er det mulig å koble inn vannbåren gulvvarme på ledningene fra et vannbåret element, så det erstatter elementet?

Nei det blir nok ikke så passende da radiatorer mates med skikkelig varmt vann, typ opp til 65 grader, og gulvvarme pleier å ligge på maks 32 grader, men du kanskje kan kjøpe til en shuntventil som styrer ut riktig temp til gulvvarmen.

MvH Jawen

Ok. Finnes det noe annet bedre måte å gjøre det på enn å koble inn på elementets slanger. det er en overflate på ca 6m2 og skrått under står kjelen. Det er et gammelt hus så elementet er ikke i nystand. mvhEmil

Vet ikke hvor stort varmebehov du har men et alternativ er å kjøpe en ny eller brukt håndkletørker som er vannbåren i dimensjonen 15mm eller 18mm eller 22mm, den kan du koble til med dine gamle elementrør.
Gulvet blir kanskje ikke varmt hvis ikke kjelen varmer nedenfra.

MvH Jawen

På noen regleringsterminaler for kjelestyring kan man styre utgående temperatur, og hvis du har en slik kan du stille inn at makstemperaturen ut på systemet skal være kanskje 35 grader, og da kan du bruke rørene fra radiatoren til gulvvarmen. Om du ikke har dette ville jeg i ditt tilfelle sette inn en shunt som håndterer dette og legge inn gulvvarme.

Presis Peter.holm, jeg rådet også at shunt trengs, for å styre ned utgående temperatur blir ikke bra, da resten av huset sannsynligvis har radiatorer som er basert på overflate trenger klart høyere fremledningstemperaturer for å varme opp resten av huset riktig.

Blir nok kaldt i resten av huset.

MvH Jawen

Minikretsventil virker virkelig interessant! Men jeg lurer på hvorfor gulvvarmen må være støpt inn i betong eller flytesparkel for at det skal fungere.

Den må ikke være innstøpt, men det anbefales for at det sprer varmen bedre.

For regulering kan man også ha en blandingsventil det tenkte jeg nemlig :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.