Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Utegipsen tåler væte en tid. Hvor lenge vet jeg dog ikke. Deler av min utegips var utsatt for slagregn i ett år. Det var ingen problemer ifølge snekkeren, og ved kontroll etterpå viste det seg at det stemte. Gipsen var helt upåvirket.
Utegipsen tåler veldig mye, pappen er jo impregnert, og så blir det god luftsirkulasjon mellom gips og panel.. så det er ingen fare..
Men det er en stor forskjell å håndtere gipsen når den er våt og kald, mot når den er varm og tørr... Men det er en annen sak det.
Men det er en stor forskjell å håndtere gipsen når den er våt og kald, mot når den er varm og tørr... Men det er en annen sak det.
Produsentene garanterer om jeg ikke husker helt feil en holdbarhet på tre måneder i uskyttet tilstand. Virkeligheten tillater imidlertid ANSVARLIG lengre tider (se ovenfor...). Nøkkelen er at gipsen får tørke ut innimellom. Våt utegips på pall ville nok ikke tåle å brukes etter 4 år...
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Ett år sier Gyproc selv.
Den offisielle opplysningen fra Gyproc (Gyproc Håndbok) sier tre måneder, og det er neppe noe de ville fravike i tilfelle av en reklamasjon. Det er dog interessant å vite om noen faktisk har fått problemer med gipsen fordi den har vært oppe for lenge ubeskyttet?Stringfellow Hawke skrev:
Edit:
Du har helt rett i 12 måneder når det gjelder Glasroc-varianten! Dog er den jo cirka tre ganger så dyr!
Klikk her for å svare