J
F fsn skrev:
[bilde] [bilde]

Gjorde en liknade trapp for noen måneder siden, men vange i varmgalvanisert VKR 200x100x5. Trinnbredde på 1850mm.

Jeg tror det går helt utmerket å bygge som du har tenkt deg, og det vil ikke spille noen direkte avgjørende rolle om du bruker 45 eller 34mm konsoll. Jeg ville heller øke profilhøyden på konsollen til 70 eller 95mm hvis det går. Faser man hjørnene på konsollen så kanskje det funker.

En 45mm bred konsoll gir litt mer treverk å skru trinnene i med. Er det noen bekymring for vangen (noe jeg ikke tror det er), så bare doble og skru sammen to 45x195, så du får en vange på 90x195.

Frese eller sage ut ville jeg absolutt ikke gjort hvis man er det minste bekymret for vangens styrke.
Ser veldig solid ut, men ser ingen pilsner på tredekket under arbeidet. Eller holdes den i den ledige hånden?
Edit, zoomet inn nå, og fant 2 stykker (og 2 tomme glass). Da er det godkjent!

• Liker
AndersOhrt og 3 andre
  • Laddar…
F
Ymer Ymer skrev:
Man sirkelsager over hele vangebredden. To nøyaktige spor på hver kant som skal fjernes. Deretter 6-7 spor imellom så man kan bryte det bort med hendene. Jevn til med stemjern eller kniv.
Jeg skjønte det, men om trinnet ikke er dypt nok til å dekke hele sporet i vangestykket, så kanskje det ser rart ut? Og vangestykket blir svekket.

Så trenger man ikke overdrive heller..........det er ikke mange verandaer og trapper av den der karakteren som har evig liv i alle fall. Finnes jo de som kan legge ned hele sin sjel på små detaljer som ikke engang synes og så er den likevel like sliten etter fem år uansett........

offlarjon
Trenger hjelp!

Har endelig fått fingeren ut & startet på mitt trappeprosjekt. Uansett, siden trappen kobles til min terrassedekk vil jeg jo såklart at første trinnet skal kobles til enden av terrassebordet. Effekten av det blir at første trinnet stikker utenfor vangestykkets indre kant (rød pil). Det kan jeg leve med, men vil ikke ha det slik for resten av trinnene. Forsøkte å justere dette (for å bevare trinnhøyden) for de følgende trinnene, men effekten ser du på bildet - for hvert trinn havner trinnet lengre & lengre inn på vangestykket (!). Resultatet av å ha bygd slik føles litt som at trinnene nå ikke følger vangestykkets vinkel/helling, derav forskyvningen. Forstår dere hva jeg mener?? Jeg kan jo såklart fikse dette ved å legge den ytterkanten av første trinns bredden i linje med innsiden av vangestykket (som på trinn 2), men da får jeg en stygg glipe på noen centimeter. Kan jo forsåvidt kløyve et trinn for å fylle igjen glipen eller hvordan hadde dere løst det hele?

Utendørstrappe med ujevn justering av trinn, røde og oransje piler markerer problemer på de første trinnene, omgitt av grus og grønne planter.

Du får nok rygge noen trinn... Det ser tullete ut. I en rett trapp må trinnedybde og trinnhøyde være konstant. Kontroller også at du følger trappeformelen (2 ganger trinnhøyden pluss trinnedybden skal bli 60-63 hvis du måler i cm). Sett en ekstra terrassebord mellom dekket og det nederste trinnet.

• Liker
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
J justusandersson skrev:
Du må nok ta noen steg tilbake... Det ser rart ut. I en rett trapp må trinnedybde og trinnhøyde være konstant. Kontroller også at du følger trappeformelen (2 ganger trinnhøyden pluss trinnedybden skal bli 60-63 om du måler i cm). Sett en ekstra terrassebord mellom dekket og det nederste trinnet.
Takk for tilbakemeldingen. Har nå korrigert nederste trinnet slik at dets ytterkant ligger i linje med vangestykkets overkant & da ble det riktig til slutt. Ja det må bli en tilpasset terrassebord mellom trapp & terrasse når alt er ferdig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.