Hei!

Jeg skal montere en plate under mine kjøkkenskap med innfelte spotlights. Jeg har valgt en MDF-plate da den fantes i den tykkelsen jeg ønsket (12mm). Spotlights (9mm).

I etterkant ble jeg litt mistenksom om valget av materiale er riktig?

Prøver nemlig å finne passende skruer for å feste platen med, og alle googlesøk jeg gjør resulterer i hvordan folk har problemer med å skru i MDF?

Noen som har noen tanker rundt dette?

Takk på forhånd

MDF har jo flere fordeler. Dit hører ikke innfestninger. Jeg løste et lignende problem med hjelp av konstruksjonslim og skruer.

Kappet til platene. Sjekket at de virkelig passet perfekt. Limte, og holdt platene på plass med tvinger. Deretter boret og forsenket jeg fra overskapene ned i platen. Valgte lengde på skruer med omhu.

Å skruve i "endetre" i MDF er vanskelig. Unngå å være nær hjørnene og forbor alltid. Prøv i en restbit hvor grov bor som trengs for den aktuelle skruen. En grovgjenget skrue biter bedre enn en fin-gjenget. Vær også nøye med tiltrekkingsmomentet. A og O er å teste før man begynner på de ekte delene. En sprekk kan jo ødelegge veldig mye.

Takk for svar!

Jeg skal ikke skru i endene, men rett igjennom. Bunnen i overskapet er 15mm, MDF platen er 12mm og har da kjøpt vanlig 3,5x25mm treskrue.

Må prøve å finne en avkappbit å teste på først.

Har jo allerede kjøpt alt så det er litt make it or brake it akkurat nå...

S
Antageligvis er det sponplate i skapet som skruegjengene vil dra i. Det er det som begrenser holdfastheten i dette tilfellet. Forbor i mdf med 3,5 eller 4 mm bor og sett klemmer eller tvinger mot skapet når du skrur fast mdf:en så vil det gå bra. Hvis du ikke klemmer fast, vil det bli en bulk med spon mellom skapet og mdf:en som gjør det vanskelig å få det helt tett.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.