Holder på å renovere kjøkken og dessverre har vannrørene stått og dryppet ned i mellomgulvet nå (min feil :D). Huset er fra 1965. I mellomgulvet ligger det sagflis. Spørsmålet er hvordan jeg på beste måte skal få orden på dette?
Det er ganske så vått i bunnen, men det ligger jo ingen plast, så det burde kunne tørke ut?
Skal jeg rive hele taket i rommet under? Skal jeg suge ut all sagflisen? Tips og tanker? :)

Mellombjelkelag med spon og en åpen seksjon som viser vått materiale under renovering. En hammer ligger ved siden av.
Åpnet mellomgulvet litt :cool:

Våt flekker i taket i en kjeller med en enkel taklampe.
Taket i kjelleren :thumbup:

S
åpne opp og ut med alt sagflis og la tørke. gjerne avfukter

SBH skrev:
åpne opp og ut med alt sagflis og la det tørke. gjerne avfukter
Skal jeg åpne bjelkelaget ovenfra eller nedenfra?
Hvordan gjøre man det penest med taket nede, må jeg ta det ned eller holder det å male når det har tørket?

la det være det tørker, du trenger ikke gjøre annet enn å vente................Vil du ha det usynlig etterpå så får du selvfølgelig male om og evt bytte undertaket om det er masonite og buer og blir skjevt.

Selv om det der ser jo veldig vått ut... jeg ville åpne der det er lettest (antagelig taket så du kan gå på gulvet ovenfor fortsatt.

Så lenge lekkasjen er utbedret og det kun er tre det handler om, trenger man ikke åpne mer enn nødvendig. Det tørker selv om du bygger inn det igjen. Det hadde vært en enorm forskjell om det hadde ligget mineralull der eller om det hadde vært gipset eller så. Da må man jo rive opp alt.

Deilig å høre at det tørker! Men av nysgjerrighet; tørker ikke mineralull og gips?

Lekkasjen er fikset. Det var jeg som var uforsiktig og lot åpne rør stå, og håpet at ventilen på innkommende vann holdt tett. Visste at jeg burde ha proppet, men jeg tok sjansen, for jeg hadde ingen koblinger til Ø16mm kobber da :p

S
vi åpner opp alt og river bort alt som er fuktig.
dels blir spon og materialer ødelagt og så er det risiko for mugg.
og det er ikke vi som byggeselskap som bestemmer, men en fuktekniker sier/bestiller omfang

S
kongo_lasse skrev:
Skjønt å høre at det tørker! Men av nysgjerrighet; tørker ikke mineralull og gips?

Lekkasjen er utbedret. Det var jeg som var uforsiktig og lot åpne rør og håpet at ventilen på innkommende vann holdt tett. Visste at jeg skulle proppet, men jeg sjanset, for jeg hadde ingen koblinger til Ø16mm kobber da :p
mineralull og gips blir ødelagt

SBH skrev:
vi åpner opp alt og river bort alt som er fuktig.
dels ødelegges spon og materiale og så er det risiko for mugg.
og det er ikke vi som bygger bedrifter som bestemmer men en fukttekniker sier/bestiller omfang
Ok så da vet du altså ikke, du bare gjør som din fukttekniker sier ... det skaper sikkert mye jobb uansett.

S
kongo_lasse skrev:
Ok så da vet du altså ikke, du bare gjør som din fukttekniker sier ... det skaper sikkert mye jobb iaf.
jada vi vet at alt som er fuktig skal bort.
det verste for oss er at vi må gjøre det billig også for vi har forsikringsselskap som ikke vil betale mer enn hva de trenger. så det er en veldig balanse akt

Det ser ganske vått ut og jeg hadde nok ønsket å bytte ut så mye av sagflisen som mulig og også overflaten i taket under. Det vil imidlertid tørke ut med tiden og blir sannsynligvis ingen stor fare, men siden taket uansett må gjøres om nå kan man like gjerne ta det sikre for det usikre.

hvorfor skal man bytte ut spon som har blitt fuktig en gang? og mugg? hvorfor skulle det mugne? Det er jo bare moderne konstruksjoner som mugner og antakelig så kan vel ikke den fukttekniker som nevnes mer enn hva moderne gipssnekkere kan heller........

Det er forskjell hvis det er en lekkasje som pågår over veldig lang tid med konstant fuktpåvirkning. Da kan man jo anta at det begynner å skje ting. Men tre som blir vått en gang på grunn av en lekkasje tørker og blir ikke påvirket noe mer etterpå.

men er det forsikringsselskap involvert så skal det vel gå fort,det skal ikke bli noen reklamasjoner og ingenting så da blir det vel som det blir.

Stefan1972 skrev:
hvorfor skal man bytte ut sagflis som har blitt fuktig en gang? og mugg? hvorfor skulle det mugne? Det er jo bare moderne konstruksjoner som mugner og trolig så kan vel ikke den fuktteknikeren som nevnes mer enn hva moderne gipssnekkere kan heller.......

Det er forskjell om det er en lekkasje som pågår over veldig lang tid med konstant fuktpåvirkning. Da kan man jo anta at det begynner å skje ting. Men tre som blir vått en gang pga en lekkasje tørker og påvirkes ikke mer etterpå.
Når man leser første avsnitt så blir jeg faktisk alvorlig tvilende til hvorvidt du er ironisk eller ei. Det er klart at ikke-moderne konstruksjoner også kan mugne. Hva er det som gjør en konstruksjon moderne eller ei? For muggvekst kreves 4 ting:

1. Høy RF (over 75 % for de fleste materialer) - Check!

2. Passende temperatur (20*C er perfekt) - Check!

3. Næring i form av organisk materiale (kan også tenkes at gammelt sagflis inneholder annen smuss) - Check!

4. Tid - Tvilende

Alle forutsetninger er altså til stede for muggvekst bortsett fra muligens tid. Dette avhenger i stor grad av hvordan man lar det tørke ut. Skulle man la alt være lukket så vil det bli muggvekst, garantert. Du vil ikke se det, kanskje ikke kjenne noen lukt, men det vil være der. Åpner man derimot opp og setter inn vifter så plukker man bort tidsfaktoren. Fjerner man det gamle sagfliset har man fjernet i prinsippet samtlige faktorer.

Og jo, jeg kan mer innen emnet enn den gjennomsnittlige gipssnekkeren. Det kan jeg garantere deg.

det der med mugg kan man jo diskutere i evigheter..............noen er rabita og noen har sunt fornuft og alle resonerer vi ulikt. Muggsporer kan man finne i absolutt alt hvis man leter lenge nok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.