Hei!
Vi holder på med å renovere i gangen, og vi tenkte å utvide en døråpning i gangen inn mot stuen. Saken er at veggen er bærende, og vi tenkte "bare" å fjerne ca. 20 cm av veggen inn til hjørnet der neste vegg kommer. (Se bilde).
Lurer på om det gjør noe om man bare fjerner en liten bit av veggen. Det burde vel ikke gjøre noen større forskjell på bæringen? Eller?
Har jeg lov til å fjerne en bit av bærende vegg?
Hele veggen fra den ene enden av huset til den andre består av spontet 2,1/4 tommers virke. Med en skorstein som bryter av i midten og en døråpning på hver side ca. 1 m fra skorsteinen.
Huset er fra 1947.
Vi holder på med å renovere i gangen, og vi tenkte å utvide en døråpning i gangen inn mot stuen. Saken er at veggen er bærende, og vi tenkte "bare" å fjerne ca. 20 cm av veggen inn til hjørnet der neste vegg kommer. (Se bilde).
Lurer på om det gjør noe om man bare fjerner en liten bit av veggen. Det burde vel ikke gjøre noen større forskjell på bæringen? Eller?
Har jeg lov til å fjerne en bit av bærende vegg?
Hele veggen fra den ene enden av huset til den andre består av spontet 2,1/4 tommers virke. Med en skorstein som bryter av i midten og en døråpning på hver side ca. 1 m fra skorsteinen.
Huset er fra 1947.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
"får jeg lov?"
For hvem?
Er det en lgh?
Da trengs styrets tillatelse.
Det trengs litt mer informasjon for å svare, plantegning samt plantegning etasje ovenfor er en god start...
For hvem?
Er det en lgh?
Da trengs styrets tillatelse.
Det trengs litt mer informasjon for å svare, plantegning samt plantegning etasje ovenfor er en god start...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg
Det kommer jo an på hva som finnes ovenfor. Om f.eks. en bjelke hviler akkurat på de der 20 cm som du vil fjerne, så blir det jo ikke så bra.
I henhold til reglene skal du sende byggemelding ved inngrep i bærende deler.
I henhold til reglene skal du sende byggemelding ved inngrep i bærende deler.
Skulle det være så ille som hempularen frykter, kan du alltid kle av veggen i gangen der du skal gjøre inngrepet og se etter hvordan det ser ut. Det er ikke umulig at du allerede i dag har en avveksling over døren. (Helt enkelt en planke på høykant). Den kan i så fall trenge å byttes ut til en som er lengre og naturligvis få støtte i begge opplagspunktene. Gjetter at du har overetasje og da kan som hempularen har påpekt gulvbjelker ligge akkurat der du vil fjerne støtten, i veggen under. Selv om den (bjelken, åsen) ligger på siden av, har du antakelig tatt bort det ene opplagspunktet for avvekslingen. Det er fullt mulig å gjøre som du beskriver, men, det må sjekkes opp ordentlig.
Nei, det er ingen leilighet. Det er vårt eget hus!Niclas Jonsson skrev:
Får jeg lov = hva sier reglene, bygningsnormer etc.
Dessverre finnes det ingen tegninger på huset så vidt vi vet.
Sett tigersagen i toppen og kjør opp dem 20 cm. Nyper ikke bladet kan jeg love at ingenting skjer. Er du bekymret, ta hjem venner og ha et disco ovenfor og sjekk deretter!
En slik liten bit kan neppe påvirke konstruksjonen. Skulle etasjen over falle ned?
En slik liten bit kan neppe påvirke konstruksjonen. Skulle etasjen over falle ned?
Det avhenger vel av hva du sager av for noe?Michael86 skrev:
En regel med en takstol hvilende på...
Gjør som sagt tidligere, kle av veggen og se.
Hva skal man se da? Har han overetasje og det hviler en gulvbjelke nøyaktig over den biten han skal sage bort, så gjelder det at det er en takstol bygd med den gulvbjelken for at det kan gjøre noen påkjenning. Gulvet ovenfor er jo garantert kottlet/avvekslet og skivet/råspont. Minimal skade.Tiger79 skrev:
Er man en hjemmefikser og skal gjøre noe slikt og er usikker, så må man jo få hjem en kvalitetsansvarlig!
MVH
Kottlat/avvekslet tror jeg ikke at det er.
Om man åpner veggen kan man se gulvdragere eller underdel av takstol. Regelen kan være skjøtet over hjerteveggen. Ingen av oss vet hva som finnes over døråpningen, kan være et bad mm. Da kan det være kjedelig om det synker.
Eller så er det som sagt tidligere, allerede en avveksling over åpningen som støtten til kappes.
Om man åpner veggen kan man se gulvdragere eller underdel av takstol. Regelen kan være skjøtet over hjerteveggen. Ingen av oss vet hva som finnes over døråpningen, kan være et bad mm. Da kan det være kjedelig om det synker.
Eller så er det som sagt tidligere, allerede en avveksling over åpningen som støtten til kappes.
hmmm, sannsynligvis hjelper det ikke å åpne veggen for å se hva som er over, ligger sannsynligvis en hammarband/liggende lekt på de stående lektene. blir vanskelig å se gjennom den? det eneste som går an å se er om det finnes en avveksling.
er det vinds så er det i alle fall lett å sjekke ovenfra.
er det vinds så er det i alle fall lett å sjekke ovenfra.
Ingenting er skrevet i stein. Er vel litt hva konstruktøren og montøren syntes.Tiger79 skrev:
Men jeg har definitivt åpnet bjelkelag med avvekslinger fra 40-tallet
Det man kunne gjøre er å rive veggkledningen "på stuesiden" et stykke inn på veggen og over åpningen. Er det tretex, så kan man erstatte den med en limskrudd kryssfiner!
Sist redigert:

