Jeg hadde tidligere en tråd som handlet om isolering av betonghvelv, takk for alle svar der. Jeg fikk svar på alt, men nå har jeg ett til spørsmål om bærende underlag for gulvvarme.
Jeg holder på å renovere en uteplass og gjøre den til en tilbygg på 15m2. Tilbygget står på et uisolert hvelv og under det en garasje. Framover kommer jeg til å isolere taket på garasjen (takk alle for hjelpen), men akkurat nå trenger jeg å starte med gulvvarmen.
Forutsetningene er at jeg har et betonggulv som heller. Så jeg har 50-60mm til rådighet for alt. Helst vil jeg ikke bruke flytsparkel og jeg vil absolutt ha en form for isolasjon mellom eksisterende betong og varmefordelingsplaten. Fukt kan bevege seg fra hvelvets vegger (som ligger mot bakken) til tilbyggets gulv, det vil i fremtiden bli drenert så ytre påvirkning vil være minimal men den finnes der.
Vi vil ha fliser som overflatemateriale.
Jeg tenker:
På betonggulvet i tilbygget legger jeg:
1. Underlagspapp
2. Byggplast
3. Trelekt med limte kiler eller lignende for å få alt i plan, nå har jeg ca 50-60 mm til rådighet.
4. (22mm) 22mm spaltepanel 20c/c og 16mm rør med varmefordelingsplate.
5. (36mm) 12mm gulvgips
6. (48mm) 12mm gulvgips
7. Primer
8. (61mm) Lim og fliser
Hva tror dere om det? Finnes det noe som taler mot? Holder gulvgipsen?
Jeg holder på å renovere en uteplass og gjøre den til en tilbygg på 15m2. Tilbygget står på et uisolert hvelv og under det en garasje. Framover kommer jeg til å isolere taket på garasjen (takk alle for hjelpen), men akkurat nå trenger jeg å starte med gulvvarmen.
Forutsetningene er at jeg har et betonggulv som heller. Så jeg har 50-60mm til rådighet for alt. Helst vil jeg ikke bruke flytsparkel og jeg vil absolutt ha en form for isolasjon mellom eksisterende betong og varmefordelingsplaten. Fukt kan bevege seg fra hvelvets vegger (som ligger mot bakken) til tilbyggets gulv, det vil i fremtiden bli drenert så ytre påvirkning vil være minimal men den finnes der.
Vi vil ha fliser som overflatemateriale.
Jeg tenker:
På betonggulvet i tilbygget legger jeg:
1. Underlagspapp
2. Byggplast
3. Trelekt med limte kiler eller lignende for å få alt i plan, nå har jeg ca 50-60 mm til rådighet.
4. (22mm) 22mm spaltepanel 20c/c og 16mm rør med varmefordelingsplate.
5. (36mm) 12mm gulvgips
6. (48mm) 12mm gulvgips
7. Primer
8. (61mm) Lim og fliser
Hva tror dere om det? Finnes det noe som taler mot? Holder gulvgipsen?
Ja, det holder med doble lag gulvgips. Det er jo å betrakte som en standardmetode. Jeg ville skru det nedre laget og i hvert fall lime det øvre. Isolasjonen av gulvet mot garasjetaket føles vel som ditt største problem. Jeg tolker det som at du kan få plass til 50 mm isolasjon. Og det er å betrakte som litt lite mot uoppvarmet rom.
Klikk her for å svare