26.443 lest ·
64 svar
26k lest
64 svar
Vannskade pga feilaktig innfestet balkong
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Det spiller ingen rolle om den går inn i panelet eller ikke. Du vil få skader fra smeltende snø, vann som spruter opp osv. Normalt så drar man opp plate et stykke på eller inne i veggen på alle flater som grenser mot et plan. Tror jeg, men du må la noen som kan dette se på konstruksjonen. Og byggmesteren er jo åpenbart ikke den som kan bidra med kunnskap her.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan takstolene og pilarene ble løst i den andre tråden, kan du ikke oppdatere der?
Hadde det vært meg hadde jeg kastet dem ut med hodet først. Holdt tilbake sluttbetaling. Tatt tilbud fra seriøst firma på hva det koster å utbedre det som er feil. Skrevet avtale med gamle firmaet om at de tar den kostnaden før noe arbeid/reparasjon påbegynnes. Nekte de, ta inn takstmann som bekrefter feilene. Nekte de da, så gjelder Forbrukerklageutvalget.
Når det gjelder løsning av problemet, så synes jeg at den eneste seriøse løsningen er å rive bort alt deres påfunn med kanalplast osv. Legg deretter sveiset papp som er oppbrettet ca 20-30 cm på eksisterende vegg (for å håndtere snøsmeltingen). Det vil si at dere må løsne panelen på huset og deretter slå den tilbake igjen. Avslutt panelen ca 15 cm ovenfor terrassegulvet. Dere vil altså få en bit synlig sveiset papp mellom balkongen og veggen. Sveiset papp tåler utrolig mye og kan i prinsippet brukes for å lage et basseng. Har du eller din såkalte snekker ikke sveiset papp før, skal dere ikke forsøke dere på det, men la en proff håndtere det.
Selvfølgelig en takrenne og lede bort til et nedløpsrør på eksisterende tak på huset for å redusere fuktbelastningen mot balkongen. Balkongen skal kun ta hånd om det vann som regner på den, ikke mer.. Som noen skrev tidligere er balkonger i prinsippet alltid en risikokonstruksjon..
Lykke til. Ser fram til å høre hvordan det gikk.
Når det gjelder løsning av problemet, så synes jeg at den eneste seriøse løsningen er å rive bort alt deres påfunn med kanalplast osv. Legg deretter sveiset papp som er oppbrettet ca 20-30 cm på eksisterende vegg (for å håndtere snøsmeltingen). Det vil si at dere må løsne panelen på huset og deretter slå den tilbake igjen. Avslutt panelen ca 15 cm ovenfor terrassegulvet. Dere vil altså få en bit synlig sveiset papp mellom balkongen og veggen. Sveiset papp tåler utrolig mye og kan i prinsippet brukes for å lage et basseng. Har du eller din såkalte snekker ikke sveiset papp før, skal dere ikke forsøke dere på det, men la en proff håndtere det.
Selvfølgelig en takrenne og lede bort til et nedløpsrør på eksisterende tak på huset for å redusere fuktbelastningen mot balkongen. Balkongen skal kun ta hånd om det vann som regner på den, ikke mer.. Som noen skrev tidligere er balkonger i prinsippet alltid en risikokonstruksjon..
Lykke til. Ser fram til å høre hvordan det gikk.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Se det så her i stedet, bygg et tak først. Så lager dere en terrassekonstruksjon som dere kan gå på som hviler på taket.
Jeg hadde ringt til nærmeste firma som har en Byggingeniør som kunne se på det.
Kompisen bygde en gigantisk terrasse med kjeller under, der la de både kärpapp og bandad plåt under terrassen, og så et djevelsk bjelkelag under det for 300mm isolasjon.
Lykke til
Kompisen bygde en gigantisk terrasse med kjeller under, der la de både kärpapp og bandad plåt under terrassen, og så et djevelsk bjelkelag under det for 300mm isolasjon.
Lykke til
interessant, vi gjorde en lignende utbygging og da la vi rustfritt under hele terrassen med ordentlig fall og med godt oppbrettet blikk på husveggen. tror ikke det finnes noen snarveier, blikket var ikke gratis men det fungerer bra.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Hvorfor velger man å ha fallet i den retningen? Jeg hadde heller sett at fallet var mot samme retning som kuppeltaket og deretter en takrenne på det. Selvfølgelig bør vannet fra både taket og kuppeltaket ha egen takavvanning. Å lede alt vann fra kuppelen og vinkeltakrennen ut på balkongen er å gjøre en risikokonstruksjon enda mer risikabel.
V varga skrev:Jo det er sant, det kan man lure på, men balkongen inngikk fra starten og vi hadde jo skrevet avtale og kontrakt med denne byggfirmaet på hele jobben. Dessuten har de gjort om og rettet opp de andre katastrofene - søyler og takstoler - i henhold til våre krav som vi kunne stille med hjelp av kloke råd i den forrige tråden, så det var "bare" balkongen igjen å gjøre, det var vel selvfølgelig naivt å tenke at "hvor vanskelig kan det være å bygge en liten balkong"!
Men det er heller ikke så lett å bryte en kontrakt - vi vil ikke ha noen prosess med byggfirmaet, bare bli ferdige. På grunn av alle feil og omgjøringer så er bygget nå 3 uker forsinket.
En avtale går begge veier. De har gjort et "avtaletid" allerede fra starten ved å påstå de er snekkere og deretter bygge uten kunnskap, noe det beviselig har gjort, -dere kan trygt si opp avtalen. De ville aldri komme langt i retten.
En stevnings søknad og et krav sendt direkte til namsmannen for alle utlegg dere har hatt med dem, -da får de bestride saken og det er da dere tar det til retten. Samt sende inn en konkursbegjæring på grunn av at de driver selskap uten likviditet i firmaet siden de ikke har midler til å betale dine fakturaer. Samt at de utfører arbeid uten tilknytning.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Snekker er ikke noen beskyttet tittel så det kan man ikke hevde noe omkring. Hva var det for arbeid som krevde autorisasjon de utførte?D Dr.Per skrev:
Det er ingen sjanse for at denne konstruksjonen skal holde. For tak som går over til annet tak skal det være plateovergang slik at intet vann kan blåse inn ved skjøten.
Vannskaden enten skyldes vannlekkasje ved plastplaten eller at det blåser inn vann gjennom luftspalten.
Forslaget er å fortsette taket med samme helling under balkongen og så bygge balkong over taket.
Vannskaden enten skyldes vannlekkasje ved plastplaten eller at det blåser inn vann gjennom luftspalten.
Forslaget er å fortsette taket med samme helling under balkongen og så bygge balkong over taket.
Ja, helt riktig, vann rant "baklengs" i sporene på plasten og ned i veggen.L Lars48 skrev:Det er ingen sjanse for at denne konstruksjonen skal holde. For tak som går over til et annet tak, skal det være blikk overgang så ingen vann kan blåse inn ved skjøten.
Forslaget er å fortsette taket med samme helling under balkongen og så bygge balkongen over taket.
Hvis jeg forstår deg riktig, skulle de aldri ha åpnet opp i taket langsmed kneveggen, men latt takfoten være der helt inn til kneveggen, og deretter bygget balkongen oppå taket? Men da hadde balkonggulvet kommet ca 40 cm opp på skyvevinduet.
Den nye Attefalltilbygget er en påbygging utover fra en eksisterende ark (i hvilken vi har et bad og en badstue). Utgangen til den nye arkdelen er gjort ved at man byttet ut vinduet i badstuen mot en dør.
Høyden på gulvet i den nye arktilbygningen var derfor allerede bestemt av gulvnivået i den eksisterende arken. Kanskje jeg burde ha forklart tidligere, sorry...
Ja jeg stiller det samme spørsmålet. Det kan ikke bare være "må til slutt" for enhver pris.H hempularen skrev:Det er vanskelig å se på bildene hvordan det best skal utbedres.
Men jeg forstår ikke helt hvordan dette har skjedd. I den tidligere tråden om ditt bygge har det jo fremgått at din byggmester er lykkelig befriet fra det meste i kunnskapsvei, både om byggteknikk og generelt sunt vett. Men da var balkongen ikke bygget. Hvordan kan han nå ha fått fortsette med en ny katastrofe?
Jeg ville aldri fortsatt med en håndverker som gjør en dårlig jobb, selv om det repareres og flikkes. Da venter jeg heller og får en håndverker som vet hva denne holder på med.
For helsens skyld.
Hjemmemekkeren er dessuten inne på rett spor. Dette er en "risikokonstruksjon". Da ville jeg latt noen som kan dette med konstruksjon se på det.
At du og "byggeren" gjetter dere frem kommer bare til å føre til en dårlig løsning mest sannsynlig.
Så er små balkonger som disse ekstremt sjelden brukt. Så jeg ville heller anbefale dere å bygge bort denne risikoen i stedet for å prøve å løse den på en masse måter som risikerer å bli bra. Spesielt med din og byggerens manglende kompetanse.
Må dessuten spørre igjen. Hvorfor fortsetter du å jobbe med denne ukyndige byggeren? Kan det være sånn at du bor i Oslo og det er vanskelig å finne byggere og enda vanskeligere å finne noen som vil bygge dette risikofylte?
At du og "byggeren" gjetter dere frem kommer bare til å føre til en dårlig løsning mest sannsynlig.
Så er små balkonger som disse ekstremt sjelden brukt. Så jeg ville heller anbefale dere å bygge bort denne risikoen i stedet for å prøve å løse den på en masse måter som risikerer å bli bra. Spesielt med din og byggerens manglende kompetanse.
Må dessuten spørre igjen. Hvorfor fortsetter du å jobbe med denne ukyndige byggeren? Kan det være sånn at du bor i Oslo og det er vanskelig å finne byggere og enda vanskeligere å finne noen som vil bygge dette risikofylte?