RoTe RoTe skrev:
Skal du ha den usynlig skal du IKKE ha lister. Du gjør luken nøyaktig som panelen på resten av veggen.
Hadde først tenkt å ha panelen som lister på sidene for å dekke skjøten, og ingenting ekstra ovenfor/nedenfor. Men det går ikke på grunn av hengslene.
Da tenkte jeg at små pene lister kunne passe, men igjen er hengselssiden et problem.

Gjør luken slettpanelt. Ingen karmer.

Den vises verken mer eller mindre enn å forsøke å kamuflere den på annen vis, noe du allerede har merket ikke går helt. For den som ser etter vil man se luken uansett hvordan den utformes. For alle andre som normalt ikke inspiserer huset når de passerer, er det ingen som legger merke til noe. For øvrig er jo en slettpanelt luke/dør en gammel god tradisjon som har eksistert i hundrevis av år. Dvs. alle har sett den løsningen da nesten hvert eneste hus har den, så ingen reagerer og synes at det er noe merkelig.

Kashew Kashew skrev:
Eller hur?? På deres eget hus henger den i overkant, og jeg blir redd hver gang jeg ser mannen sette opp en list for å holde luka oppe. Den er tung som fan og, sikkert 50x100cm.
Går jo å sette en gassdemper på om man er usikker.

Strande89 Strande89 skrev:
Går jo an å sette en gassdemper på om man er usikker.
Visserlig men gubben er glad for sine hengsler og 45x90 regel.

Kashew Kashew skrev:
Visst men gubben er glad for sine hengsler og 45x90 regel.
Synes det hørtes litt sånn der sikkerhetsteknisk. Jeg vurderer en luke nå også til garasjen, fant du noen bra løsning?

• Haha
Kashew
  • Laddar…
Tegheim Tegheim skrev:
Hadde først tenkt å ha lokkene som fôr på sidene for å dekke skjøten, og ingenting ekstra oppe/nede. Men det går ikke på grunn av hengslene.
Da tenkte jeg at små pene fôr kunne passe, men igjen er hengselssiden et problem.
Det finnes hengsler som flytter ut døren/luken når du åpner for at en ramme/kant skal gå klar. Kjøkkenskap kan ha slike, men det finnes også for vanlige dører.

Z z_bumbi skrev:
Det finnes hengsler som flytter ut døren/luken når du åpner for at en ramme/kant skal gå klar. Kjøkkenskap kan ha slike men det finnes også for vanlige dører.
Har du noe eksempel?

Min luke er klar, men kan være interessant å se allikevel.

Jeg skal ta frem et bilde neste gang jeg er der, men jeg delte luken i to deler med bordsagen for at marginen mellom en stor luke og vindskiene er på millimeteren, dvs litt dårlig heng og luken tar i skiven uansett hvor jeg henger luken.

Jeg låner et bilde fra gruppen. Nå ble det som sagt dobbeltdør, 4 hengsler og en haspe i midten.
Dobbeldør på vegg med fire hengsler og en haspe i midten, markert i rødt og blått, stige lent mot veggen til venstre for døren.

• Liker
Tegheim
  • Laddar…
De heter/kalles skjulte
Tegheim Tegheim skrev:
Har du noe eksempel?

Min luke er klar, men kan være interessant å se likevel.
Det kalles skjulte hengsler når det er dører og f.eks. IKEA har en variant der man vil skjule skapdøren til siden for å trekke ut en skuff. Jeg har bare sett dem på plass og har aldri kjøpt eller installert noen, så jeg har ingen ledetråder om hvilke som er bra/dårlige.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.