Jeg har et hus fra slutten av attenhundretallet som har torpargrunn av naturstein. Grunnmuren er lav, mellom gulvets blindbunn og bakken er det cirka to desimeter. En liten del av grunnmuren, cirka to ganger tre meter, har imidlertid nesten ståhøyde og støpt gulv. Veggene er av murt naturstein. Huset har ingen anlagt drenering og skal heller ikke få noen. Man bygde ikke slik på den tiden. Eksperter på gamle hus mener at det kan bli setninger hvis jeg drenerer mer enn det som er naturlig i dag. Grunnen drenerer bra i seg selv, mye sand.
Men, ved kraftige regn kan det lekke inn vann nærmest gulvet gjennom en sprekk i muren. Alle andre fuger er tette tydeligvis. Ellers er det oftest knusktørt. Sprekken/hullet er et par cm bredt/høyt. Dybden har jeg ikke sjekket.
Litt fukt som kommer inn gjør ingenting, det tar krypkjellertørka hånd om.
Mitt spørsmål er, kan jeg prøve å tette fra innsiden? Hva skal jeg da bruke for materiale?
Men, ved kraftige regn kan det lekke inn vann nærmest gulvet gjennom en sprekk i muren. Alle andre fuger er tette tydeligvis. Ellers er det oftest knusktørt. Sprekken/hullet er et par cm bredt/høyt. Dybden har jeg ikke sjekket.
Litt fukt som kommer inn gjør ingenting, det tar krypkjellertørka hånd om.
Mitt spørsmål er, kan jeg prøve å tette fra innsiden? Hva skal jeg da bruke for materiale?
Beste svar
Weber vannstopp + sementmørtel. Bland ikke mer enn 1 dl av gangen da det stivner raskt.Methane skrev:
Jeg har et hus fra slutten av attenhundretallet som har torpargrunn av naturstein. Grunnen er lav, mellom gulvets blindbunn og bakken er det cirka to desimeter. En liten del av grunnen, cirka to ganger tre meter, har imidlertid nesten ståhøyde og støpt gulv. Veggene er av murt naturstein. Huset har ingen anlagt drenering og skal heller ikke få noen. Man bygde ikke slik på den tiden. Eksperter på gamle hus mener at det kan bli setninger om jeg drenerer mer enn hva som er naturlig i dag. Grunnen drenerer bra i seg selv, mye sand.
Men, ved kraftig regn kan det lekke inn vann nærmest gulvet gjennom en sprekk i muren. Alle andre fuger er tette tydeligvis. Ellers er det oftest knusktørt. Sprekken/hullet er et par cm bredt/høyt. Dypet har jeg ikke sjekket.
Litt fuktighet som kommer inn gjør ingenting, det tar krypkjeller-tørkeren hånd om.
Mitt spørsmål er, kan jeg forsøke å tette fra innsiden? Hva skal jeg da bruke for materiale?

Utsiden kan jeg ikke komme til mer enn på en side, de andre tre ligger inn under huset. Jeg har blitt sterkt frarådet å grave på utsiden for ikke å miste støtte til grunnmuren. Jeg ville ha måttet grave nesten to meter ned og på to meter langs husets grunnmur samt tilstrekkelig bredt for å kunne komme ned til bunnen. Det er et ikke-prosjekt, farlig for huset.
En anbefaling jeg har fått er å grave en stenkiste for å ta opp overflødig vann, men andre sakkyndige anbefaler å la være siden jeg kan påvirke grunnvannsforholdene.
Av denne grunnen ønsket jeg å prøve å tette fra innsiden. Det bør ikke ha noen negativ innvirkning på veggens stabilitet.
En anbefaling jeg har fått er å grave en stenkiste for å ta opp overflødig vann, men andre sakkyndige anbefaler å la være siden jeg kan påvirke grunnvannsforholdene.
Av denne grunnen ønsket jeg å prøve å tette fra innsiden. Det bør ikke ha noen negativ innvirkning på veggens stabilitet.
Klikk her for å svare