M Markus P skrev:
Ok, da tester vi en ny variant. Snåleste bygg kan vi nok være enige om at Violina tok prisen for, altså med bare lastepaller, men rent praktisk er det jo knapt gjennomførbart, særlig som jeg ikke kommer til med bil ved dette bygget. Vanskelig også på ujevnt underlag. Så den varianten blir det ikke.

Jeg har tatt til meg kritikken og lagt til et kryss, og også endret konstruksjonen litt. Denne er enklere å bygge da den ikke er avhengig av cc-målet på veggstenderne. Tror vi begynner å nærme oss den beste lastepallsløsningen med hensyn til faktorene stabilitet, økonomi og byggbarhet.

Fortsatt skeptisk?

Jeg ville da ikke nølt med å gå på den, tror dette kommer til å bli stabilt så inn i granskauen, men på den andre siden har jeg aldri en gang bekymret meg med å bygge et stillas før, så dette er jo luksus uansett ;). Nå er man jo dog ikke 20 år lenger så utfordringen med å klatre rundt som en ape blant takstoler og provisorisk oppsatte trappetrinn frister ikke like mye som før.
På denne konstruksjonen er bomlaget feil vei, kun tre tynne bord i pallen som tar opp hele lasten. Du må snu pallene 90gr istedenfor.

• Liker
Markus P og 1 annen
  • Laddar…
H HerrP skrev:
[lenke]. Kanskje de kan gi deg flere tips på løsninger?
Hm.....
Fikk denne feilen på linken din "Error code: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN"

Sittställning
M MrMagic skrev:
På denna konstruksjon er bjelkelaget feil vei, kun tre tynne bord i pallen som tar opp hele lasten. Du må snu pallene 90gr i stedet.
Akkurat min tanke, det blir bare en masse ekstra mtrl som ikke bidrar til konstruksjonen

Hei! Jeg synes det er kult at du tenker litt utenfor boksen. Jeg er litt som deg at er det bare for eget bruk og jeg kan stå og dra og slite i den uten at den rører seg så er jeg ok med det. Skal det opp noen større laster, paller med takstein eller lignende eller yrkesfolk/venner, så er jeg betydelig mer skeptisk da du står som ansvarlig. Det er min mening men ingenting som påvirker fysikken bak det hele, kun at jeg ville føle skyld om noe skjer.

Nå til det morsomme i spørsmålet. Hvordan kan det bli bedre stabilt!
1. Som tidligere nevnt. Så lange skråstiver som mulig. Ut fra ditt tilfelle tror jeg det er vanskelig å finne som går hele veien men jo lenger ut i hjørnene du får det jo bedre.
Tegning av et stillas med diagonale støttestag, treplanker, og fargerike rammer; understreker stabilitet og sikkerhet i konstruksjonen.
2. Som forrige skribent nevnte så er pallene sterke på lengden fordi at hver "ski" blir litt som en bjelke. For å løse det hadde jeg nok hatt en stående regel i midten av hver pall og ikke barepå de to ytterste ski. Alternativet er at du gjør hele litt dypere og stopper inn pallene på tvers. På den måten får du bra styrke i pallen (forutsatt som du skriver at pallene er bra kvalitet). Å tenke på også er at man legger pallene så kraften ikke havner på de bærende bjelkene mellom "klossene" i "skiene".
Diagram av en EUR-pall med måttangivelser och röda pilar som pekar på specifika delar av konstruktionen, inklusive stöd och lastytor.
3. Beskyttelse så man ikke glir. Min erfaring er at lastpaller som blir våte kan bli skikkelig glatte. For eksempel stiller du en platting på innsiden av stolpene som går hele veien. Alternativt så skrur du en regel på både inn- og utside av pallenes overside så du får glidebeskyttelse på begge sider som dessuten gir deg et lag til for å holde sammen pallene på en bra måte som lett kan skrus av etterpå. Bygningsstruktur med trepaller, skråstivere og rekkverk, brukt som stillas i et byggeprosjekt. Strukturen står på en flat overflate. Byggmodell av et stillas med trelisser i forskjellige farger. Stillaset har diagonale forsterkninger og står på en betongplatt.
Det er hva jeg kan komme på her på morgenen under frokosten iallfall. Og igjen. Har du spill så monter alt du kan finne på diagonalen så får du en kraftig fin stillas. Trekanter er guds gave for stabile konstruksjoner.

• Liker
H_kan@88 og 3 andre
  • Laddar…
Jeg gjorde slik da vi bygde. Fungerte kanon, hadde tre stykker.

• Byggeri med hjemmelaget stillas foran et grått hus med store vinduer, sett i solskinn.
  • Liker
Dortmunder DAB og 4 andre
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Vet ikke, burde de det? Føles som at det burde være det samme. Er en seksjon vridstiv så burde hele siden bli det.
Helst en avstivning over hele siden, alternativt en i hvert rom på langsiden. Som jeg ser det har du akkurat nå bygget et korthus.

• Liker
hanson#16
  • Laddar…
Lagde en stang som er festet i huset. Veldig stabil! Hvorfor utstyrer man ikke huset med fester fra starten?

• En hjemmelaget trestilling festet til et hus med en stige som står ved siden av.
  • Liker
  • Sint
Bo Rås og 3 andre
  • Laddar…
K
Jeg hadde ikke vært bekymret for at pallen ikke fikk støtte i midten. Men på den annen side koster det ikke mye å sette en regel der med..

• Liker
gs242
  • Laddar…
Kjør med 45mm virke i stedet for pallene.
Skru med 6x90 skruer.
Indre stolpen kan skrus i takstolen.
Målbilde se innlegg #65

Ut og bygg i stedet for å sitte på et forum og gruble.

//AA

M Markus P skrev:
Smart! Blir jo en gal mengde paller å slepe dit dog, men man skulle jo kunne sette paller stående på kortsiden som mellomlager, det hadde kunnet funke =)
Om man har en snill nabo med laster og pallgafler så er det gjort på en time. :-)

Jeg jobber som stillasbygger og blir skrekkslagen når jeg ser enkelte av konstruksjonene her. Jeg ville satset på å leie et ordentlig stillas, det er dumt å spare på sikkerheten. Vi hadde tatt ca 700kr i grunnavgift og deretter ca 70kr/dag for det stillaset.

• Liker
twoody og 4 andre
  • Laddar…
Det eneste opprinnelsesforslaget gjør er å erstatte gangplanken med lastpaller og introdusere en skrudd skjøt ved hver stolpe og som dessuten er litt vrien å få til på en "kvalitetssikret" måte.
Jeg tror jeg velger de tradisjonelle gangplankene.

• Liker
Christer165
  • Laddar…
Scaffoldingsstruktur bygget på en gul, to-etasjes hus med rødt tak, bruker treverk i ulike mål med krysstag for stabilitet.
Jeg har bygget med lekter og planker.
Stående 45x90, understøtte 45x70, gangplanker 45x220, så en del 22x95 som kryss og rekkverk. Vognbolt mellom lekter, kryss og rekkverk, gangplanker skrudd. Det vises ikke så godt på bildet, men det er kryssstag i alle tre plan. Lengste lekten er 5,10 m, høyeste gangplanke på ca 4,20. De to midterste innerste stolpene er skrudd i veggen også.

Jeg boret hull hver meter i lektene og plankene, samt med 283 cm avstand i kryssene, så det er lett å bygge om stillaset til annen størrelse/høyde/bredde og få alle deler til å passe.

Jeg forfekter kryssstag i alle plan. Det gjør stillaset skikkelig stabilt.

• Liker
Bo Rås og 2 andre
  • Laddar…
nino nino skrev:
Problemet er vel at ikke alle har 100' (om man trenger modell stor) til et stillas når man samtidig skal bygge/renovere.
Men selvfølgelig kan man få sin "leie" gratis ved å gjøre slik
Ikke trenger det å koste så mye nei. Mitt stillas var 170 m2 og kostet 17.000:- jeg solgte det for 19.000:- etter å ha hatt det i et år.

• Liker
nino
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Det er dessuten ikke helt enkelt eller risikofritt å bygge en haki-stilling eller tilsvarende på egen hånd.
HAKI er lettbygde selv på egen hånd. Kjøpte en brukt billig for mange år siden og solgte den for samme sum for 2 år siden. Det er godt om dem på markedet. Brukte paller litt på et bygg, men det var for knotete og tok for mye tid. Så ville jeg være sikker når vi belastet med murblokker og maskiner. Ikke svar på ditt spørsmål, men tips om å komme billig unna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.