KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här ser det ut i mitt stall altså:
[bilde]
'[bilde]

Det er altså en enkel utadgående dør/luke, som sitter på vanlige grindhengsler.
Den sitter jo i nivå med ytterpanelen, og ikke en dråpe regnvann har kommet inn siden den ble satt dit.
"Låset", dreiehåndtaket kalles varvel i båtverdenen. En meget smart og enkel konstruksjon som fantes i alle båter før.

PS
Før døren kom dit bygde vepsene dette enorme bolet:
[bilde]
En del av vepsene hadde tydeligvis flyttet hjemmefra, for det fantes litt små bol rundt omkring.
Takk for bildene!
Trenger kanskje ikke være så avansert, bare fått for meg at det kunne regne/dryppe inn.

btw, ikke så hyggelig å stikke inn hodet der en sommerdag :surprised:

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Takk for bildene!
Behøver kanskje ikke være så avansert, har bare fått for meg at det kunne regne/dryppe inn.
Jeg innbiller meg at iom at døra sitter i liv med ytterpanelet, så finnes jo luftspalten på 28 mm der bak,
så litt regn kommer ikke så langt.
Dessuten har vi luken i NO-retning, og det er jo ikke derfra regnbygene normalt kommer.

Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
btw, ikke så trivelig å stikke inn hodet der en sommerdag :surprised:
Vi utryddet dem før vi satte opp døra.
Liker ikke veps siden jeg fikk en anafylaktisk sjokk på Gotland for et halvt tiår siden :mad:

Men ved å stenge til har vi dessverre også stengt døra for noen låvesvaler, som hadde bygget rede og bodd lengst inne på loftet.
Svaler liker jeg høyt og rent, selv om de griser til en del (y)

H
Jeg innbiller meg at iom at døren sitter i liv med ytterpanelet, så finnes jo luftspalten på 28 mm der bak,
så litt regn kommer ikke så langt.
Dessuten har vi luken i NO-retning, og det er jo ikke derfra regnbygene normalt kommer.

Vi utryddet dem før vi satte opp døren.
Liker ikke veps siden jeg fikk en anafylaktisk sjokk på Gotland for et halvt tiår siden :mad:

Men ved å stenge til har vi dessverre også stengt døren for noen låvesvaler, som hadde bygget rede og bodde lengst inne på vinden.
Svaler liker jeg høyt og rent, selv om de griser til en hel del (y)
så er det smart å ha som du har en "dørkarm" ekstra støtte og litt regnbeskyttelse

henke_benke skrev:
sen er det smart å ha som du har en "dörrkarm" ekstra støtte og litt regnskydd
Ja, det er bra å ha noe å stenge mot.
Men som den klarøyde ser virker døren å sitte litt skjevt.
Det er fordi når den har stått åpen, og blåst opp mot vindski, har det øvre hengselet blitt bøyd litt.
Lett å fikse bare man tar det av og legger det på skrustikken...

Hengslene er nok disse:
316502.jpg
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316502/

H
Ja, det er bra å ha noe å lukke mot.
Men som den klarøyde ser virker døren å sitte litt skjevt.
Det er fordi når den har stått åpen, og blåst opp mot vindskiven, har det øvre hengslet bøyd seg litt.
Lett å utbedre bare man tar det av og legger det på skrustikken...

Hengslene er nok disse:
[bild]
[lenke]
man kan også ha en skjevstrå, men er litt overkurs for en luke som ikke åpnes ofte

• Liker
Le Si
  • Laddar…
henke_benke skrev:
man kan även ha en snesträva men är lite överkurs åt en lucka som inte öppnas ofta
Ja det er naturligvis det beste, men i mitt enkle tilfelle er alle plankene limt ved de vertikale "reglene",
så det er veldig stabilt uansett.

• Liker
1
  • Laddar…
Lagde en utvendig loftluke. Ser ut til å fungere utmerket. Malingen etterlater vel noe å ønske, og skal utbedres ved anledning, men står ikke øverst på prioriteringslisten... Maler man hengslene i samme farge som fasaden, så synes de ikke så mye.

Det som er helt avgjørende for konstruksjonen er som allerede delvis nevnt - sitter luka i den rådende vindretningen eller ikke? Hvis det er vanlig med slagregn må konstruksjonen tåle det, dvs ikke slippe inn vann på loftet. Husk også at vinden presser vann inn overalt hvis luka sitter på vindsiden av huset. Denne luka sitter riktignok i nordvest, men relativt beskyttet av kastanjen. Utvendig vindsluke malt i samme farge som fasaden, med to stiger lent mot veggen. Grener fra et kastanjetre strekker seg over bildet.

Jeg har en annen slik loftdør som sitter ubeskyttet i sørvest, og der har jeg vært nødt til å sette blikk både over og under døren, samt stifte på bygningsplast på innsiden som går helt ut til dørkarmen og festes der, + en dekk/list over skjøten mellom dør og fasade på "åpningssiden" (ikke hengselssiden) + en tetningslist under dekklisten da verken den eller fasadeplanken er helt rette. (Ok, maling trenger kanskje å friskes opp her også...) Rød utvendig vindsluke på et værbitt trepanel, med synlige hengsler og avskallet maling.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Lagde også en åpning i sommer/høst, men jeg felte inn blekk både i over- og underkant for å lede bort vann!

• Gavlvegg med trepanel, en ny installert luker, stige og stillas for tilgang, og blå himmel i bakgrunnen.
  • Liker
Nickebergqvist og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar! Luken vil sitte på nordsiden. Skal prøve å få til noen plåtbleck for å styre unna vannet..

Jeg har et lignende bygg foran meg i mønet av boden min. Svigerfaren insisterer på at hengslene skal sitte ovenfor mens jeg vil ha de på venstre, men han blir nærmest sint og sier bestemt at de skal sitte ovenfor når det kommer på tale. Det er jo min bod, så jeg bestemmer, men wifeyn stoler blindt på pappas ord..

Finnes det noen fordel med å ha hengsler ovenfor? Jeg har fortsatt ingen anelse om hvordan han planlegger å holde luken åpen med hengsler ovenfor.

RoTe
Høres jo veldig merkelig ut med en luke som henger i overkanten.

• Liker
Aser og 2 andre
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Låter jo kjemperart med en luke som henger i overkanten.
Eller hva?? På deres eget hus henger den i overkanten og jeg blir redd hver gang jeg ser mannen sette opp en regel for å holde luken oppe. Den er tung som faen med, sikkert 50x100cm.

Jeg har en stor luke/dør på garasjeveggen som peker mot sørvest. Altså den siden der overlegen mest slagregn pøser på hvert år. Den døren har vanlig fasadepanel med delvis store sprekker mellom plankene. Fra starten av heller ingen plåtbleck verken over eller under. Når jeg for noen år siden begynte å tenke på å isolere rommet og bruke det som lager, så jeg at gulvplankene innenfor døren var litt slitte og misfarget av vannlekkasje. Rommet har tidligere blitt brukt som høyloft. Jeg monterte midlertidig byggplast på innsiden av døren for å tette sprekkene uten at døren ble tyngre enn hva den allerede er. Deretter ble det spikret opp en plåtbleck på oversiden av døren og en på undersiden som leder ut vann fra fasaden. Etter det er det tett. Jeg la også på et lag rå linolje på gulvplankene innenfor døren på det området som var misfarget. Det er nå klart mørkere enn resten av gulvet, men så pleier det å bli av rå linolje. Det mørkner og kan bli misfarget og noen ganger få muggflekker også. Her er det jevnt mørkt, så jeg tror at det bare er misfarging. Uansett har jeg ikke sett noen spor av vannlekkasje siden da.

Så, min konklusjon er at om en stor luke/dør (ca. 0,8 x 1,9 m), selvfølgelig hengslet i siden, utsatt for hyppig voldsomt slagregn og snø/våtsnø klarer å holde ute vann med disse tiltakene, så klarer alle loftsluker bygd/tettet/vannsikret på samme måte det. Uansett hvilken himmelretning eller sted i landet.

Kan tillegge at døren er skrudd på plass med lange bøndeskruer. Dette for å være sikker på at døren alltid er stengt og ikke blåser opp i noen storm. Dessuten gjør det at det ikke finnes noen glippe på åpningssiden som lukking med haspe gir. (Om man ikke som vi bor på en gammel gård, går det fint å bruke litt penere/diskret skruer :), men rimelig store skiver anbefales isf for stormsikring.)

Edit: Presisering: skruene fungerer som lås på låssiden. Døren er hengslet i kraftige hengsler.

Står overfor en åpning her også nå.

Har ikke bestemt hvordan jeg skal gjøre det ennå, men vil ha den så usynlig som mulig.

Tenker en slags lister rundt om i 22x70, men på hengselsiden kan jeg jo ikke ha lister...

En uferdig vegg med en åpning og stige, potensielt for installasjon av en usynlig luke. Veggdekorasjonen i 22x70 er planlagt, men hinder på gangjernssiden.

RoTe
Skal du ha den usynlig skal du IKKE ha fôr. Du lager luken nøyaktig som panelet på resten av veggen.

• Liker
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.