Du kan ”armera” med passende helgjengede konstruksjonsskruer.
Det pleier å finnes gratis dimensjoneringsprogram på leverandørens nettside. Ex Heco Tyskland, fischer.
Vekker liv i denne tråden siden jeg er inne på å lage en lignende konstruksjon med utsparringer i limtrebjelker. Dette for å slippe bjelkesko og få til en elegant regelkonstruksjon til en loftkonstruksjon innendørs.
Det var ingen som svarte på kommentaren ovenfor. Burde man ikke kunne bevare det meste av bæreevnen ved å skruskrå (”armera”) omtrent slik?
Bæreevnen av en bjelke bestemmes hovedsakelig av tverrsnittet i midten, mye mindre ved opplegget.
Du må imidlertid passe på at bjelken ikke deler seg ved utsparingens hjørner. Sett noen vertikale treskruer ovenfra der.
Problemet med den der konstruksjonen er at om man har store laster nær veggen kan skjærfastheten bli kritisk. Det betyr i klartekst at bjelken sprekker fra bunnen på hakket. Jeg tror ikke det blir kritisk i ditt tilfelle men man trenger å kjenne til risikoen.
Om du har dimensjonert gulvbjelken korrekt for nedbøyning, pleier skjærkraften ikke å bli et problem ved mindre utstikk. Men jeg ville ikke tatt sjansen uten å regne på at det holder for skjærkraften.
Hvordan er det med bærelinjen, gjør du utskjæringene direkte over en stolpe? Ellers kan du få problemer der hvis det er mellom to stolper.
Skru ikke. Bruk spiker. Skruer har dårlig skjærfasthet.
Problemet med den der konstruksjonen er at om man har store laster nær veggen kan skjærfastheten bli kritisk. Det betyr i klartekst at bjelken sprekker fra bunnen på hakket. Jeg tror ikke det blir kritisk i ditt tilfelle men man trenger å kjenne til risikoen.
Ok. Takk for tips. Det er vel den risikoen som allerede har blitt tatt opp høyere opp i tråden og som jeg oppfatter at man delvis kan avhjelpe gjennom "armeringen".
Om du har dimensjonert gulvbjelken korrekt for nedbøyning så pleier skjærkraften ikke bli et problem ved mindre utstikk. Men jeg ville ikke gamble uten å beregne om det holder for skjærkraften.
Hvordan er det med bæringen, gjør du utskjæringene rett over en stolpe? Ellers kan du få problemer der hvis det er mellom to stolper.
Det er som sagt snakk om en hems som skal bygges i et rom med ca 5,5 meter i takhøyde (tenk et ekstra etasjeplan). To av veggene er betong og den tredje er gips med kryssfiner bak.
Størrelsen på hemsen kommer til å bli ca 3,90x3,75 m, hvor bjelkene vil være frittstående ca 3,75 m. Ifølge Treveilederens kalkyleprogram bør 56x225 mm limtre i cc 60 være tilstrekkelig for å oppnå tilstrekkelig bæreevne, i hvert fall uten utskjæring.
Tanken er å feste bæringen direkte i veggen. Nedbøyning bør da ikke være noe problem.
I motsetning til trådstarteren kunne jeg selvfølgelig flytte ned bæringen for å unngå utskjæring. Men jeg tenker at utskjæring blir en litt mer elegant løsning. 🙂
Edit: Og ja, det smarteste er selvfølgelig å regne på det. Men det føles vanskelig å gjøre på en pålitelig måte hvis man ikke jobber med styrkeberegning. Så spørsmålet blir vel mer hvor store risikoer man tar på et mer overordnet plan og om det finnes standardløsninger for å avhjelpe disse risikoene.
Jeg ville fraråde fra å gjennomføre dette uttaket hvis du ikke kan beregne det.
Du vil trolig redusere kapasiteten betydelig. Se "Dimensjonering av tre konstruksjoner - Del 2" kapittel 8.3 hvis du har lyst til å fordype deg mer i dette. Den finnes gratis å laste ned.
Skru ikke. Spik. Skruer har dårlig skjærholdfasthet.
Problemet med den der konstruksjonen er at om man har store laster nær veggen kan skjærholdfastheten bli kritisk. Det betyr i klartekst at bjelken sprekker fra bunnen på hakket. Jeg tror ikke det blir kritisk i ditt tilfelle men man trenger å kjenne til risikoen.
Det er derfor man skruskrår så det blir uttrekningslast i stedet for skjærlast.
Bæreevnen til en bjelke bestemmes hovedsakelig av tverrsnittet i midten, mye mindre ved opplaget.
[bilde]
Du får imidlertid sørge for at bjelken ikke deler seg ved uttakets hjørner. Sett noen vertikale treskruer ovenfra der.
Men nå er det jo ikke bæreevnen på midten det handler om. Det handler om opplaget. Der kan du ikke sammenligne vanlig konstruksjonsvirke med stål.
Hvis man skal lage et slikt uttak, må hele opplaget forsterkes med stål. Ellers risikerer du at regelen sprekker, knekker ved uttaket, eller knuses/moses i opplaget.