Jeg har et litt merkelig "kjellerrom" som er i hjørnet av huset. Det går ned litt over 1,20 m under resten av husfundamentet som er en krypkjeller. Det har vært et igjenbygd rom omtrent like høyt under taket i rommet slik at det er samme takhøyde der som i andre rom.
Jeg holder på å rive det igjenbygde rommet i taket og skal åpne opp en av veggene mot rommet og vil lage et gulvbjelkelag i samme høyde som gulvet i tilstøtende rom. Det gjør at jeg under det gulvet får et kjellerrom som er kanskje 5 kvm med rundt 1,20 i "takhøyde". Planen er muligens å lage en luke i gulvet og få til noen form for mat-/vinkjeller.
Spørsmål én er hvordan jeg skal utforme bjelkelaget på smartest måte. Det er vegger av lettbetongblokker rundt kjelleren. Jeg skulle gjerne hatt en uorganisk løsning, finnes det stålbjelker for dette formålet?
Jeg skal grave opp og drenere og isolere utvendig mot sommeren. Det er ikke umulig at jeg borer opp gulvet i kjelleren og isolerer det også. Spørsmål to er om jeg bør sette avtrekk i kjelleren?