Skal snart bygge en trapp av enklere modell (ifølge bilde) i en skråning & i tilknytning til et tredekke. 45x195 som vange, 45x120 som trinn & 45x45 som støttebeslag for trinnene. Spørsmålet er hva jeg skal velge for skruer for disse beslagene & hvor mange? 8mm i lengden & 3 stk per beslag kanskje? Diameter 5mm, er det nok for en stabil konstruksjon?
Om to voksne menn skal møtes på et trinn må trinnet tåle en samlet vertikal last på ca 200 kg. Hvis hver konsoll er festet med tre skruer i hver ende blir det 33 kg per skrue, hvilket de fleste skruer som er 80 mm lange sikkert klarer med margin. 5 mm diameter holder nok, 6 mm blir stødigere å skru inn.
Om to fullvoksne menn skal møtes på et trinn må trinnet tåle en samlet vertikal last på ca 200 kg. Om hver konsoll er skrudd fast med tre skruer i hver ende blir det 33 kg per skrue, noe de fleste skruer som er 80 mm lange klarer med margin. 5 mm diameter holder sikkert, 6 mm blir mer stabilt å skru inn.
Det blir jo ikke den belastningen på skruen. Den største skruebelastningen blir en aksial dragbelastning som gir en enorm friksjon mellom 45x45 og vagnstykket. Jeg ville satt tre stykker 6mm uteskruer C4 med passende lengde (f.eks. 80mm). Det er ganske stor forskjell på gjengene og deres dragkapasitet mellom 5 og 6mm synes jeg.
Jeg vet at dragbelastningen er hovedproblemet. Min hensikt var bare å introdusere en enkel måte å tenke på. Dessverre er produsentenes produktblad veldig teknisk orientert. En vanlig forbruker kan ikke lese ut noe nyttig fra dem.
45x45 er ikke et optimalt mål på konsollen. Det er bedre med en noe smalere variant og en kortere skrue. Deretter er det viktig med tilstrekkelig høy virkeskvalitet på vangstykkene, uten kvister på upassende steder. Det bør være C 24. Det går ikke an å kjøpe dem på Byggmax.
Edit: Ymers variant er naturligvis den peneste og beste!
Jeg vet at strekkbelastningen er hovedproblemet. Min hensikt var bare å introdusere en enkel måte å tenke på. Dessverre er produsentenes produktdatablad veldig teknisk orienterte. En vanlig forbruker kan ikke lese ut noe nyttig fra dem.
45x45 er ikke et optimalt mål for konsollen. Det er bedre med en noe smalere variant og en kortere skrue. Så er det viktig med tilstrekkelig høy trevarekvalitet på vangstykkene, uten kvister på upassende steder. Det bør være C 24. Det går ikke å kjøpe dem på Byggmax.
Edit: Ymers variant er naturligvis den fineste og beste!
Jo det er klart, å frese et spor & skru fra siden er jo å foretrekke men det krever dessverre verktøy som jeg ikke har.
Antar at dimensjonen 34x45 for konsollene er å foretrekke? Det må bli noe annet enn Byggmax i så fall siden det ikke finnes der.
Gjorde en lignende trapp for noen måneder siden, men vangen i varmgalvanisert VKR 200x100x5. Trinnbredde på 1850mm.
Jeg tror det går helt fint å bygge som du har tenkt deg, og det vil ikke spille noen direkte avgjørende rolle om du bruker 45 eller 34mm konsoll. Jeg ville heller øke profilhøyden på konsollen til 70 eller 95mm hvis det går. Faser man hjørnene på konsollen, så kanskje det funker.
En 45mm bred konsoll gir litt mer treverk å skru trinnene i med. Er det noen bekymring for vangen (noe jeg ikke tror det er), så bare doble og skru sammen to 45x195, så du får en vange på 90x195.
Frese eller sage ut ville jeg absolutt ikke gjort hvis man er det minste bekymret for vangens holdfasthet.
Hvordan ville det fungere mener du? Foran/bak på sagbladet er det null dybde. Det blir liksom ikke bra.
Man sager med en sirkelsag over hele bredden av vangstykket. To nøyaktige spor i hver kant som skal fjernes. Deretter 6-7 spor imellom så man kan bryte det bort med hendene. Jevne ut med stemjern eller kniv.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.