Jeg prøver å sette sammen et altantak med målene 2x7m og lurer litt på hvor store utskjæringer jeg kan gjøre i enden av takbjelken, altså den bjelken som skal gå mellom bærbjelkene.
Formålet med det øvre utskjæringen (1 og 2) er takavvanningen. Jeg trenger å få til en takrenne eller tilsvarende på innsiden av bærbjelken.
Det nedre utskjæringen (3 og 4) er for å få til opphenget av takbjelken. Jeg tenker at jeg skruelim en list i bærbjelken og så skjærer jeg ut takbjelken.
Spørsmålet er hvor store utskjæringer jeg kan gjøre uten å påvirke nedbøyningen på bjelken?
Finnes det andre overveielser enn nedbøyningen som jeg glemmer?
På spennvidden 2 meter har jeg brukt beregningsprogram som sier at 45x120 c30 skulle fungere. Dog trenger jeg trolig å gå opp til minst 170 for å få til rimelige utskjæringer.
Spontant tenker jeg at det nedre utskjæringen skulle trenge å være minst 45x45 og over utskjæringen for takavvanningen skulle nok trenge å være 70x70.
Skulle utskjæringene øke nedbøyningen med tilsvarende skulle jeg jo trenge en takbjelken som er c30 omkring 235 cm (70+120+45) min forhåpning er dog at utskjæringene ikke påvirker så mye som 100 prosent av utskjæringens dimensjon.