2.530 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
Utfordringen: Hvordan bygge baderom i kjeller utenpå lettbetongvegg?
Har utallige tråder om mitt kjellerbad som har innervegger av siporex lettbetongelement. Har hele tiden fått høre fra håndverkere som har forsøkt å gi tilbud at det er perfekte forhold da alt er betong: gulvet er betongplate, veggene og taket er lettbetong.
Nå har jeg fått høre bekymrede kommentarer om at lettbetongen suger til seg og beholder vann, selv om den konstruksjonsmessig er ufølsom så magasinerer den tydeligvis vann.
Noen snakket om å lime våtromsplater type Jackon utenpå før man flislegger eller hva man nå velger. Da tenker jeg at man tetter og dermed ikke kan lufte ut innkommende fuktighet utenfra jorden som omgir kjelleren?
Hva sier den samlede erfaringen her om dette? Det bygges vel mange lettbetonghus i dag, dog er de jo ikke uisolerte som mitt hus selvsagt. Men jeg tenker om nybygde hus med lettbetongvegger som er pusset så suger vel både pusset og lettbetongen til seg fukten??
Høyst forvirrende.
Nå har jeg fått høre bekymrede kommentarer om at lettbetongen suger til seg og beholder vann, selv om den konstruksjonsmessig er ufølsom så magasinerer den tydeligvis vann.
Noen snakket om å lime våtromsplater type Jackon utenpå før man flislegger eller hva man nå velger. Da tenker jeg at man tetter og dermed ikke kan lufte ut innkommende fuktighet utenfra jorden som omgir kjelleren?
Hva sier den samlede erfaringen her om dette? Det bygges vel mange lettbetonghus i dag, dog er de jo ikke uisolerte som mitt hus selvsagt. Men jeg tenker om nybygde hus med lettbetongvegger som er pusset så suger vel både pusset og lettbetongen til seg fukten??
Høyst forvirrende.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 497 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.497 innlegg
Lettbetong er fukttålig men ikke vanntålig, et eksempel er lettbetongtak som har kollapset på grunn av omfattende lekkasje. Et tykt lag puss gjør en god jobb med å beskytte lettbetongvegger, men det er ikke det samme som i en dusj.
Nå vet jeg jo veldig lite om akkurat din kjeller, men om jeg tenker på min kjeller som er murt med lettblokk eller hva det nå heter som uansett er ganske liknende, så tenker jeg at tettesjikt er en absolutt nødvendighet i alle fall i dusjen. I stedet for isolasjon burde man vel kunne pusse/sparkle veggene rette før tettesjiktet?
Nå vet jeg jo veldig lite om akkurat din kjeller, men om jeg tenker på min kjeller som er murt med lettblokk eller hva det nå heter som uansett er ganske liknende, så tenker jeg at tettesjikt er en absolutt nødvendighet i alle fall i dusjen. I stedet for isolasjon burde man vel kunne pusse/sparkle veggene rette før tettesjiktet?
Så direkte vann på overflaten tåler ikke lettbetongen, men derimot "indirekte" fukt er ok? Synes ikke jeg så dette i noen produktbrosjyre for lettbetong, men det kan stemme at det er slik. Jeg vil gjerne tro deg, men har du et sted du kan peke på at dette sies? (Jeg vil unngå å ta sjanserRickard. skrev:
Lettbetong er fukttolerant men ikke vanntolerant, et eksempel er lettbetongtak som har kollapset på grunn av omfattende lekkasje. Et tykt lag med puss gjør en god jobb med å beskytte lettbetongvegger, men det er ikke det samme som i en dusj.
Nå vet jeg jo veldig lite om akkurat din kjeller, men hvis jeg tenker min kjeller som er murt med lettblokk eller hva det nå heter som uansett er ganske likt, så tenker jeg at tettesjikt er en absolutt nødvendighet, i alle fall i dusjen. I stedet for isolasjon burde man vel kunne pusse/sparkle veggene rette før tettesjiktet?
Tettesjikt er en forutsetning i dusjen/våtsone 1. Tettesjiktprodusenter sier imidlertid at man ikke skal ha tettesjikt utenfor dusjen hvis det er tilsigende fukt der. Jeg har en vegg i vanlig betong, en vegg uisolert, og to vegger er isolerte eller innervegger.
Jeg kunne kanskje bruke de rullbare tettesjiktene som da er diffusjonsåpne der, men spørsmålet er hvordan det fungerer for lettbetongen? Beskytter det den godt nok fra å bli fuktig da?
Jeg har ikke plass til å pusse veggen, men tenkte å sparkle. Er sparkelen nok som beskyttelse for lettbetongen da?
I ekstreme tilfeller kan jeg også rive den veggen som er uisolert lettbetong og erstatte den med for eksempel Leca.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 604 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.604 innlegg
Når bakken under grunnmuren er våt, vil fukt bli sugd opp i betongplaten og deretter opp i (lett)betongvegger som står på betongplaten, slik at inner- og yttervegger i kjelleren er laget for å tåle fukt. Det er jo bare hvis man legger inn organiske materialer på kjellerveggene at det blir fuktsensitivt (og uegnet).
Det er forskjell på at veggene/platen ofte blir våte kontra at de utsettes for et fuktig miljø og enkelte våte anledninger som ved rengjøring. Det er jo derfor man ifølge bransjereglene bare skal ha tettesjikt i dusjområdet når det gjelder en kjeller med tilsigende fukt.
Det er forskjell på at veggene/platen ofte blir våte kontra at de utsettes for et fuktig miljø og enkelte våte anledninger som ved rengjøring. Det er jo derfor man ifølge bransjereglene bare skal ha tettesjikt i dusjområdet når det gjelder en kjeller med tilsigende fukt.
Beste svar
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 497 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.497 innlegg
For å tydeliggjøre litt, lettbetong er ikke sukker og smelter ikke av vannsprut, men det liker ikke å bli gjennomvått gang på gang.
Jeg har ingen brosjyrekunnskap, kun erfaring med mange vannskadede lb-hus, og det er generelt et ganske bestandig materiale, men det er heller ikke betong.
Bortsett fra i dusjen hvor det blir skikkelig vått hver gang, ville jeg ikke vært bekymret for lettbetongen, men en form for puss trengs vel for lufttettheten (isolasjonsverdien), eller slipper man det med siporex
?
Jeg har ingen brosjyrekunnskap, kun erfaring med mange vannskadede lb-hus, og det er generelt et ganske bestandig materiale, men det er heller ikke betong.
Bortsett fra i dusjen hvor det blir skikkelig vått hver gang, ville jeg ikke vært bekymret for lettbetongen, men en form for puss trengs vel for lufttettheten (isolasjonsverdien), eller slipper man det med siporex
Jeg tenker å tynnsparkle A46 (betongsparkel) for å fylle ut ujevnheter.Rickard. skrev:
For å klargjøre litt, lettbetong er ikke sukker og smelter av vannsprut, men det liker ikke å bli gjennomvått gang på gang.
Jeg har ingen brosjyre-kunnskap, kun erfaring fra mange vannskadede lb-hus, og det er generelt et ganske bestandig materiale, men det er ikke betong heller.
Bortsett fra i dusjen hvor det blir skikkelig vått hver gang, så ville jeg ikke vært bekymret for lettbetongen, men trenger man ikke noe form for puss for lufttettheten (isolerverdien), eller slipper man det med siporex?
Isolerverdien skal lettbetongen stå for, med alle sine luftfylte hulrom, som jeg har forstått det.
Tenker meg at skikkelig ventilasjon (f.eks. fuktstyrt) blir viktig derimot.
Samtidig har dusjrommet klart seg med vevtapeter på lettbetongen utenfor dusjen
Skal ringe Xella og Kiilto i morgen.
Xella (tilsvarende dagens Siporex): Fungerer i våtrom i kjeller med "tilførende fukt", men krever en sementbasert sparkel/puss. Leverandør av sparkel, tettesjikt og fiks har ansvar for riktig vedheft og underlag for fliser/tilsvarende.
Kiilto:
* betongsparkel Kiilto SR DF for å fylle igjen hulrom/porer i lettbetong
* ved tilførende fukt: rullebart tettesjikt kun i våtsone 1.
* vegger med ytterisolering => ingen tilførende fukt = innervegger => vanlig tettesjikt på duk eller intet tettesjikt i det hele tatt avhengig av hvor mye fukt som er tilførende.
For å "måle"/anslå tilførende fukt bruk en avfukter og les av volumet av væske som kondenseres per døgn.
Kiilto:
* betongsparkel Kiilto SR DF for å fylle igjen hulrom/porer i lettbetong
* ved tilførende fukt: rullebart tettesjikt kun i våtsone 1.
* vegger med ytterisolering => ingen tilførende fukt = innervegger => vanlig tettesjikt på duk eller intet tettesjikt i det hele tatt avhengig av hvor mye fukt som er tilførende.
For å "måle"/anslå tilførende fukt bruk en avfukter og les av volumet av væske som kondenseres per døgn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 604 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.604 innlegg
For å komplisere det ytterligere finnes det et tredje alternativ ved tilførende fukt, såkalt diffusjonsåpen tetningssjikt, som altså slipper igjennom fukt men ikke vann.
Har lurt på dette i mitt kjellerbad som har en vegg med tilførende fukt, men som ellers er "isolert".
Høres dumt ut å kun tetningsjikte i "våtsone 1" da jeg ikke vil få ned fukt i det isolerte gulvet.
Har lurt på dette i mitt kjellerbad som har en vegg med tilførende fukt, men som ellers er "isolert".
Høres dumt ut å kun tetningsjikte i "våtsone 1" da jeg ikke vil få ned fukt i det isolerte gulvet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 604 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.604 innlegg
Unntaket for kjellerrom gjelder vel bare når det er uisolert betongplate?C cpalm skrev:For å komplisere det ytterligere, finnes det et tredje alternativ ved tilført fuktighet, såkalt diffusjonsåpent tettesjikt, som altså slipper gjennom fuktighet, men ikke vann.
Har tenkt på dette i kjellerbaderommet mitt som har en vegg med tilført fuktighet, men som ellers er "isolert".
Høres dumt ut å bare tette i "våtsone 1" da jeg ikke vil få ned fuktighet i det isolerte gulvet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 604 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.604 innlegg
Hehe, spørsmålet "hvorfor" passer vel ikke alltid inn i bransjereglene. Det kommer ikke frem hvorfor det er på den ene måten men ikke den andre.C cpalm skrev:
Figur 2 og 3 handler bare om markfukt, teksten i 3.1.1 er vanskelig å tyde når det gjelder ditt tilfelle synes jeg. Kanskje blir det slik:
Når det gjelder diffusjonsåpent står det slik:
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdfDet kan også være mulig å bruke et sementbasert såkalt diffusjons-
åpent membran. Disse produktene er normalt utviklet for bruk i
andre applikasjoner enn boligens våtrom, og oppfyller derfor ikke kravene
for godkjente membransystemer ifølge §6. Bruk av disse produk-
tene i henhold til BBV får kun skje etter at produsenten av produktet
har utstedt prosjektspesifikt godkjenning og anvisning.
https://www.bkr.se/regler-material/regler/branschregler-bbv211
Klikk her for å svare