å gjøre, det var vel selvsagt naivt å tenke at "hvor vanskelig kan det være å bygge en liten balkong"!H hempularen skrev:Det er vanskelig å se på bildene hvordan det best skal utbedres.
Men jeg forstår ikke helt hvordan dette har skjedd. I den tidligere tråden om ditt bygge har det jo kommet frem at din byggmester er lykkelig befriet fra det meste når det gjelder kunnskap, både om byggteknikk og allment sunn fornuft. Men da var balkongen ikke bygget. Hvordan kan han nå ha fått lov til å fortsette med en ny katastrofe?
Men det er ikke så lett å bryte en kontrakt heller - vi vil ikke ha noen prosess med byggfirmaet, bare bli ferdige. På grunn av alle feilene og omganger er byggeprosessen nå 3 uker forsinket.
Spik råspont og legg sveiset tettesjikt med solide oppkanter i alle retninger på det
Det der må være den dårligste konstruksjonen jeg har sett.
Det er jo ikke den første terrassen som bygges her i verden, og standardløsninger finnes således.
Det er jo ikke den første terrassen som bygges her i verden, og standardløsninger finnes således.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Blir mørkeredd. Hva er det for galt med litt vanlig takavvattning typ renner nedløpsrør etc??
Din gubbe er ingen håndverker, klåper i blådress kanskje, men da er jeg snill.
Din gubbe er ingen håndverker, klåper i blådress kanskje, men da er jeg snill.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
En balkong tilkoblet fasaden er en klassisk risiko. Å gjøre det uten kunnskap kan bare gå skeis.
En idé som vi har er å fjerne den korrugerte hvite plasten og alt ekkelt silikon, skru fast bjelker på innsiden av balkongens langsider, med passe helling, legge gummilist oppå. Deretter måttbestille en hel plate som erstatter plasten, ikke korrugert plate men flat (type takplate). Den skal da brettes 2 cm i kantene, så skrus den på bjelkene og tettes mot gummilisten. Platen bør ha en svak V-form over hele lengden så vann renner ned mot midten av den. Platen skal også brettes opp noen dm på kortsiden ved innfestningen mot fasaden, så den danner en skrå flate (ca 20-45 grader vinkel, hva som enn passer i rommet) for å trygt fange opp vannet fra taksteinene. Der de har revet opp i fasaden må selvsagt dekkes med vindsperre igjen og også takpapp oppå den før man kan feste den nye platen der på en eller annen måte. Og dekke fra utsiden med rupanel eller fasadebord. Balkongens terrassebord skal ligge mot platen inn mot fasaden, slik at det blir tett og alt vann både fra tak og terrassebordene renner ned på platen. Det burde kunne løse både problemet med at vann renner baklengs inn mot veggen og at vann ikke kan lekke ned på undertaksbordene under balkongen. Tenker jeg feil - eller kan en slik løsning fungere? Noen fallgruver?
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Jeg har vanskelig for å se situasjonen for meg, men det der med plåt høres mer riktig ut enn den nåværende løsningen med plast. Men la en RIKTIG blikkenslager se på det og utføre arbeidet. En blikkenslager kan vurdere hva som trengs. Eller ta inn en konstruktør som kan se på hva som må gjøres.
Balkonger tilknyttet fasader lekker som oftest før eller senere. Det er en vitenskap hvordan man skal få det helt riktig. Det er ikke bare å få det tett mot regnvann, smeltende snø osv. Det blir lett kuldebroer som kan skape kondensproblemer inne i bjelkelaget, og trolig enda flere mulige problemer (jeg er absolutt ingen ekspert, og jeg ville aldri forsøkt å finne på en egen konstruksjon på en så vanskelig konstruksjon).
Jeg tror jeg har forstått at balkongen er tilknyttet vegg på to sider? I så fall trenger du å ha en plåt som går opp på begge veggene, og den må falses sammen i hjørnet. Også tilkoblingen under balkongdøren er kritisk.
Balkonger tilknyttet fasader lekker som oftest før eller senere. Det er en vitenskap hvordan man skal få det helt riktig. Det er ikke bare å få det tett mot regnvann, smeltende snø osv. Det blir lett kuldebroer som kan skape kondensproblemer inne i bjelkelaget, og trolig enda flere mulige problemer (jeg er absolutt ingen ekspert, og jeg ville aldri forsøkt å finne på en egen konstruksjon på en så vanskelig konstruksjon).
Jeg tror jeg har forstått at balkongen er tilknyttet vegg på to sider? I så fall trenger du å ha en plåt som går opp på begge veggene, og den må falses sammen i hjørnet. Også tilkoblingen under balkongdøren er kritisk.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Men jeg forstår ikke helt poenget med balkongen? Skyvevinduer og alt til et utspring på en halvmeter? Mye styr for noe som antagelig aldri kommer til å bli brukt. I alle fall må man se slike utspring som en del av takkonstruksjonen. Det vil si at du lager et tak etter kunstens regler. Vil du deretter ha en balkong eller terrasse på taket, så gjør man det etterpå. Det går ikke å gå halvveis og droppe taket og tro at man kan lage en finurlig vannoppsamler under terrassen. Det fungerer aldri.
Som svar på det du lurer på, kan jeg fortelle at det også skal bli en trapp ned fra balkongen til hagen, slik at man kan gå inn og ut den veien fra hagen. Det nye rommet i tilbygget skal bl.a. kunne brukes for planter og vekster i vekstfasen på våren, og kanskje litt som vinterhage om høsten.S Stefan1972 skrev:Men jeg forstår ikke helt poenget med balkongen? Skyvevinduer og alt til et utstikk på en halvmeter? Mye styr for noe som sannsynligvis aldri kommer til å bli brukt.
I alle tilfeller må man se sånne utstikk som en del av takkonstruksjonen. Dvs du lager et tak i henhold til alle kunsters regler. Vil du deretter ha en balkong eller terrasse på taket, så gjør man det etterpå. Det går ikke an å gå halvveis og hoppe over taket og tro at man kan lage en eller annen sinnrik vannoppsamler under terrassen. Det fungerer aldri.
Så istedenfor bare et sikkerhetsrekkverk og en utstegsplate til trappen, ble det en balkong langs hele siden, den er 70 bred, så man kan jo også ha et par små stoler der og nyte kveldssolen og utsikten over Mälaren som ligger 300 m mot sør.
Et balkongrekkverk av herdet glass skal dit...om det nå blir noen orden på elendigheten.
Jeg er ingen byggmester, men synes det ser ut som at festingen under skyvevinduet er gjort uten noen inngrep i den ferdige ytterveggen annet enn at en regel som hviler på en utstikkende limbjelke er spikret fast mot veggen. Hele den veggen var ferdigstilt med panel og alt, før de angjorde balkongen der. Ideen om å bygge inn balkongen helt inn i takbjelkelaget var byggerens måte å løse bæreproblemet uten å måtte ha en søyle til bakken på den siden - mest avhengig av at den søylen ville ha havnet midt foran en eksist. ytterdør i underetasjen.H hempularen skrev: