Hei!
I 2008 bygde jeg et hus fra en produsent som leverte nøkkelferdig, men bygde med ytterveggsmoduler. Lokale snekkere ble leid inn av produsenten for arbeidet etter at stenderverket var reist.
For to år siden fant jeg mugg på bjelkelaget på loftet, en fukttekniker fastslo varmetap og at dampsperren ikke var tapet i skjøtene, så varm fuktig luft trakk ut på loftet. En reklamasjon til husprodusenten ble gjort.
Ingen problemer, de tok på seg å både tape skjøtene og fylle på med ny og enda tykkere isolasjon.
Nå har jeg tenkt videre og etter å ha hatt oooohyggelig mange fluer innendørs gjennom hele vintrene (altså fra bare noen få nye per dag til hundrevis på en dag!)
så tenker jeg nå at:
* hvis dampsperren er riktig laget så burde ikke luft slippe gjennom den og enda mindre fluer.
* fluene er ikke noe problem om sommeren, noe som tyder på at de ikke kommer innendørs via vinduer/dører, overvintrer og våkner til.
* hvis dampsperren ikke var tapet i taket er den nok ikke det i veggene.
* fluene tar seg sannsynligvis inn via loftet, kryper ned og sover søtt bak isolasjonen. Våknar til og kjenner varme som de kryper mot og vips leder varmen dem mellom de utapede plastlagene og de er inne. Siden vi har paneltak er det hulrom over taklisten ved sponten mellom panelbordene.
* hvis fluene tar seg inn kan også varm luft lekke ut og blir det mugg i veggen er det mye vanskeligere å oppdage.
Kan noen hjelpe meg å tenke rundt dette?
Forsøkte å reklamere etter første vinteren med fluene, men selskapet slo fra seg og jeg måtte gi opp til slutt siden jeg ikke hadde den kunnskapen jeg har i dag. Dessuten hadde jeg flere reklamasjoner på gang å kjempe for som var betydelig verre da.
På gamle bilder fra byggeperioden synes ikke en eneste tape, men bildene er litt dårlige og ingenting sier at tapen ikke kom på etter at bildet ble tatt, bortsett fra et bilde der man ser at innerveggens stendere er satt opp men det ser ikke ut som om det er tapet før.
Burde jeg sage opp et hull i veggen og sjekke for tape/ikke tape og om det er noen tendenser til mugg eller til og med mugg?
Ville vært supertakknemlig for hjelp til å diskutere dette!
I 2008 bygde jeg et hus fra en produsent som leverte nøkkelferdig, men bygde med ytterveggsmoduler. Lokale snekkere ble leid inn av produsenten for arbeidet etter at stenderverket var reist.
For to år siden fant jeg mugg på bjelkelaget på loftet, en fukttekniker fastslo varmetap og at dampsperren ikke var tapet i skjøtene, så varm fuktig luft trakk ut på loftet. En reklamasjon til husprodusenten ble gjort.
Ingen problemer, de tok på seg å både tape skjøtene og fylle på med ny og enda tykkere isolasjon.
Nå har jeg tenkt videre og etter å ha hatt oooohyggelig mange fluer innendørs gjennom hele vintrene (altså fra bare noen få nye per dag til hundrevis på en dag!)
så tenker jeg nå at:
* hvis dampsperren er riktig laget så burde ikke luft slippe gjennom den og enda mindre fluer.
* fluene er ikke noe problem om sommeren, noe som tyder på at de ikke kommer innendørs via vinduer/dører, overvintrer og våkner til.
* hvis dampsperren ikke var tapet i taket er den nok ikke det i veggene.
* fluene tar seg sannsynligvis inn via loftet, kryper ned og sover søtt bak isolasjonen. Våknar til og kjenner varme som de kryper mot og vips leder varmen dem mellom de utapede plastlagene og de er inne. Siden vi har paneltak er det hulrom over taklisten ved sponten mellom panelbordene.
* hvis fluene tar seg inn kan også varm luft lekke ut og blir det mugg i veggen er det mye vanskeligere å oppdage.
Kan noen hjelpe meg å tenke rundt dette?
Forsøkte å reklamere etter første vinteren med fluene, men selskapet slo fra seg og jeg måtte gi opp til slutt siden jeg ikke hadde den kunnskapen jeg har i dag. Dessuten hadde jeg flere reklamasjoner på gang å kjempe for som var betydelig verre da.
På gamle bilder fra byggeperioden synes ikke en eneste tape, men bildene er litt dårlige og ingenting sier at tapen ikke kom på etter at bildet ble tatt, bortsett fra et bilde der man ser at innerveggens stendere er satt opp men det ser ikke ut som om det er tapet før.
Burde jeg sage opp et hull i veggen og sjekke for tape/ikke tape og om det er noen tendenser til mugg eller til og med mugg?
Ville vært supertakknemlig for hjelp til å diskutere dette!
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er tvilsom til at du kan få den hjelpen du trenger denne veien. Det er veldig mange forhold du ville måtte redegjøre for at vi andre skal kunne få et tydelig bilde.
Om jeg var en flue ville jeg ikke bry meg med å krype gjennom u-tapede hull i dampsperren. Jeg ville følge med friskluften inn hvor den nå enn har sin vei. Om du har et moderne ventilasjonssystem med et visst overtrykk, kommer fluene neppe inn gjennom hull i plasten.
Om jeg var en flue ville jeg ikke bry meg med å krype gjennom u-tapede hull i dampsperren. Jeg ville følge med friskluften inn hvor den nå enn har sin vei. Om du har et moderne ventilasjonssystem med et visst overtrykk, kommer fluene neppe inn gjennom hull i plasten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nåja, moderne ventilasjonssystemer (FTX) pleier jo å arbeide med undertrykk, for ikke å blåse ut varm luft i isolasjonen, der luften avkjøles og fuktigheten kan kondensere.J justusandersson skrev:
I vårt hus hadde vi mye fluer og spesielt gulløyesikader de første to vintrene. Trolig en rest fra byggetiden. Men nå siden fem år ser vi svært sjelden en insekt inne (foruten en og annen flått som følger med kattene inn).
Men hvis man er en bekvem flue så kommer man nok inn der det er veldig enkelt å ta seg inn, og til loftet er det jo i stort sett autobahn inn. Så når det blir kaldt, er det enkelt og koselig å krype ned bak isolasjonen og så videre...J justusandersson skrev:
Det er ikke rimelig at de tusen og atter tusen fluer, som kryper inn til oss i løpet av vinteren, skulle ha passert innendørs om sommeren uten at vi merket det.
Dessuten så vi hauger med døde (sovende?) fluer bak isolasjonen i takbjelkene og ytterveggen den vinteren vi var oppe på loftet på grunn av muggproblemet.
Angående ventilasjon har vi et dårlig fungerende naturlig ventilasjonssystem som er en historie for seg i dette "mislykkede" husbygget...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Selv om man har et ventilasjonssystem som i sin helhet er justert med et undertrykk, blir resultatet likevel et lite overtrykk nærmest vindsbjelkelaget, på grunn av fysikkens lover. (Det er derfor man justerer det med undertrykk.) Ved naturlig ventilasjon blir overtrykket større i rommets/husets øvre del. Poenget er det samme, hvis det kommer inn insekter, er det mer sannsynlig at det skjer nærmere gulvet i bv. I SkogsKajsas tilfelle synes jeg det virker som de allerede befinner seg innendørs av en eller annen grunn.
Når man bor i skogen og på landet, avhenger, ifølge min personlige erfaring, forekomsten av insekter av noe som finnes i husets nærhet, myr, buskap eller noe annet. Min kone og jeg har ofte problemer med flygemaur varme sommerkvelder. De sitter gjerne på et varmt blikktak utenfor soveromsvinduene, og har en evne til å komme inn uansett hvor godt man lukker igjen.
Når man bor i skogen og på landet, avhenger, ifølge min personlige erfaring, forekomsten av insekter av noe som finnes i husets nærhet, myr, buskap eller noe annet. Min kone og jeg har ofte problemer med flygemaur varme sommerkvelder. De sitter gjerne på et varmt blikktak utenfor soveromsvinduene, og har en evne til å komme inn uansett hvor godt man lukker igjen.
Det finnes en rideskole i nærheten, men da skulle alle naboene, spesielt de som bor enda nærmere, ha det samme problemet med fluer. Så er ikke tilfellet. Og fluene invaderer overetasjen. Bare et fåtall tar seg ned til første etasje.J justusandersson skrev:Selv om man har et ventilasjonssystem som i sin helhet er justert med et undertrykk, så blir resultatet likevel et lite overtrykk nærmest etasjeskillet, på grunn av fysikkens lover. (Det er derfor man stiller det med undertrykk) Ved naturlig ventilasjon blir overtrykket større i rommets/husets øvre del. Poenget er det samme, kommer det in insekter så er det mer sannsynlig at det skjer nærmere gulvet i første etasje. I SkogsKajsas tilfelle synes jeg det virker som om de allerede er innendørs av en eller annen grunn.
Når man bor i skogen og på landet avhenger, ifølge min personlige erfaring, forekomsten av insekter av noe som finnes i husets nærhet, fuktig mark, husdyr eller noe annet. Min kone og jeg har ofte problemer med flyvemaur varme sommerkvelder. De sitter gjerne på et varmt blikk- eller ståltak utenfor soveromsvinduene, og har en evne til å komme seg inn uansett hvor godt man stenger.
Dessuten har jeg nå, siden i går, puttet dotter av toalettpapir i hver sprekk i taket ved listene, og i natt og i dag har vi for første gang nesten ikke hatt noen fluer i det hele tatt. Bare et fåtall som vi mistenker har gjemt seg godt under den store småviltsjakten vi utførte i går etter dottingen...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Men da er dere på rett spor!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Ettersom dere har isolert mer, vil den gamle isolasjonen bli varmere nå enn den har vært tidligere om vinteren. Da våkner gamle fluelarver opp. Det vil antagelig avta av seg selv.
Men det er her produsenten hevder at fluene har kommet seg inn, i tusentall, via åpne vinduer om sommeren og gjemmer seg og klekker i veggene. Ifølge Anticimex kan de ikke klekke i veggene om det ikke er fuktighet i veggene, noe jeg virkelig ikke håper at det er, men man vet jo aldri med potensielt varmetap...?J justusandersson skrev:
Men eggklekking og larver trenger vel fuktig miljø for å fungere?F Finndjävel skrev:
Dette er dessuten vinter nummer to etter ytterligere isolering.
Klikk her for å svare