Hei alle hjemmesnekkere og proffer!

Jeg er i ferd med å legge et saltak på mitt eksisterende flate lekkende tak på garasjen.
Jeg har engasjert en konstruktør som har laget tegningene og dimensjonert byggingen.
Han har reist på ferie i fire uker, og jeg tenker på innfestningene mellom søyle, mønebjelke og søyle, bjelke.

har en idé om å legge mellom materiale på begge sider av mønebjelken og bjelken for å få samme dimensjon som søylen og så dra alt sammen med spikerplater, men ankerspikene jeg finner måler 40 mm så ved bjelken vil kun 17 mm feste i bjelken, og i mønebjelken 28 mm.
Alternativ til dette ville være å "hakke ut" søylen og dra gjennom gjennomgående bolt, men det blir ikke mye materiale å feste i, kun 34 mm i tilfelle mønebjelken?

legger ved et bilde. Bildet viser søylen nederst og prinsippet av både mønebjelke og bjelke som ses "bakfra".
takk for svar!
Diagram som viser prinsippet for montering av nockbalk (66x315) og bärlina (56x225) oppå en pelare (90x90).
 
Bruk vinkelbeslag.
 
fahlis skrev:
Bruk vinkelbeslag.
Kanskje jeg ikke forstår hvordan du mener, men blir ikke det også for lite å feste i? På søylen blir det 17mm å feste på hver side av mønebjelken? Eller er jeg ute og sykler?
 
Gjør som du har tenkt, men bor opp hullene i platene slik at du får gjennom 6x80 mm skruer med kulet hode.
 
Kanskje kan bytte spikbeslaget i ditt forslag til kryssfiner. Og bruke annet enn ankermutter
 
Bra forslag begge to! Takk for hjelpen!
 
draparn skrev:
Kanskje jeg ikke forstår hva du mener, men blir det ikke også for lite å feste i? På søylen blir det 17mm å feste på hver side av møne bjelken?
Eller er jeg ute og sykler?
I prinsippet slik:

Sammenkobling av to trebjelker med en metallbrakett i en 90-graders vinkel.
 
Sist redigert:
Ah, jeg forstår, kanon
Nå har jeg tre forslag å ta stilling til!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.