Jeg ville fulgt produsentens egne instruksjoner snarere enn å lytte til en så grov generalisering. Les på emballasjen og i produsentens produktdatablad. Håndverkeren vil kanskje få arbeidet til å gå raskere ved å la pussingen tørke altfor raskt for å kunne male?
Nei jeg skal selv male ved senere anledning.
Greia er at jeg har påpekt en del greier allerede under byggingen så forholdet er litt halvfrostig.
Alternativet er at jeg smugvanner når han har dratt hjem for dagen (han kommer igjen i morgen og skal snekre)
Om det blir tørrsprekker, når oppstår de i så fall? Og hvordan utbedrer man dem?
Greia er at jeg har påpekt en del greier allerede under byggingen så forholdet er litt halvfrostig.
Alternativet er at jeg smugvanner når han har dratt hjem for dagen (han kommer igjen i morgen og skal snekre)
Om det blir tørrsprekker, når oppstår de i så fall? Og hvordan utbedrer man dem?
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/puts-och-murbruk-c-p0113
På Byggmax sin nettside står det:
"Ved tørt og varmt klima anbefales ettervanning to ganger per dag i tre til fem dager."
Det står altså ikke "vanner for f-n ellers går det galt". Og nettene er jo litt kjølige. Så det kanskje klarer seg?
På Byggmax sin nettside står det:
"Ved tørt og varmt klima anbefales ettervanning to ganger per dag i tre til fem dager."
Det står altså ikke "vanner for f-n ellers går det galt". Og nettene er jo litt kjølige. Så det kanskje klarer seg?
Om solen ligger på og det er 20 grader ville jeg definitivt ha vært generøs med ettervanning. Det ville utvilsomt være interessant å prøve å få håndverkeren til å motivere hvorfor han anbefaler å ikke følge produsentens instruksjoner. Hvis man overdriver kolossalt med ettervanningen kan kanskje fugemassen svekkes, men jeg ville tro det er mer sannsynlig å få et dårlig resultat hvis man ikke vanner.
Eventuelle tørkesprekker har kun estetisk betydning (bortsett fra eventuelle følgeskader hvis fukt som eventuelt kan finne veien inn i fremtiden). Avhengig av typen maling kan malingen utbedre/skjule tørkesprekkene helt, de pleier å være såpass fine og mange at de er vanskelige å reparere med fugemasse uten å måtte finpuss hele veggen.
Eventuelle tørkesprekker har kun estetisk betydning (bortsett fra eventuelle følgeskader hvis fukt som eventuelt kan finne veien inn i fremtiden). Avhengig av typen maling kan malingen utbedre/skjule tørkesprekkene helt, de pleier å være såpass fine og mange at de er vanskelige å reparere med fugemasse uten å måtte finpuss hele veggen.
Når vanningen ikke påvirker pussen, som for eksempel skyller bort materiale eller etterlater merker, går det bra å vanne. Noen timer etter at pussen er ferdig bearbeidet, avhengig av flere faktorer. Begynner den å bli hvit, bør vanning påbegynnes. Ideelt sett skal pussen holdes i det minste fuktig de nærmeste dagene etter pussingen. Dagen etter og i løpet av de neste 3-4 dagene kan du drukne veggen i vann skikkelig så snart den blir tørr.
Hvis solen skinner rett på når det pusses, bør veggen dekkes/beskyttes mot direkte solstråling, ellers blir det garantert tørkesprekker.
Hvis solen skinner rett på når det pusses, bør veggen dekkes/beskyttes mot direkte solstråling, ellers blir det garantert tørkesprekker.
Jeg ville ikke anbefale å vanne pussen. Det er et så tynt lag som skal tørke, og risikoen er at den omkringliggende steinen suger til seg vannet. Vi bygger mange pussede hus, og man vil at det skal tørke så fort som mulig. Betong derimot vanner man for at overflaten tørker først på grunn av tykkelsen på konstruksjonen.
Merkelig råd. Å vanne kan ikke føre til noen negative bivirkninger da det som suges inn i leca sakte vandrer ut. Derimot risikerer man dårligere holdfasthet og tørkesprekker hvis man ikke vanner.
Om man vil at det skal tørke så fort som mulig så har det nok å gjøre med at man jobber på akkord og ikke at resultatet blir bedre da.
Om man vil at det skal tørke så fort som mulig så har det nok å gjøre med at man jobber på akkord og ikke at resultatet blir bedre da.
Pussen skal ikke tørke, pussen skal herde.Matti_75 skrev:
Jeg ville ikke anbefale å vanne pussen. Det er så tynt lag som skal tørke, og det er en risiko for at den underliggende stenen suger opp vannet. Vi bygger mange pussede hus, og vi ønsker at det skal tørke så raskt som mulig. Betong derimot, vanner man for at overflaten tørker først på grunn av tykkelsen på konstruksjonen.
Dette skjer når det er fuktighet og karbondioksid.
Tar man bort fukt, stopper prosessen.
Så oppfølgingsspørsmålet blir da, når er denne prosessen ferdig?
Klikk her for å svare