Hei! Har hodebry nå når jeg holder på å sette opp oppussingsgips! Som dere kan se på bildet, så blir det som at gipsen/pappen svulmer ut når jeg setter skrue i midten av platen. Det ser altså bedre ut når man skrur i forsenkningen på kantene enn i midten.. er det rett og slett feil skrue? Kjører med 3,9x30 mm

• Skruv i midten av gipsplate, omringet av opphøyd kartong som ser ut til å svelle rundt skruen.
G Grymsing skrev:
Hei! Jeg har et problem nå når jeg holder på å sette opp renoveringsgips! Som dere kan se på bildet, så ser det ut som gipsen/pappen buler ut når jeg setter skruen i midten av platen. Det ser altså bedre ut når man skrur i forsenkingen på kantene enn i midten.. er det rett og slett feil skrue? Bruker 3,9x30 mm
Veldig ujevnt underlag bak? Har også sett nettopp renoveringsgips oppføre seg slik hvis underlaget bak er altfor ujevnt.

H Huggmejsel skrev:
Veldig ujevnt underlag bak? Har også sett akkurat renoveringsgips oppføre seg slik hvis underlaget bak er altfor ujevnt.
Ikke enormt ujevnt.. men det er litt ujevnt i skjøtene på sponplaten bak tapeten. Litt derfor jeg setter renoveringsgips 😀

Hadde samme problem. Gikk bedre når jeg trykte til på skruen med skrumaskinen før jeg strammet den. Etter det har jeg brukt vanlig gips isteden, billigere og lettere å arbeide med.

Jeg har hatt akkurat det samme problemet 🙁
Prøvd tre forskjellige varianter av skruer. Trodde så det var Byggmax dårlige gips, så jeg testet plater fra K-rauta. Samme elendighet.
Det ser ut til å være et standardproblem på renoveringsgips.
Måtte ta en skarp kniv og skjære bort svulstene.

Rickard.
Hvordan blir det hvis du tester en sponplateskrue? Viss er hodet feil for gips men åpenbart er riktig hode også feil...

Du kan ha høyere hastighet på skrumaskinen.

Synes det fenomenet oppstår hvis man bruker vanlig gipsskrue og for lav hastighet. Det er jo en viss grunn til at gipsmaskiner ligger på 4500rpm.

Kan kanskje være slik at skruen drar og knekker opp en bit av den (armerte) gipsplaten før den drar inn i materialet bak. Har ikke sett fenomenet med vanlige plater. Kunne stemme med Cykelolas erfaring også. Trykke hardere med skrumaskinen?

Er det ekte gipsskruer med trompetformet hode?

Prøv slagskrutrekker

useless useless skrev:
Er det ekte gipsskruer med trompetformet hode?
For min del var det "ekte" gipsskruer. Tre forskjellige fabrikater kjøpt i ulike byggevarehus. Kommer ikke på strak arm på hvilke.

Har hatt samme problem, gjetter på at det er glassfiberarmeringen i den tynne platen som er årsaken. På en eller annen måte presser den ut overliggende gipslag. Men kan jo ha helt feil. 🙂
Ble å slå med hammer over og deretter sparkle.
Har siden da bare brukt vanlig gipsplate.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Kan nå meddele at jeg var på byggevarehandelen og fikk med meg en boks med hardgipsskruer hjem! Gikk smertefritt etter det. 👍🏼

• En plastboks med 1000 fosfatiserte hardgipsskruer for innendørs bruk, merket med "ESSVE", plassert på et bord.
  • Liker
MagHam og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.