Begge alternativene er bra, men jeg innbiller meg at asfaboard kan øke isolasjonen litt, og derfor ville jeg valgt den. Asfaboarden spikrer du fast med pappspiker (stor flat hette). Utegipsen skrur du fast med gipsskrue.
Troligvis klarer de en hel vinter - men heft for sikkerhets skyld på litt beskyttelsesplast over dem som en beskyttelse mot når det blir plussgrader og vått - så lenge det er minusgrader skjer det ingenting med dem.
Troligvis klarer de en hel vinter - men heft for sikkerhets skyld på litt beskyttelsesplast over dem som en beskyttelse mot når det blir plussgrader og vått - så lenge det er minusgrader skjer det ingenting med dem.
Det fungerer å spikre utegipsen også, det går fort med hjelp av en spikerpistol. Men tross alt er det lettere å håndtere asfaboarden, da den veier mindre enn gipsen, så jeg ville ha gått for det. Som Tyresö skriver så isolerer nok asfaboarden litt også, antagelig ikke veldig mye, men mer enn gipsen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Så koster asfaboarden nesten dobbelt så mye som utegipsen (119:- mot 69
Og jeg synes, subjektivt altså, at gipsen føles mer stabil i alle retninger.
//KoW
Og jeg synes, subjektivt altså, at gipsen føles mer stabil i alle retninger.
//KoW
Er enig med KnockOnWood, fremfor alt synes jeg prisen spiller en stor rolle, og når asfabordene ofte er nesten dobbelt så dyre, ville jeg ikke valgt det alternativet. Kommer jo an på hvor mye man skal ha.
Medlem
· Halland
· 4 518 innlegg
Hva er det for feil med vindsperre? Kan noen forklare hva man vinner og taper på de forskjellige alternativene - papp, gips, asfaplate rent teknisk? Føles som at et platemateriale avstiver mer sideveis, men er det noe mer man skal tenke på?
Hvorfor spikrer man utegips når man skrur innegips?
/Anders
Hvorfor spikrer man utegips når man skrur innegips?
/Anders
Vindsperrepappen er ganske skjør, så den vil jeg ikke ha så store spenner på. Den tåler heller ikke å være ubeskyttet over lengre tid; mest på grunn av vinden. Ellers har du jo vindsperreduk som et mer moderne alternativ. Dens store fordel er først og fremst at det går så raskt. Du får tette vegger på under en time. Den er mye mer robust enn pappen, men ulempen er jo også her at du ikke får noen forsterkning av stenderverket.Anders_Nilsson skrev:
Asfaboarden er lett når det gjelder vekt. En stor fordel hvis man jobber alene.
Utegipset var det noe problem med. Byggmax for eksempel selger ikke lenger utegips med henvisning til et byggteknisk problem som jeg ikke lenger husker. Muggfare?
Fordi du ikke kommer til å sparkle og slipe skjøten på utegipset.Anders_Nilsson skrev:
Tenk på at utegipsen finnes i ulike varianter som har forskjell i impregnering og kan sitte "ubeskyttet" en lengre tid. Jeg ville valgt asfaboard om du skal tilleggsisolere, har hørt at den tilsvarer omtrent 25-30mm mineralull i isoleringsevne.
Du beskrev aldri hvordan du tenkte din vegg. Ofte setter man utegips på de stående stenderne, utenpå legger man en 45x45 liggende med vindsperre og spiklekte. asfaboard hadde jeg kun brukt om 45x45 hadde blitt hoppet over, dvs den erstatter både gips og papp. Gips stiver opp veggen mye, og det anbefales.
På huset og boden brukte jeg vindsperre (T-vind), på garasjen brukte jeg asfaboard.
Asfaboarden spikret jeg med omtrent 15 pappspiker per plate (Noen lang variant fra Biltema), deretter skjøt jeg lange smalryggede kramper med krampepistol, med ca cc10 cm avstand.
Raskt og billig.
At jeg ikke brukte kramper hele veien skyldtes mest at jeg ikke hadde lange nok kramper når platene skulle opp. Men det føles likevel bra å ha et titalls store pappspikerhoder som hjelper til med å holde platen.
Asfaboard, men spesielt utvendig gips stiver godt opp, men for enetasjes hus holder nok den innvendige gipsen mer enn nok som sidestivende element.
Samtidig er det godt at hele huset er stivet opp fra utsiden (med hjelp av utvendig gips) slik at man kan fjerne alle diagonale bjelker inne og jobbe fritt.
Min asfaboard satt hele vinteren uten beskyttende panel. Det gikk bra, men den bøyde seg og slo litt, men det var ikke noe jeg måtte gjøre noe med.
Skal utvendig gips stå ubeskyttet en stund er det antakelig nødvendig å tape skjøtene. Hvis fukt kommer inn i (de uvoksede) kortskjøtene er trolig utvendig gips ubrukelig veldig raskt.
Asfaboarden spikret jeg med omtrent 15 pappspiker per plate (Noen lang variant fra Biltema), deretter skjøt jeg lange smalryggede kramper med krampepistol, med ca cc10 cm avstand.
Raskt og billig.
At jeg ikke brukte kramper hele veien skyldtes mest at jeg ikke hadde lange nok kramper når platene skulle opp. Men det føles likevel bra å ha et titalls store pappspikerhoder som hjelper til med å holde platen.
Asfaboard, men spesielt utvendig gips stiver godt opp, men for enetasjes hus holder nok den innvendige gipsen mer enn nok som sidestivende element.
Samtidig er det godt at hele huset er stivet opp fra utsiden (med hjelp av utvendig gips) slik at man kan fjerne alle diagonale bjelker inne og jobbe fritt.
Min asfaboard satt hele vinteren uten beskyttende panel. Det gikk bra, men den bøyde seg og slo litt, men det var ikke noe jeg måtte gjøre noe med.
Skal utvendig gips stå ubeskyttet en stund er det antakelig nødvendig å tape skjøtene. Hvis fukt kommer inn i (de uvoksede) kortskjøtene er trolig utvendig gips ubrukelig veldig raskt.