Hei,
Holder på å planlegge en tilbyggning og har snakket med et par byggefirmaer om reisverk mm.
Det ene firmaet sa spontant, "reisverk, utvendig gips, tak og papp" mens det neste firmaet sier at de aldri bruker utvendig gips, men asfaltboard i stedet siden utvendig gips anses å kunne gi fuktskader...
Som lekmann, hva skal jeg tro? Er det noen som har hørt noe om dette?
Mvh Tobbe G
Holder på å planlegge en tilbyggning og har snakket med et par byggefirmaer om reisverk mm.
Det ene firmaet sa spontant, "reisverk, utvendig gips, tak og papp" mens det neste firmaet sier at de aldri bruker utvendig gips, men asfaltboard i stedet siden utvendig gips anses å kunne gi fuktskader...
Som lekmann, hva skal jeg tro? Er det noen som har hørt noe om dette?
Mvh Tobbe G
Jeg har hørt at man har store problemer med gips på større byggeprosjekter. Man har vanskelig for å oppbevare dem riktig, så platene blir fuktskadet allerede før de sitter på huset. Når de først sitter på huset, blir de stående så lenge at regnet ødelegger platene.
Ikke riktig feil på platene altså, heller feilaktig håndtering.
Skal du ha trefasade? Hvorfor da ikke bruke vindsperre og droppe gipsen helt? Om du bruker tradisjonell isolasjon og ikke løsull i veggene, er vindsperren (type Icopal Windy) betydelig billigere enn gipsen. Jeg har brukt begge på huset for jeg levde i troen at gips var billigst. Helt feil selvfølgelig, så den siste fasaden fikk duk i stedet. Lettere å montere, billigere.
Ikke riktig feil på platene altså, heller feilaktig håndtering.
Skal du ha trefasade? Hvorfor da ikke bruke vindsperre og droppe gipsen helt? Om du bruker tradisjonell isolasjon og ikke løsull i veggene, er vindsperren (type Icopal Windy) betydelig billigere enn gipsen. Jeg har brukt begge på huset for jeg levde i troen at gips var billigst. Helt feil selvfølgelig, så den siste fasaden fikk duk i stedet. Lettere å montere, billigere.
Hei,
OM pengene strekker til så har vi tenkt å pusse huset... Om den posten blir for dyr, så blir det liggende trepanel i stedet...
Mvh Tobbe G
OM pengene strekker til så har vi tenkt å pusse huset... Om den posten blir for dyr, så blir det liggende trepanel i stedet...
Mvh Tobbe G
Jeg bygde mitt lagerskur/carport med duk etter tips fra en snekker og etter å ha gjort det en gang så finnes det ingen alternativer. Den tåler å bli så våt som helst. Den ventilerer ut fukten (typ gore-tex) og den duger som ytterlag i opp til et år
Jeg brukte utegips (Norgips) nettopp fordi jeg visste at panelet kanskje ville bli forsinket, noe det naturligvis ble.....
Slitsomt å sette opp samt naturligvis dyrere enn duk, men det avstiver jo konstruksjonen betydelig
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygget/bygg_5.jpg
Når jeg spikrer opp panelet så bytter jeg ut min utegips mot ny p.g.a. litt svarte prikker på pappen, men det er absolutt ingenting galt med bæreevnen. Da har likevel den siste utegipsen vært oppe siden høsten 2003, helt fantastisk og er vel et strålende bevis for gipsens værbestandighet! Leverandøren anbefaler dog kun ubeskyttet i et par måneder. At storbyggerier ikke klarer å fullføre sine bygg er vel ingen direkte nyhet....
Slitsomt å sette opp samt naturligvis dyrere enn duk, men det avstiver jo konstruksjonen betydelig
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygget/bygg_5.jpg
Når jeg spikrer opp panelet så bytter jeg ut min utegips mot ny p.g.a. litt svarte prikker på pappen, men det er absolutt ingenting galt med bæreevnen. Da har likevel den siste utegipsen vært oppe siden høsten 2003, helt fantastisk og er vel et strålende bevis for gipsens værbestandighet! Leverandøren anbefaler dog kun ubeskyttet i et par måneder. At storbyggerier ikke klarer å fullføre sine bygg er vel ingen direkte nyhet....
jeg har bygget ut med utegips. Det funker bra Hadde også bare fasaden åpen ca 1-2 måneder. Har planer om å bygge nytt hus helt fremover, men da kommer jeg nok til å bruke asfaboard i stedet da jeg mistenker at de er lettere å håndtere. Vindtett duk ville jeg ikke bruke da det blir mindre skjærstyrke i den (selv om man krysser spikerbånd). Tror jeg iallfall.
Dere snakker om stive konstruksjoner - i hvilket vanlig hus trenger man den ekstra styrken som gipsen kunne tilføre konstruksjonen? Har man trefasade ligger det jo uansett spiklekter og panel som låser konstruksjonen og på innsiden sitter det jo antagelig flere lag plater....
Utegipsen har akkurat som du sier ingen som helst vridstivhetsevne vil jeg påstå, heller ikke i større konstruksjoner. Muligens i en kort periode er den noe stabiliserende... Men det pleier man oftest sikre med en kryssavstivning...MathiasS skrev:
"Låste" min stamme med hullbånd under byggetiden. Satte jo 145 stående og så 45 liggende, og mellom disse lagene ble hullbåndene satt, og disse ble festet i samtlige stendere de passerte på sine diagonale veier.
Angående styrken i plater (og litt andre MENINGER)
Jeg vil si at plater er svært vanskelig å slå når det gjelder styrken ved skjæring.
Å si at lekter, bjelker og fasader kan erstatte den er bare tull. Har man bare bjelker festet i rett vinkel mot hverandre, kan det lett bli en rombe av det hele. Alle spikre fungerer mer eller mindre som hengsler (trege sådanne). Sammenlign dette med en trekant med hengsler, den kan ikke tilte. Ikke heller en firkant med plate eller skråstøtte (blir jo uendelig mange respektive 2 trekanter). Se på gamle hus som til og med har plankevegg, bjelker og panel (og muligens myk board). Hvor skjeve er ikke husene. Og OM man tror at de ble bygget slik, hvorfor går tapetene i hjørnene i stykker?
Om all styrke er nødvendig (sammenlignet med spikerband/kryssbolting)? Trolig ikke, i hvert fall ikke i enetasjes hus. Men i flereetasjes hus er den nok god å ha. Konstruksjonsmessig er jo flereetasjes hus ofte "kortlignende". Styrken er kanskje ikke nødvendig. Men jeg tror at spikerband kryssbolting/skråbjelker kan svikte litt i motsetning til plater som gir en stiv konstruksjon.
Så er det helt klart ulemper med plater og fordeler med duk. Vekt, enkelhet å sette opp, pris for eksempel.
For MIN egen del tror jeg at jeg kommer til å bygge i 2 etasjer og at jeg vil bruke plater da jeg absolutt vil redusere risikoen for "svikt" i huset. For meg er det viktig at alt er stivt og ikke setter seg eller svikter med tiden eller ved skikkelige stormer.
Skulle jeg bruke duk + spikerband, ville jeg trolig satt opp så mye og nøye at det ville vært like enkelt å sette opp plater fra begynnelsen
Man skal huske at en skikkelig storm kan trykke veldig hardt på et hus. Dessuten skal et hus stå i sikkert hundre år. Hvem vet hvordan klimaet/vinden ser ut da med tanke på hvor raskt været ser ut til å endre seg.
Jeg vil si at plater er svært vanskelig å slå når det gjelder styrken ved skjæring.
Å si at lekter, bjelker og fasader kan erstatte den er bare tull. Har man bare bjelker festet i rett vinkel mot hverandre, kan det lett bli en rombe av det hele. Alle spikre fungerer mer eller mindre som hengsler (trege sådanne). Sammenlign dette med en trekant med hengsler, den kan ikke tilte. Ikke heller en firkant med plate eller skråstøtte (blir jo uendelig mange respektive 2 trekanter). Se på gamle hus som til og med har plankevegg, bjelker og panel (og muligens myk board). Hvor skjeve er ikke husene. Og OM man tror at de ble bygget slik, hvorfor går tapetene i hjørnene i stykker?
Om all styrke er nødvendig (sammenlignet med spikerband/kryssbolting)? Trolig ikke, i hvert fall ikke i enetasjes hus. Men i flereetasjes hus er den nok god å ha. Konstruksjonsmessig er jo flereetasjes hus ofte "kortlignende". Styrken er kanskje ikke nødvendig. Men jeg tror at spikerband kryssbolting/skråbjelker kan svikte litt i motsetning til plater som gir en stiv konstruksjon.
Så er det helt klart ulemper med plater og fordeler med duk. Vekt, enkelhet å sette opp, pris for eksempel.
For MIN egen del tror jeg at jeg kommer til å bygge i 2 etasjer og at jeg vil bruke plater da jeg absolutt vil redusere risikoen for "svikt" i huset. For meg er det viktig at alt er stivt og ikke setter seg eller svikter med tiden eller ved skikkelige stormer.
Skulle jeg bruke duk + spikerband, ville jeg trolig satt opp så mye og nøye at det ville vært like enkelt å sette opp plater fra begynnelsen
Man skal huske at en skikkelig storm kan trykke veldig hardt på et hus. Dessuten skal et hus stå i sikkert hundre år. Hvem vet hvordan klimaet/vinden ser ut da med tanke på hvor raskt været ser ut til å endre seg.
Å den der vindduken er jo ikke engang vindtett. I alle fall ikke Icopals windy som er som en T-skjorte i motvind. Nordavinden stopper ikke før den når dampsperren ...
Samme vindduk har også problemer med å holde isolasjonen fra ytterpanelet, i alle fall hvis man har 45or bak duken.
Det hadde ikke jeg det minste problem med. Jeg strakk duken ordentlig og hadde så 22 mm lister utenfor og det er der jeg satte det. Iofs hadde jeg parocs duk og den var da både vind- og vanntett. Hadde duken som vegger under en del av byggeperioden og brukte det kommende verkstedet som kapbod og materiellager.
Jeg hadde ikke noen problemer med isolasjonen. Det er lett å strekke duken med spikkelekten. At den ikke holder mot Nordanvinden kan jeg leve med - jeg har satt trepanel utenfor vindduken, og det demper jo en del av vinden....perkele skrev: