Jeg skal akkurat begynne med trinn tre i min utvidelse. Jeg har en støpt betongplate med 30 cm isolasjon som jeg har bygget reisverket på. All utside er ferdig, så nå gjenstår innsiden. Målene er 720 x 250 og 500 x 200, der gulvbjelkene vil bli lagt på tvers, med målet 250 cm.

Nå har jeg fundert og rådført meg, og til slutt kommet fram til følgende løsning.

Utvidelsen er plassert slik at jeg har bygget til to vegger mot eksisterende hus. Når det gjelder gulvbjelkelaget hadde jeg først tenkt å feste en regel (horisontal) på tømmerstammen og en regel (horisontal) på veggreisene, for deretter å legge og feste gulvbjelkene på disse.

Etter nøye måling har jeg imidlertid konstatert at jeg ikke har plass til noen horisontal regel under gulvbjelkene, avstanden ned til betongplaten er rett og slett for liten. Etter å ha rådført meg med ulike kyndige personer, ble jeg rådet til å bruke bjelkesko og spikerplater. Mot tømmerveggen blir det en bjelkesko med utadvendte fliker som jeg skrur fast i tømmerveggen. Mot veggreisene blir det vinkelbeslag under hver gulvbjelke og deretter spikerplater som festes i både veggregel og gulvbjelke. Høres dette ut som en fungerende løsning, eller finnes det noe annet alternativ? Jeg har sett at det finnes bjelkesko med innadvendte fliker som kanskje kunne brukes i stedet for vinkelbeslag og spikerplater.

Isolasjon i gulvet er tenkt å løses med aldringsbestandig byggplast på betongplaten, for deretter å isolere opp til gulvbjelkenes overside, og så gulv direkte på dette. Igjen, høres dette ut som en god løsning, og er det noe spesielt man bør tenke på?

Ok,
Et bilde kanskje sier mer.

• Tverrsnitt av en byggkonstruksjon med detaljerte lag av bjelkelag, spånplater, og betonggrunn, inkludert markering av spikerplate og vinkelbeslag.
Men du har altså en isolert betongplate allerede? Hvorfor skal du i det hele tatt bekymre deg om gulvbjelker og deres innfesting, og ikke bare legge gulvet på platen direkte? Nå er det kanskje litt sent, antar at gulvet i så fall ville blitt altfor lavt om du har tenkt å gjøre det fra starten av.. Men da hadde jeg nok lagt gulvbjelkene på platen, det føles litt unødvendig å henge dem i veggene og gjøre dem frittbærende når du likevel har en plate rett under.

Jo, det var planen fra start. Men akkurat som du antar skal tilbygget bygges sammen med eksisterende kjøkken, og forskjellen mellom plate og eksisterende gulv er drøyt 30 cm – derfor frittbærende konstruksjon.

Det jeg lurer mest på er holdbarheten i den konstruksjonen jeg har tenkt meg samt min tenkte løsning med hensyn til isolasjon.

Så her kanskje:

Legg type 34x95 på kant på platen for å lage støtte til dine gulvbjelkelag. Kan ikke trenges mange. Kloss under til du har en stum konstruksjon.

/V

Raskt spørsmål, kommer du til å ha et bad i denne delen? I så fall vurder å lage en trapp ned til denne delen og bygg videre direkte på betongen. Det blir så mye lettere å legge fliser osv hvis du har tenkt å ha det.

Hvor mye isolasjon har du under platen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.