Så kan det være en kvist som er bygd senere enn huset med en bjelke oppe på loftet og stolpe som fører ned kreftene akkurat der ;-)
 
Tiger79 skrev:
Så kan det være en kvist som er bygd senere enn huset med en bjelke oppe på loftet og stolpe som fører ned kraften akkurat der ;-)

:D:P
 
Michael86 skrev:
Et hus fra 47 ville jeg tippet har diagonale avvekslinger, kryss altså!
Tror ikke det. Det er nok en senere oppfinnelse. Har selv et leiehus i tre, bygget -32, der avstanden mellom gulvstøttene er alt annet enn cc 600. De fleste ligger med cc 700-800, uten kottlinger. I mine villaer fra 40-tallet finnes heller ingen kottlinger.
 
Sist redigert:
daugaard skrev:
hmmm, antageligvis hjelper det ikke å åpne veggen for å se hva som er over, ligger antageligvis et bjelkelag / liggende regel på de stående reglene. blir vanskelig å se gjennom den? det eneste som går å se er om det finnes en avveksling.

er det loft så er det iallfall lett å sjekke ovenfra.
Nei, du kan ikke se gjennom, men, du ser om det finnes en avveksling. Antageligvis har du også fjernet taklisten og har du flaks kan du kanskje både se og kjenne hvor mønet/bjelken ligger. Helt tett er det sjelden i gamle hus, med største sannsynlighet en sprekk ved veggen. Kanskje ser du også noen spiker i kanten som undertaket er spikret med. Da trenger man ikke gjette lenger. Antageligvis ligger det en tjærepapp der oppe også samt spon. Døråpningen ligger ifølge opplysningene ca 1 m fra skorsteinen. 5 - 10 cm fra muren ligger antageligvis den første bjelken/mønet. Neste bjelke/møne havner da et sted i eksisterende døråpning. Det er mulig at det går an å kappe bort veggstumpen uten å gjøre noe mer. Ofte ble det brukt spontet gulvvirke som også gjør konstruksjonen "seig". Problemet kommer senere fordi det er ikke sikkert at det setter seg med en gang. Men, på sikt gjør det det, og da er det ikke like enkelt å utbedre/gjenopprette.
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.