Vi har en uteplass på toppen av en kjellergarasje. Gulvet er en betongplate. Det er ingen lekkasje i dag, og det blir ikke stående vann. Hellingen er 1cm/m. Jeg vil bygge terrasse over, og da er spørsmålet om det er klokt å legge en form for tetningssjikt først. I så fall, hva? Overflaten har fått en del skader, se bilde. Bør jeg sparkle dem før jeg gjør noe annet? Tips om produkt for det?
Noe som hindrer regn og snø fra å legge seg på betongen er bra. Tenk bare på at det er bra om betongen får puste, å sette et tettsjikt rett på betongen kan få litt plagsomme følger fuktmessig innover i garasjen med tanke på eventuell fukt som kondenserer i konstruksjonen da den ikke kan tørke ut. Tenk kjellervegg typ.. Sparkle skader er alltid bra da skader leder ned vann som fryser og sprenger løs biter, til slutt begynner armeringen å ruste og det ser kjedelig ut. Tenk også på å absolutt ikke bore i konstruksjonen for det leder inn fukt.
Takk for svar!
En løsning med f.eks. plåt mellom stenderne kanskje ville vært bra da? Tror at jeg har lest om noe slikt system her på forumet.
Kan jeg forresten bare legge stenderne direkte på betongen? Eller skal jeg legge noe imellom?
Finnes det tips på passende sparkel for å reparere skadene med?
Tenk vanlig takplater som dekker hele uteplassen. Sånn plate som er kantete korrugert. Velg en trykkimpregnert regel som er passe tykk så den på høykant får plass i åsene. Hvis jeg har tenkt og "målt" riktig så burde åsene på en vanlig takplate være ca 40 mm brede? Kløv reglene på langs så du får to lange kiler av hver. Eller rett, den eksisterende hellingen kanskje er nok...? I så fall trenger du ikke engang kløyve noen regel, kjøp en form for lekter i så fall...
Uansett, legg den ene delen av reglene - eller en lekt - løst på ditt reparerte garasjetak med passende avstand imellom, legg deretter på platen og juster reglene/lekten så platen ligger med sine takåsene på reglene. Legg så del to av reglene - eller en lekt til - oppå takplaten, over de nedre reglene/lekten. Skru gjennom øvre regelen/lekten, gjennom takplaten og ned i den nedre regelen/lekten. Pass på at takplatens daler ikke ligger mot betongen. (Dette avhenger selvfølgelig av tykkelsen på den nedre regelen/lekten. Legg så terrassebord oppå reglene. Vil du forankre hele herligheten så lager du reglene så lange at de stikker ut passende lengde utenfor garasjetaket og så lager du et gjerde med 45x70 eller 45x95 stående stolper som dels festes i de utskytende liggende reglene og dels enten skrues fast i garasjeveggen eller (om du ikke vil bore hull der) forankres i bakken med jordspyd.
Kan det fungere tro? Du burde nå ha et regnbeskyttet og ventilert garasjetak og et pent terrassegulv å sitte og nyte på.
Det høres fornuftig ut. Kommer nok til å gå for det. Må bare måle litt for å sikre at hele konstruksjonen får plass under døren.
Hvis jeg har sett riktig så har takplate av type tp20 åser på 35mm bredde. Da burde en vanlig 34mm terrassebord fungere som regel. Kanskje litt vinglete under selve byggingen, men finnes det andre ulemper?
Jeg tror at vekten vil være mer enn nok til å holde det hele på plass, men hvis jeg bestemmer meg for å forankre, blir det i fasaden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.