john68 john68 skrev:
Eller om du har tilgang til truck!
Grannens fölk!
[bilde]
Jeg har ett eller to bilder til men jeg kan legge til at de flyttet trucken nå og da så de skulle nå. Svaiete verre
Om dere synes dette er bemerkelsesverdig så skulle dere sett når de bygget nye lagerhallen.
Ingen seler eller stillaser. Tilsvarende den dere ser på bildet.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jeg mener at prisen totalt blir lavere om man får penger for utmerkede pall og kanskje til og med over til annet enn gangdelen på stillaset. Har selv flere ganger forsøkt å bruke gratis materiale for å gjøre noe billig men det har i sluttenden blitt dyrere enn å kjøpe riktig direkte. Men handler det bare om å nettopp bruke pall så fyll opp hele veien og sikre dem etter hvert med det du har tilgjengelig.

Jeg har jobbet en del på stillaser i henhold til det systemet som trådstarten foreslår. Spikret av hjemmeskåret virke. Totoms planker til resten og bord til skråstagene. Totoms planker å gå på.
Det fungerer bra hvis man ikke sparer på virket.
Man kan bruke rundvirke direkte fra skogen til stolper hvis man vil, så sparer man på planker.

Jeg mener at stillaser skal spikres med blank trådspiker. Skruer er farlige fordi de kan utmatte og briste uten forvarsel når konstruksjonen svaier, og hjemmelagde stillaser svaier alltid litt.

De siste årene har jeg skaffet meg brukte Haki-stillaser litt om gangen. Mest kasserte deler som kan repareres, men som jeg fikk for skrappris. Tanken er at det skal bli mindre trestillaser i fremtiden.

P
john68 john68 skrev:
Jeg har ett eller to bilder til, men jeg kan legge til at de flyttet trucken nå og da så de skulle nå. Svaiete verre
Om dere synes dette er bemerkelsesverdig så skulle dere sett når de bygde nye lagerhallen.
Ingen seler eller stillaser. Tilsvarende den dere ser på bildet.
Svartarbeidere? Ingen vettig person ville stilt seg på en truck uten skikkelig kurv. Motvektstrucker svaiere altfor mye, selv om du har godkjent kurv der 5 meter opp.

• Liker
LMC400
  • Laddar…
På sånne billige byggefirmaer som er populære blant kundene er det helt normalt å stå på rundsiden bakpå gravemaskinskuffen og jobbe 6 meter eller mer over bakken. Jeg bandt et tau rundt midjen og festet det til gravemaskinarmen for å ha noen form for sikkerhet og fikk en totimers utskjelling av plassjefen for det, med trussel om lønnsreduksjon fordi jeg var for feig og ikke jobbet effektivt. Noen uker senere sa jeg opp og begynte på et byggeprosjekt der jeg fikk spikre mine egne trestillaser.

Rkarlsson skrev:
Svartjobbare? Ingen vettig menneske ville ha stilt seg på en truck uten skikkelig kurv. Motvektstrucker svaier altfor mye selv om du har godkjent kurv der 5 meter opp.
Nei da. Men et polsk firma som har jobbet for xxxx siden vi flyttet hit 96. Skattet og klart!

Hallonbåten
Et gammelt trehus med bølgeblikktak, stige lent mot fasaden og en katt på en stolpe ved døren. mitt første bygg - 77, helt ok takfotstilling Men å legge på lastepaller hadde nok vært uansvarlig. Finnes fortsatt om noen vil leie.

• Trefotrammer står stablet mot en slitt vegg i et lager, omgitt av skiutstyr og arbeidslampestativ.
  • Liker
Bo Rås og 1 annen
  • Laddar…
P
john68 john68 skrev:
Nei da. Men et polsk firma som jobbet for xxxx siden vi flyttet hit 96. Skattet å klart!
Ja de var virkelig ingen tariffavtale der. Sjekket en ekstra gang. De har bare stablet 15–16 paller og så spikret "rekkverk"? Så ikke om den høye stabelen var sikret på noe vis.

Rkarlsson skrev:
Ja de var virkelig ingen tariffavtale der. Sjekket en ekstra gang. De har bare stablet 15-16 paller og så spikret "rekkverk"? Så ikke om den høye stabelen var sikret på noe vis.
"Kurven" øverst sitter sammen med stropper rundt om, om jeg husker riktig. Kanskje noen spiker også...

S Sven E-sson skrev:
Gjorde en ställning som är festet i huset. Meget stabil! Hvorfor utstyrer man ikke huset med fester fra starten?
Man utstyrer ikke huset med fester nettopp fordi folk ikke skal bygge den typen stillaser. Du føler at den er "meget stabil" og legger på laster etter hvert som du ikke har beregnet, blir litt uforsiktig og før du rekker å tenke "spare penger" ligger du på bakken og nyter litt refleksjon i påvente av ambulanse.

R rehn skrev:
Hm.....
Fikk denne feilen på din lenke "Error code: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN"
Den protesterer for et dårlig sertifikat.
Du må trykke på "Advanced" under og bekrefte at du vil følge lenken likevel.

Det er en helt sikker gu.se-adresse og leder direkte til PDF-en du vil ha. For den som gikk glipp av det: httpswww.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf er en fullverdig rapport om å bygge en stillas av tre i henhold til gjeldende krav (se rapporten for spesifikasjon av hvilke krav).

Til OP:

Jeg sier som så, bygg gjerne en egen stillas. Hele våre hus er regelkonstruksjoner med skikkelige innfestinger som deretter belastes med flere tonn verdt i takstein og gipsplater og alt hva det blir. Hvorfor skulle da en ordentlig dimensjonert og bygget midlertidig regelkonstruksjon rett ved siden av huset plutselig være livsfarlig?

MEN: jeg sier som andre, dropp lastepallene. Uansett hvordan man går frem blir det kronglete som fy når man skal montere opp/ned dem, og selv om de i teorien er godkjente for 1500kg så vil de aldri være sikrere på stillaset enn sin innfesting.

I rapporten bruker de 45 x 145 som "gulv", og jeg hadde gjort det samme. Pengene du sparer på lastepaller vil ikke føles verdt det når du innser hvor forferdelig slitsomt det var.

I min ublufne ungdom bygde jeg en ytterst midlertidig stillas av bare 45 x 95 regel og 25 x 120 ytterpanel. Panelet forbandt jeg alle tre bordene med hverandre med tverrgående ribber av kassert låspanel. Også støttene var av låspanel og skrudd i ca. 70cm lange biter 45 x 45 regel skikkelig neddrevet i bakken med slegge. Nå var dette bare på 1.5 meters høyde. Men likevel; nesten bare gjenbrukt trelast fra et revet gjerde, bare ankerskruv og 5,4 x 70 tralleskruer. Stød som fjell, litt svikt i panelet bare.

Tenk da at man gjør det ordentlig i henhold til rapporten ovenfor. Gjennomgående C24-klassifisert trelast, alt innfestet med 8 x 70 sekskantskruer med flens.

For øvrig hevder de i rapporten at C24-klassifisert trelast ikke skulle være lett å få tak i i handelen, var det sånn i 2011? Den påstanden høres veldig merkelig ut i dag.

torparavgrund torparavgrund skrev:
MEN: jeg sier som andre, dropp lastepallene. Uansett hvordan man bærer seg åt blir det kronglete som faen når man skal montere opp/ned dem, og selv om de i teorien er godkjente for 1500 kg kommer de aldri til å være tryggere på stillaset enn sitt feste.
Bygde stillaset i dag, synes ikke det var spesielt slitsomt. Å hive opp pallene var uten sammenligning det som gikk raskest, tok omtrent et kvarter. Stabilt som bare det ble det dessuten. Nesten latterlig stabilt. Hadde det ikke vært for at jeg skal ha venner til å hjelpe meg med taket, hadde jeg nøyd meg med en mye enklere konstruksjon.

Total kostnad ble 0 kr da jeg klarte å bygge alt på restmateriale fra dette og tidligere prosjekter ;)

Nå tror jeg du glemte bildene ;)

• Liker
Enolf og 1 annen
  • Laddar…
maah maah skrev:
Nå tror jeg du glemte bildene ;)
Hehe, vet ikke om man tør, stativet blåser vel over ende da av kritikkstormen som følger... ;)

• Haha
Åsa Lund og 1 annen
  • Laddar…
K
M Markus P skrev:
Hehe, vet ikke om man tør, stillingen blåser vel over ende da av kritikkstormen som følger... ;)
Drit i gnålhodene. Bare sure fordi de ikke kan/ikke orker å gjøre så mye selv. Vis oss som er interesserte i stedet.

• Liker
Sittställning og 2 andre
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Skit i gnålspikene. Bare sure fordi de kan/ikke orker å gjøre så mye selv. Vis oss som er interesserte i stedet
Skal prøve å huske å ta noen bilder i morgen (y)

• Liker
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.