376 lest ·
2 svar
376 lest
2 svar
Valg av skrue for konstruksjon, rustfritt eller behandlet stål?
Tidligere har jeg alltid foretrukket behandlet skrue av stål med C4 overflatebehandling når jeg har skrudd en ramme eller lignende, f.eks. Essve Corrseal. I de senere årene har jeg syntes at deres overflatebehandling ikke er like bra som tidligere, og flere skruer har gått av eller rustet. Tidligere valgte jeg nettopp denne fordi skruer av rustfritt pleier å gå av når man f.eks. skrur terrassebord, men materialene har jo ulike egenskaper. For en tid siden så jeg en film hvor en snekker foreslo spiker foran skruer og viste da hvordan man lett kunne "vri av" en skrue, men hvor mye mer en spiker klarte, for å vise at man bør bruke et mykere materiale for å sammenføye en ramme som kan bevege seg gjennom årene.
Nå vurderer jeg om jeg skal kjøpe rustfrie skruer i stedet for behandlet skruer av stål for en kommende reisning av ramme, hva er deres erfaringer med valg av materiale i skruer med tanke på spesielt holdbarhet?
Nå vurderer jeg om jeg skal kjøpe rustfrie skruer i stedet for behandlet skruer av stål for en kommende reisning av ramme, hva er deres erfaringer med valg av materiale i skruer med tanke på spesielt holdbarhet?
Ingen som har erfaring med holdbarheten på rustfrie treskruer sammenlignet med tilsvarende i behandlet stål?
Det er jo en betydelig prisforskjell, så man vil jo ikke bruke penger unødvendig.
Har en spikerpistol som skal brukes der dette er den beste løsningen, men det var ikke dette spørsmålet handlet om.
Det er jo en betydelig prisforskjell, så man vil jo ikke bruke penger unødvendig.
Kommer an på formålet og i dette tilfellet konstruksjonen.RoTe skrev:
Har en spikerpistol som skal brukes der dette er den beste løsningen, men det var ikke dette spørsmålet handlet om.
Klikk her for å svare