Situasjon: Kjøpte hus for et år siden av eiere som ikke vet noe om huset (utleid, fraflyttet osv.). Uteluftsventilert krypkjeller, enetasjes villa bygd i 1991.

Problem: Inntrengende vann i krypkjelleren ved styrtregn. Inspiserer og ser at halve "ene halvdelen av taket" og en tilbygging på ca. 60 kvm går ned i samme overvannshull, via en litt uvanlig rørføring (nedløpsrør og takrenner ifølge bilde)
Hjørne av hus med rødt tak, hvite vegger og store vinduer. Takrenner fører vann til bakken. En palle med takstein står ved siden av snø. Hvit rørbøyning tett på vegg med skitt rundt, omgitt av en metallplate for vannhåndtering, på betongunderlag. Nærbilde av avløpsrør med blader og skitt på betong, omgitt av slitt metallplater ved husvegg. Uvanlig rørdragning vises. . På dette stedet har man lagt ut to store metallplater (se bilde) for å håndtere spillvann (antar jeg).
Nedre del av husfasade med dreneringsrør og takrenne som leder vann til bakken ved siden av metallplate og snødekket jord. Nedløpsrør og store metallplater ved husvegg for vannhåndtering, omgitt av jord og løv.

Da jeg selv kommer direkte fra leilighet og tidligere har vært aktivt uinteressert i alt ovenfor, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Avfukter er installert og holder akseptable fuktighetsnivåer, men går døgnet rundt året om. Plastdekke på mark er ikke brettet opp mot sidene (grunnmuren?) finnes i krypkjelleren. Mindre vekst finnes på bunnsvillen, men fuktmåling stikkprøve med "hakkebord" viste ikke alarmerende nivåer.

- Er disse platene en ok løsning?
- Ville dere drenerte på nytt? På hvilken måte? Hele bygningen eller bare der det er som mest inntrengende vann?
- Ville dere engasjert avkem. for veksten?

Takk for hjelp i denne saken hvor jeg er ganske forvirret.

• Liker
blackarrow
  • Laddar…
Spørsmålet er om de røret som røret under svelger vannet... begynn med å sjekke de...
Så finnes det penere løsninger men denne burde fungere

A Alexn72 skrev:
Spørsmålet er om det røret som røret under svelger vannet... begynn med å sjekke det...
Så finnes det penere løsninger, men denne burde fungere
hvordan mener du at man sjekker det?
Synes det er litt rart med markplate som drenering. Vanligst er jo dyptliggende rør, duker etc. Er dette en etterhåndsløsning av hjemmefixere tro eller kan det være standard gjort av proffene?

Antagelig svelger ikke løvrensen vannet fra to tak og flommer over.
Da har de vel lagt platene for at det skal renne bort fra huset.

R Rolma245 skrev:
hvordan mener du at man sjekker det?
Synes det er litt rart med markplate som drenering. Vanligst er jo dyptliggende rør, duker osv. Er dette en etterhåndsløsning av hjemmefiksere tro, eller kan det være standard gjort av proffer?
Lettest er å ta på seg regnklær under et kraftig regnvær...

nja... de der er ikke gjort av noen med kunnskap om vi sier så..
Uten mer en rask løsning

A Alexn72 skrev:
Lettest er å ta på seg regntøy under et kraftig regn...

nja... de der er ikke gjort av noen med kunnskap om vi sier det sånn..
Uten mer en rask løsning
kan det være en tanke å blåse/rense overvannsrøret om det renner over kanskje da?

R Rolma245 skrev:
kan det være en tanke å blåse/rense overvannsrøret om det renner over kanskje da?

sånn var det en gang men litt søppel i rensen da
R Rolma245 skrev:

R Rolma245 skrev:
kan det vara en tanke att blåse/rense overvannsrøret om det renner over kanskje da?
Jeg antar at det allerede var gjort;)

Hvorfor ikke prøve å trekke ut takrenner fra tilbygg mot plenen for å se om overvannsrøret klarer hoveddelen av taket uten å flomme over?

Begynte med å legge nedløpsrør fra tilbygg går direkte ned i bakken, ser ut til å fungere bedre ved de første sommerregnene!

• Liker
Srixon
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.