Jeg holder på å planlegge en utbygging som det går an å lese om her:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Nå når jeg sitter og prøver å lage en kalkyle og har kommet til ytterveggene så stopper jeg litt opp ved valg av stendere.
Veggene i det eksisterende huset er ca 220mm tykke og min tanke var å ha omtrent samme tykkelse på tilbyggingen.
Min tanke var å bygge veggene 170+45, men når jeg ser på stendere hos Beijer så ser det ut til at 170mm stender ikke finnes i kortlengde (2500mm). Er det en uvanlig dimensjon å bygge med?
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Nå når jeg sitter og prøver å lage en kalkyle og har kommet til ytterveggene så stopper jeg litt opp ved valg av stendere.
Veggene i det eksisterende huset er ca 220mm tykke og min tanke var å ha omtrent samme tykkelse på tilbyggingen.
Min tanke var å bygge veggene 170+45, men når jeg ser på stendere hos Beijer så ser det ut til at 170mm stender ikke finnes i kortlengde (2500mm). Er det en uvanlig dimensjon å bygge med?
Kjøp lange og kapp på midten?maah skrev:
Jeg holder på å planlegge en utbygging som det går å lese om her:
[lenke]
Nå når jeg sitter og prøver å lage en kalkyle og har kommet til ytterveggene, så stopper jeg litt opp ved valg av lekter.
Veggene i det eksisterende huset er ca 220mm tykke og tanken min var å ha omtrent samme tykkelse på tilbyggingen.
Min tanke var å bygge veggene 170+45, men når jeg ser på lekter hos Beijer, ser det ut som 170mm lekt ikke finnes i kort lengde (2500mm). Er det en uvanlig dimensjon å bygge med?
/ATW
Hvis jeg ser på hva som finnes på lager hos Beijer, så virker 145mm å være det vanligste for veggregler.
Når jeg måler eksisterende vegger litt nøye, så er de 275mm fra ytterpanel til gips, og jeg prøver å finne ut hvordan de er bygget opp.
Gips 13mm
OSB 13mm
Installasjonssjikt 45mm
Veggregel 145mm
Lekter 25mm
Panel 20-30mm
Det blir ca 260mm
Det ville vel kunne stemme hvis man går ut fra 145mm veggregler?
Når jeg måler eksisterende vegger litt nøye, så er de 275mm fra ytterpanel til gips, og jeg prøver å finne ut hvordan de er bygget opp.
Gips 13mm
OSB 13mm
Installasjonssjikt 45mm
Veggregel 145mm
Lekter 25mm
Panel 20-30mm
Det blir ca 260mm
Det ville vel kunne stemme hvis man går ut fra 145mm veggregler?
Jeg har ikke sjekket hva som sitter der ennå, men som du sier så er det sannsynligvis noe av det.T tergo skrev:
Oppbygningen av de nye veggene trenger vel ikke være eksakt som de eksisterende, men det gjør det enklere hvis man vil at den nye fasaden skal flukte med den gamle.
Gjorde en tilbygging på ca 60kvm nylig i midtre Skåne, klare energikravene med 240mm steinull.
21 Panel-gles 28-utegips 10-195-plast-45-osb+gips 24, så ca 320 mm tykke vegger.
Så er det byggesøknad som gjelder, så ha det i tankene at du skal oppfylle energikravene.
21 Panel-gles 28-utegips 10-195-plast-45-osb+gips 24, så ca 320 mm tykke vegger.
Så er det byggesøknad som gjelder, så ha det i tankene at du skal oppfylle energikravene.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Nivålarm till sluten tank (avlopp)
Vatten & Avlopp -
Materialval till platsbyggt förvaringsskåp
Möbelsnickeri -
Innfesting av lekter til takterrasse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hjelp med å velge ut bjelke til mursteinhus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Val av reglar till altan på mark/stenplattor