Hei.

Jeg har tenkt å bygge et skur av 100x100 mm trebjelker oppå en mur av lecablokker og funderer litt på hvordan jeg skal feste de stående stolpene i muren (markert i grønt nedenfor).
3D-tegning av terrasse med skur, viser hvor trestolpe skal festes til mur med grønt omriss.

Et alternativ som jeg vurderer er å bore ned i muren og feste en stolpesko lik den nedenfor med ankermasse. Det som gjør meg usikker er at stolpeskoen bare strekker seg 250 mm ned i muren og dermed er den kun forankret i en murblokk. Er dette tilstrekkelig eller bør jeg finne en løsning der jeg borer dypere og bruker en lang gjengestang? Eller noen annen løsning? Jeg er litt bekymret for at sidetrykket skal bli for stort ved sterk vind. Takk for forslag.

Metallstolpeholder med nedre del til forankring, designet for å feste trestolper i murverk.

Ankermasse pleier å holde bra, men risikoen er jo at lecablokken istedenfor slites i stykker. Samtidig er spørsmålet hvor kraftig det kommer til å blåse?

På bildet ser det ut som at taket også skal sitte tett på huset. Fester du det bare ordentlig der, og gjør konstruksjonen stiv og fin (så den ikke vipper ut av lecaen), så vil jo ikke taket blåse bort i hvert fall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.