Holder som best på med et lite husbygg hjemme, og nå når det er tid for takarbeid så skal det bygges byggstillasje. Det vanlige er jo å leie en stillasje, men nå når det har vært så dårlig vær så har man jo hatt tid til å fundere litt, og da slo det meg tanken at det burde gå å bygge en selv. Noen som har testet?
Fordelene med å bygge en selv er, som jeg ser det, følgende:
- Kostnaden blir kanskje lik, men alt materialet kan gjenbrukes.
- En god måte å bruke avkapp fra byggeplassen
- Alltid gøy å bygge eget! =)
Jeg har i prinsippet ubegrenset tilgang på lastepaller så jeg tenkte at jeg skulle forsøke å bruke dem for å få ned kostnaden litt. Jeg tenker meg noe sånt her (se vedlagt bilde). Jeg har spart på materialene så mye jeg har våget, utfordringen er jo at det skal bli så billig som mulig! =). Materialene i bildet er følgende:
Om man går etter byggmax priser så lander prisen på ca 1050kr om man kjøper alt materialet nytt. I virkeligheten bruker man jo selvfølgelig så mye avkapp man har først. Den tverrgående terrassebordet kan man jo for eksempel bytte ut mot det langsgående materialet i en lastepal, så slipper man den kostnaden, bare å demontere noen lastepaller.
Noen som kan komme på en bedre løsning for veggpartiet i eksemplet? Og kanskje viktigst av alt, hadde dere våget å gå på denne byggstillasjen?!
Stillaset hadde kanskje ikke hatt vondt av en diagonalstag i forkant, men spørsmålet er om det TRENGER det? Det er jo vridstiv i bakkant, og lastepallene kommer jo til å bli skrudd fast, så de vil jo gi et betydelig bidrag også til forkant.
Det er jo ikke meningen at det skal føles som man spikrer mot stumt underlag hvis man skulle ønske å slå inn en spiker på et vilkårlig sted. Målet er billigst, men så klart uten risiko for at den gir etter.
Testet for øvrig bæreevnen til en lastepall i dag som kun hvilte på bjelker ved kortsidene, som på bildet. Vi var to menn som hoppet på midten og man kunne nesten ikke føle svikten. Positivt overrasket!
Det er vel ingen problemer med å bygge en pålitelig stilling av restvirke og lastpaller. Problemene kommer vel med det uforutsette eller slurv. Skråskruer som har bommet lastpallen slik at den ikke sitter fast. Skader på lastpallen som man ikke oppdager i tide. Er du nøye når du bygger ser jeg ikke noe stort problem.
Om du nå har så mye lastpaller, hvorfor ikke bare stable dem og forbinde med noe resttreverk?
Billigere enn det kan det vel ikke bli?
Stablede eu-paller er vinglete i høyden. Laster mange paller, men jeg ville aldri ha stått oppe på 15 paller og jobbet fordi det blir for vinglete.
For øvrig er maksvekt på en eu-pall 1500 kg, så de tåler jo relativt mye. Men å bygge stillas hadde jeg personlig aldri gjort.
Jeg har nylig bygd et stillas til mitt bygge. Jeg har ikke oversikt over kostnaden, men det spiller egentlig mindre rolle i mitt tilfelle, siden alt treverk brukes til innervegger m.m
Kjørte 45x95 rett av med OSB å gå på. Diverse lekter og råspont som tverrvang og lekter.
Ble veldig stabilt og kunne flyttes på en time for to mann.
Har bygd hvor mye stillas som helst av treverk, raskt og enkelt. Grunnen er 3 stk gode stillasplanker, så har det bare vært spillvirke og 4" spiker. Man slår ikke i spikerne helt, så de er lette å dra ut igjen. Noen paller har jeg aldri brukt, høres tungt og kronglete ut. Plankene flytter man rundt enkelt etter behov. Som tidligere sagt, et kryss er krav, gjør stillaset stabilt som granitt. I Asia bygger man stillas rundt skyskrapere av bambus og våte tau, som krymper når de tørker. Lånte Hakistillas av naboen når jeg skulle male, den var bare tung, klumpete og tidkrevende sammenlignet med stillas av treverk.
Ok, da prøver vi en ny variant. Det mest sparsommelige bygget kan vi nok være enige om at Violina tok prisen for, altså med bare lastepaller, men rent praktisk er det jo knapt gjennomførbart, særlig siden jeg ikke kommer til med bil ved dette bygget. Vanskelig også på ujevnt underlag. Så den varianten blir det ikke.
Jeg har tatt til meg kritikken og lagt til et kryss, og også endret konstruksjonen en smule. Denne er enklere å bygge da den ikke er avhengig av cc-målet på veggskinnene. Tror vi begynner å nærme oss den beste lastepall-løsningen med hensyn til faktorer som stabilitet, økonomi og byggevennlighet.
Hep skrev:
Spontant svar på siste spørsmålet: Nei.
Fortsatt skeptisk?
Jeg ville da ikke nøle med å gå på den, tror dette vil bli stabilt så det holder, men på den annen side har jeg aldri en gang brydd meg om å bygge et stillas før, så dette er jo luksus uansett . Nå er man jo ikke 20 år lenger, så utfordringen med å klatre rundt som en ape blant takstoler og provisorisk oppsatte trapper frister ikke like mye som før.
jeg vet ikke helt hva og om jeg har noen mening om saken, det eneste jeg spontant vil fremføre er at ordet "snål" i mitt vokabular er et ord med negativ klang.
Sterkt negativ.
jeg vet ikke helt hva og om jeg har noen mening om spørsmålet, det eneste jeg spontant vil fremføre er at ordet “gjerrig” i mitt vokabular er et ord med negativ klang.
Sterkt negativ.
Si økonomisk da. Tror ikke noen vil bruke mer penger enn nødvendig på et stillas som tross alt bare er en midlertidig konstruksjon. Målet kan vel omformuleres som at jeg er ute etter en måte å konstruere et billig, lettbygd og stabilt byggstillas med hjelp av lastpaller, både for min egen del og som hjelp til andre som går med de samme tankene.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.