Inn med avfukter og rør rundt litt i flisen for å lufte og få luft inn i det.

Stefan1972 skrev:
det der med mugg kan man jo diskutere i evigheter..............noen er rabita og noen har sunt vett og alle resonerer vi forskjellig. Muggsporer kan man finne i akkurat alt mulig om man leter lenge nok.
Absolutt, og jeg er ikke redd for mugg mer enn å krysse veien, men innlegget ditt ovenfor antydet at det ikke ville bli muggpåvekst hvis man bare lot det være, noe som er feil. Vi har mugg overalt i våre hjem, f.eks. i blomsterkrukker som er fulle av diverse sporer.

Det finnes ingen direkte forskningsresultater som viser at mugg er farlig, men det finnes mer praktiske undersøkelser som mener at mange kan være følsomme for dette. Det finnes deretter absolutte fakta som viser at sykdomstilfeller som astma og lignende øker i direkte proporsjon med luftutskiftningen i huset. Dårlig luftutskiftning henger ofte sammen med høy fuktighet innendørs og dermed økte risikoer for muggpåvekst.

neimen man kan jo samtidig ikke si at det mugner om man ikke gjør det etter regelboken heller. I så fall kan jo alt mugne uansett reparasjon eller ikke.
Det er nok like stor sannsynlighet for at det mugner i sånt der spon (i dette tilfellet) som at det mugner i et nybygd hus som er bygget etter regelverket. For selv det skjer jo selv om det er korrekt bygget.
Så i slutten er alt bare en fjert i rommet uansett. Derfor min mening at tre tørker hvis det ikke fortsetter å være vått over lang tid. Og tre tørker som sagt nettopp av den grunn at det ikke er en masse plastlag i veien i gamle hus.

Stefan1972 skrev:
næ men man kan jo samtidig ikke si at det mugner om man ikke gjør det i henhold til regelboken heller. I så fall kan jo alt mugne uavhengig av reparasjon eller ikke.
Det er nok like stor sannsynlighet for at det mugner i sånt der spon (i dette tilfellet) som at det mugner i et nybygd hus som er bygget etter regelverket. For selv det skjer jo selv om det er korrekt bygget.
Så i slutten av alt er alting bare en fis i rommet allikevel. Derav min mening at tre tørker om det ikke fortsetter å være vått over lang tid. Og tre tørker som sagt nettopp av den grunnen at det ikke er en masse plastlag i veien i gamle hus.
Men den store forskjellen er jo at her er det en åpenbar skade. Store mengder vann har lekket ut i gulvet, sponet er vått og vil dermed mugne om man stenger inn fuktigheten. Du kan jo ikke sammenligne en skade i et gammelt hus med en normalkonstruksjon i et nytt hus.

Alle hus kan jo få skader, selv "korrekt" bygde sådanne.

"Derav min mening at tre tørker om det ikke fortsetter å være vått over lang tid." - Det er jo åpenbart eller? Slutter det å være vått så er det tørt. Det betyr dog ikke at det tørker bare fordi man slutter å tilføre vann, i hvert fall ikke tilstrekkelig raskt for å unngå påvekst.

Grunnen til at gamle hus ikke har tette yttervegger er at ventilasjonen ofte er bygget opp rundt utettheter og skulle man da tette veggene så får man ingen ventilasjon om man ikke bytter til et viftebasert system. En ytterligere grunn er at veggene er dårlig isolert og dermed varme lengre ut, hvilket gjør at fukt som tilføres innenfra tørker ut raskere.

Et moderne hus behøver ikke utettheter da de har viftebasert ventilasjon eller i det minste avtrekk og deretter spaltevifter i veggene og man vil kunne kontrollere mengden ventilasjon. Siden veggene er godt isolert er de kaldere og behøver plast for å forhindre kondens av fuktig luft som kommer innenfra og vil ut.

Et gammelt hus med selvtrekk har jo bra trekk i ventilasjonen om vinteren hvilket koster i ekstra oppvarming, og så 0 ventilasjon om sommeren, da temperaturforskjell mangler mellom inne og ute.

Dermed kan man ikke sammenligne nye og gamle hus og mene at det er plastens feil at det blir skader. Problemene oppstår ofte når man bygger om gamle hus uten å ta hensyn til at man endrer termodynamiske forutsetninger.

hvor får du det fra at man stenger inne fuktigheten? Gamle hus har ingen diffusjonssperrer og dersom lekkasjen opphører, vil sponet tørke av seg selv på grunn av de normale fuktvandringene som fortsatt er der. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen bygningsingeniør så jeg har sett hundrevis av forskjellige tilfeller, men jeg har sett litt likevel, og jeg har også utbedret gamle lekkasjer i mitt eget hus fra 1900. Men jeg har da ikke sett noe merkelig i det sponet jeg har flyttet på og arbeidet med i alle fall. De lekkasjene som har eksistert over lang tid har selvfølgelig forårsaket skade, men det er jo en ting. En elementgren brast en vinter, så det fosset ut veldig store mengder vann, og ja midt på vinteren gjør man ikke noe annet enn plugg og fyller på, men flere år etterpå ble gulvene revet opp av andre grunner, men det fins ingen som helst spor av at det har vært gjennomvått og ingen synlige spor av mugg heller.

Jeg har også hatt noen vannskader, det er min erfaring. Den siste gangen hadde naboens oppvaskmaskin lekket i ca. 10 måneder. Der var det svartmugg i vegger og regelkonstruksjoner. Gipsplater blir porøse og pappen får svartmugg fra fukten (rotter og mus kan lettere grave seg inn). Også regler som blir fuktige og har tilstrekkelig varme får svartmugg. Hvilken type det er vet jeg ikke. Saneringsselskaper fjerner det de kan som er angrepet og fuktig. Gipsplater kappes langs gulvet 30 cm oppover til der fukten har nådd på gipsplaten. Så får det tørke i 2-5 uker avhengig av hvor fuktig det har vært. Når fuktighetsnivået har nådd riktig nivå, kan man bygge opp igjen. Kan man ikke komme til alt som er angrepet, kan man kjøpe middel som sprayes på muggen for å forhindre ytterligere vekst. Gjør selskap det, gir de 5 års garanti. Det måtte jeg finne meg i da regelkonstruksjonen var for naboens trapp, men likte det ikke.

Klart du kan la sagflisen tørke. Det enkleste er å spre det ut, men hva koster nytt? Det samme gjelder med gipsplater. Det finnes reparasjonsplater på 6 mm som man kan sette på vegger. Den delen pleier ikke forsikringsselskaper gå med på, uten at det skal repareres og sparkles i stedet. Det som kan være verdt det, er å prøve å få taket til å tørke så du slipper å sette opp et nytt eller spraye middel hvis du har tendens til mugg i taket på den siden som ikke synes. Du virker liberal til mugg, men ikke alle er det, og forskning sier noe annet. Så har du et eldre hus som tørker bedre om du ikke har satt plastbeskyttelse. Men jeg holder meg til høyst muggost. ;)

Sist redigert:
  • Liker
falkn
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
hvor får du det fra at man stenger inne fuktigheten? Gamle hus har ingen diffusjonssperrer og opphører lekkasjen så tørker sagflisen helt av seg selv av nettopp de normale fuktvandringene som likevel finnes der.
Det finnes jo ulike grader av fuktmotstand. Lar du sagflisen ligge igjen mellom et undertak med sparklede skjøter og et spontet plankegulv over, så er jo dette tettere enn om sagflisen hadde ligget åpent i rommet. Tett er jo ikke av eller på, det er relativt.

ja, men nå handlet det jo om ts ulempe der det lakk ut litt vann under en ombygging. Det er jo uansett litt forskjell fra en lekkasje som har pågått over lang tid. Da kan det mugne og se generelt ille ut og det innser jeg også. Har aldri påstått at man kan utbedre hva som helst ved å bare la det tørke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.