14.375 lest ·
21 svar
14k lest
21 svar
Utegips eller?
Fant denne tråden, jeg holder på å sette opp utegips da jeg får høre at Skanska har sluttet med dette helt. Årsaken skal være at gipsen muggler.
Man skal bruke "utegips ekstra" (som jeg har) og dessuten tape alle vannrette snittflater med en eller annen spesialtape.
Er det noen som har hørt om dette??
Man skal bruke "utegips ekstra" (som jeg har) og dessuten tape alle vannrette snittflater med en eller annen spesialtape.
Er det noen som har hørt om dette??
Hvor har du hørt dette?Brorsan skrev:
At utegips mugner når den først er blitt innbygget i en fungerende konstruksjon har jeg vanskelig for å tro. Kanskje at den vanlige utegipsen mugner i praksis om den ikke bygges inn raskt nok, men utsettes for fukt. Men nå selger jo alle produsenter parafinvoksimpregnerte utegipsskiver som tåler litt mer fukt under byggetiden. At Skanska har problemer med å få utegipsen dekket i tide slik at de bruker enda mer holdbar gips betyr jo ikke at man trenger å gjøre det hvis man håndterer byggingen sin litt bedre.
Min svoger som er i eiendomsbransjen hadde hørt det fra en på Skanska.jon_h skrev:Hvor har du hørt dette?
At utegips mugner når det først er bygget inn i en fungerende konstruksjon, har jeg vanskelig for å tro. Kanskje at det vanlige utegipset mugner i praksis hvis det ikke bygges inn raskt nok, men blir utsatt for fukt. Men nå selger jo alle produsenter parafinvoksimpregnerte utegipsplater som tåler litt mer fuktighet under byggetiden. At Skanska har problemer med å få utegipset dekket i tide slik at de bruker enda mer holdbart gips, betyr ikke at man trenger å gjøre det hvis man håndterer byggeprosessen litt bedre.
Vi skal ikke male fanden på veggen, men mine vegger skal stå med bare gips nå i noen uker. Skal jeg prøve å dekke med presenninger? Virker jo overkill. Må bare passe på at det ikke legger seg snøfonner i underkanten.
Jeg velger å tro at det klarer seg
Hvordan går det med vindvev og isolasjon av løsull? Trykker isolasjonen ut mot fasadepanelet da?
Klikk her for å svare