Ville utvide døråpningen til kjøkkenet da jeg har sett flere naboer som har gjort lignende. Bor i et rekkehusområde så husene er i prinsippet like.
Rev bort gipsen på den ene siden men blir nå usikker på om veggen er bærende eller ikke. Æ r 45x70 stendere. De er jo oppreglet veldig tett samt at det er tverrreglet.
Jeg ser dog at gipsplatene i taket går inn under stenderen nærmest taket samt at den stenderen nesten er avkappet halvveis der vp-røret kommer ut så det virker jo motstridende.
Ser ut til å være en hjertvegg på tegningen, så den er nok bærende, men det er ikke noe problem å veksle av med en bjelke. Snakk med en skikkelig byggevarehandel som har beregningsprogram, så kan de hjelpe deg med å dimensjonere bjelken.
Tenk på at hvis det er en Brf, kanskje styret må informeres.
Å endre en bærende konstruksjon i hus er normalt sett meldepliktig til bygningsetaten, men det er ikke alltid de bryr seg.
Om takgipset går inn over innerveggen, så tyder vel det på at den ikke er bærende. I slike tilfeller har man jo gipset taket før den veggen engang var bygget.
Men jeg er en vanlig hjemmefikser og kan ta feil...
Om takgipset går inn over innerveggen, så taler vel det for at den ikke er bærende. I slike tilfeller har man jo gipset taket før den veggen engang var bygget.
Men jeg er en vanlig hobbyfikser og kan ta feil...
Ser ut til å være en hjertvegg på tegningen, så den er nok bærende men er ingen problem å veksle av med bjelke. Snakk med en ordentlig byggevarehandel som har beregningsprogram, så kan de hjelpe deg med å dimensjonere bjelken.
Tenk på at hvis det er en Brf., kanskje styret må informeres.
Å endre på en bærende konstruksjon i hus er normalt sett meldepliktig mot bygningsmyndighetene, men det er ikke alltid de bryr seg.[/QUOT
halvparten av huset har overetasje og resten er enetasjes kan man si. overetasje slutter ved de 2st45x220 bjelkene. deretter er det bare W-takstoler over resten.
Satte inn en ny regel som var noen mm kortere for å sikre opp. Sagde så i den regeln som ser ut til å være mest spenn i.
Beveger seg ikke noe og sagen klyper ikke i det hele tatt.
Hvor mye skal du fjerne? Er det bare litt er det jo ukomplisert å sette en grov regel over der åpningen blir hvis det skulle være slik at det ligger noe akkurat der du vil plukke.
Det jeg ser er at gipsplaten går hel forbi veggen. Burde jo som tidligere skrevet bety at veggen ble bygget opp etterpå som en vanlig innervegg. Men visst, må undersøke mer...
Det jeg ser er at gipsskiven går hel forbi veggen. Bør jo som tidligere skrevet bety at veggen ble bygd opp etterpå som en vanlig innervegg. Men selvfølgelig, må undersøke mer..
Kan fortsatt være for å stabilisere en overetasje eller noe sånt. Skal du beholde en overkant så er det jo bare å kjøpe ut en grov regle og sette over hele hullet + litt til for sikkerhets skyld så slipper du å fundere.
Jeg synes det er så lite arbeid at det blir umotivert å forske i det.
Skjærte opp litt til av veggen og fant bærende 95x95-regelen som står i hjørnet. Den støtter overetasjen som har ytterveggen i liv med den.
Ser mer og mer ut som at den andre veggen er satt opp etterpå og ikke er bærende, da det er selvbærende takstoler over den veggen. Finnes ingen overetasje der.