Hvordan er det med taklister i dag? Er det fortsatt populært?

Har litt over 250cm takhøyde der jeg nå setter opp gips. Gipsen blir jo litt kortere enn takhøyden slik at gipsen ikke dekker hele veggen, det mangler jo rundt 2cm.

Snekkeren som har hjulpet meg tidligere rådet å ta smellen ved gulvet, der det ikke gjør noe at gipsen ikke går helt ned siden man uansett setter gulv og gulvlist som vil skjule det hele. Han sa at man kunne la det være noen mm også ved taket siden det letter monteringen, samt at man uansett har taklist.

Vi valgte bort taklist når vi pusset opp huset. Vi synes ikke det er pent. Nå når huset har satt seg, blir det jo litt sprekker i fugen, så det må jo gjøres om med jevne mellomrom hvis det skal holdes pent. Så derfor kanske taklist er å anbefale likevel?

Hva synes dere andre på forumet? Taklist eller ikke? Huset skal jo snart selges, så...

Nei, ingen taklist. Lister har man generelt for å skjule noe, så jeg mener at man skal ha så lite lister som mulig, mye mer stilrent så.

Milkshaken
Lister kan være bra nettopp for å skjule det dere har problemer med... Hvis du setter taklisten før du tapetserer veggen og maler taket, kan du lage en veldig pen overgang mellom tak og vegg.. Du kan også sette en bord nederst på listen....
Snekkeren har rett i det han sa at du kan løfte opp gipsen fra gulvet, men da må du være ytterst nøye for å få riktig vinkel i taket....
Jeg er for taklist, skulle det bli for stort gap mellom list og tak eller list og vegg, så kan du legge på latexfugemasse før du maler.... da skjules eventuelle sprekker...

Jeg er for taklister, synes det ser fattig ut uten lister.

Har det ikke litt med funkis kontra tradisjonelt å gjøre. Funkis bygger vel på at trengs det ikke så finnes det ikke og gjør man "riktig" så trengs jo egentlig ikke taklist. Litt som kjøkken med høyglans mot speildør. Så det handler kanskje mest om hvilken type hus/innredning man har. Allmoge i verste funkishuset kanskje gir minuspoeng og vice versa.

Smaken er som baken beviser jo denne tråden.

Der er jo gliper på visse steder skal man ta letexfogmassa eller skal man legge glassfibervev mellom gulv og tak? Eller er det ikke å tenke på da huset beveger seg?

Hvor stor sprekk kan man bruke latexfogmassa på?

Stor spalte, ser man på den jeg bruker på jobb så står det opp til 25 mm!!!
Nåja, så store spalter vil man vel neppe ha *S* men det går å fylle opp ganske store spalter men man må ta det i omganger.

/Kent

snickarboden skrev:
Stor sprekk, ser man på den jeg bruker på jobb så står det opp til 25 mm!!! Nåja, så store sprekker vil man vel knapt ha *S* men det går an å fylle opp ganske store sprekker, men man må ta det i omganger.

/Kent
Har en glippe på knapt 10 mm på "verste" stedet. Fungerer det også i loddrette skjøter?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.